Gå til innhold

Dårligere syn av linser?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har du fått dårligere syn av linser? Jeg har brukt det ca. hver dag i ett år nå, og har fått dårligere syn, og skal snart gå til sjekk...

Har noen av dere andre merket noe?

:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg har brukt linser i over 20 år og ikke hatt noen problemer. I den grad synet mitt har endret seg så er det faktisk blitt litt bedre (men tror neppe det har med linsene å gjøre).

Skrevet

Jeg har også hatt linser i 20 år uten problemer (er nærsynt)

Det er forøvrig helt normalt at synet endrer seg en periode for så å stabilisere seg. Fra jeg begynte med linser og noen år etter det fikk jeg gradvis dårligere syn (men ingen dramatisk endring). Dette hadde skjedd om jeg ikke hadde brukt linser også. Rundt 22års alder stabiliserte synet seg. Tror man ikke anbefaler laseroperasjon av øynene i for ung aldrer pga. dette. Man bør vente til synet har stabilisert seg.

Nå begynner det faktisk synet å bli bedre igjen fordi jeg har begynt å få den klassiske "alders-langsyntheten". Jeg blir jo aldri langsynt siden jeg er ganske nærsynt, men har faktisk blitt litt mindre nærsynt de siste årene pga dette ;)

Skrevet

Jeg begynte med linser for 10 år siden ca. Hadde vel litt mer enn - 1 i styrke da og har i dag litt over - 4 på et øye og litt under - 4 på andre øyet. For meg har synet mitt gradvis blitt dårligere for hver årlige kontroll. Om det er p.g.a. linsene vet jeg ikke. Men optikeren mener det er normalt da min bror og moren min også har ganske dårlig syn. Får se om det stopper opp nå da eller om jeg vil fortsette å se dårligere.

Har forresten hørt at selv om man blir mer langsynt med årene hjelper det ikke på nærsyntheten, det er nok heller slik at en må begynne med progressive briller når en begynner å bli langsynt i tillegg.

Skrevet

Jeg har aldri hørt at man får dårligere syn av linser. Det er jo naturlig at man som ung kanskje får dårligere syn etterhvert, til det har stabilisert seg. Selv begynte jeg med linser da jeg var 13 (hadde da brukt briller i 3 år) og hadde vel ca -4 på hvert øye. Synet ble gradvis litt dårligere og da jeg var 18 brukte jeg -6/-6,5 og det bruker jeg fremdeles, som 28-åring.

Skrevet

Det er jo ikke linsene som gir deg dårligere syn... De fleste får ikke dårlig syn ved et knips, det blir jo dårligere over tid, frem til den en gang stabiliserer seg. Det er bare det at vi linsebrukere har "kontrollen" på dette siden vi kontrollerer synet årlig, brillebrukere gjør gjerne ikke det. Synet mitt har også blitt gradvis dårligere siden jeg begynte med briller (og etterhvert linser), det går ned (opp?) -0,25 hvert år...=)

Skrevet

Linser fører ikke til dårligere syn. Siden du har behov for linser har du jo tydeligvis fått dårlig syn allerede før du begynte med linser, så grunnen til at synet har blitt dårligere etter at du begynte med linser er vel den samme som at du fikk dårlig syn i utgangspunktet.

Jeg fikk dårlig syn da jeg gikk i 3. klasse på barneskolen, og brukte briller frem til jeg var 18. På den tiden gikk synet mitt gradvis fra bra til -7. Det ble dårligere med litt under et nr i året. Nå har jeg brukt linser i 6 år, og på de årene har synet fortsatt å bli gradvis dårligere, men forverringen har skjedd mye saktere, så nå er jeg på -9.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...