Gå til innhold

Småkaker med splittede mandler

Fremhevede innlegg

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Jeg lagde noen småkaker som var fantastisk gode i fjor. De inneholdt marengsmasse, kardemomme og skoldede mandler som var delt opp på langs. Aner ikke hvor jeg fant oppskriften, men jeg vet at jeg har skrytt av dem her inne... Er det noen som vet hvilke kaker jeg mener og har oppskrift?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med at det er skjærereirene mine du sikter til så jeg siterer meg selv fra i fjor :)

Så hyggelig at du liker familiekakene mine så godt at du vil bake dem i år også. Nå ble jeg glad :)

Og snart skal jeg bake en posjon selv :sikle:

Klart du kan :)

Skjærereir:

3 eggehvitter

250 gram melis

1/2 ts kardermomme

250 gram mandler, finskåret på langs

Pisk eggehvittene stive. Rør forsiktig inn melis, kardermomme og mandler i eggehvittene. Settes i små klatter på bakepapir og stekes ved 185 oC i 10-15 minutter. Avkjøles på bakepapiret.

Det er viktig å prøve å skjære mandlene mest mulig på langs og ikke hakke helt villt rundt. Hvis man hakker får kakene en litt pussig konsistens... Evt kan man kjøpe ferdigsnittede mandler på Meny eller Ica. Det står "Blue Diamond" på pakka. Men de er ganske dyre...

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Å ja! :-D

Takk skal du ha, Fantus - husket ikke at jeg hadde fått den av deg, jeg. :rodme: Nå skal det bakes, ja!

Skrevet
:) Takk for oppskriften dette er noe for de som ikke tåler hvetemel også. :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...