Gjest muji Skrevet 17. november 2006 #1 Skrevet 17. november 2006 Jeg lurer på om det er enten tomater eller melk som gir meg kviser, spesielt på hake/hals-området Jeg er nærmest avhengig av makrell i tomat, og drikker ca 2 glass melk hver dag. I det siste har jeg ikke fått spist eller drukket noen av delene, og huden ser bedre ut.. Men hva er mest vanlig, å få kviser av melk eller tomat? Jeg trenger en indikasjon om hva jeg skal kutte ut for en periode.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2006 #2 Skrevet 17. november 2006 Jeg får av melk, og vet det er mange andre som får hudproblemer av melkeprodukter. Så om du bare kutter ut en av de så hadde jeg satset på melken.
Gjest muji Skrevet 17. november 2006 #3 Skrevet 17. november 2006 Jeg får av melk, og vet det er mange andre som får hudproblemer av melkeprodukter. Så om du bare kutter ut en av de så hadde jeg satset på melken. ← Oh nei...jeg er så glad i melk. Hm...men skal teste ut. Får du det av ost også? Det spiser jeg nemlig på matpakka hver dag.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2006 #4 Skrevet 17. november 2006 Kan være hormoner. De er typisk årsak til kviser på haka har jeg hørt (spesielt på sidene).
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2006 #5 Skrevet 17. november 2006 jeg mistenker også makrell i tomat. har spist det daglig i noen år og hatt sinnsykt stygg hud, men jeg vet ikke om det bare skyldes det da. nå har jeg tilfeldigvis tatt en pause, og huden har i det siste blitt fin. og nå de siste dagene har jeg spist makrell igjen, og vips - popp. men, jeg vet ikke...forsker på det for tida, får se om det virkelig er det.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2006 #6 Skrevet 17. november 2006 Det går ikke an å høre på det du får høre her. Ingen kan gi indikasjoner på hva DU ikke tåler. Det må du til lege for å finne ut. Mange reagerer i allefall på melkeprod. Og da gjelder dette melk, og melk i halvfabrikatre, oster, ja alt som har spor av melk. I makrell i tomat er det mye sukker. Mange reagerer også på det..... Tomater har jeg ikke hørt om nei.... Gå til lege du...
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2006 #7 Skrevet 17. november 2006 I all verden... hvorfor skal hun løpe til lege for dette? Er jo ikke snakk om en alvorlig allergisk reaksjon. Prøv deg fram å se hvordan huden responderer
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2006 #8 Skrevet 17. november 2006 Det går ikke an å høre på det du får høre her. Ingen kan gi indikasjoner på hva DU ikke tåler. Det må du til lege for å finne ut. Mange reagerer i allefall på melkeprod. Og da gjelder dette melk, og melk i halvfabrikatre, oster, ja alt som har spor av melk. I makrell i tomat er det mye sukker. Mange reagerer også på det..... Tomater har jeg ikke hørt om nei.... Gå til lege du... ← Da an du sikkert fortelle hvilke prøver som viser hva som fører til kviser da?? Ganske revolusjonerende hvis det har kommet noe sånt på markedet
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2006 #9 Skrevet 17. november 2006 Det var da voldsomt da? Om legen tar en allergitest på flere produkter, noe de gjør og man får påvist allergi så viser jo den testen at man ikke tåler det da. Og da er det vel det som gjør at denne personen får kviser siden den får kviser av noe den spiser? Man kan prøve å la være forskjellig mat selv også, men om man vil ta skikkelig tak i det og ser på dette som et stort problem hadde jeg villet gå til lege. Er det så rart? Jeg er hudterapeut og møter faktisk daglig mennesker som plages så mye av acne at de vil gjøre hva som helst. Så det finnes folk der ute med plager som de vil løse, og dette er en løsning ok?
Gjest muji Skrevet 18. november 2006 #10 Skrevet 18. november 2006 Nå er jeg straks lege selv, så jeg vet at det ikke er snakk om allergi.. Og så vidt jeg vet, så er det ingen allergiformer som gir kviser Men får i første omgang prøve å kutte ut melkeprodukter og håpe på bedring. Takk for svar alle.
Supraspinatus Skrevet 18. november 2006 #11 Skrevet 18. november 2006 Er det noe bevist link mellom det man spiser og acne? Trodde dette var bare en myte. Men jeg har også hørt at laktoseintolerante får kviser, blir dårlig osv av å drikke melk. Og at for å finne ut om man er laktoseintolerant, så må man slutte å spise produkter som inneholder laktose for å se om det gir seg. Ps. makrell i tomat er veldig sunt og inneholder viktige fettsyrer. SPIS!
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2006 #12 Skrevet 18. november 2006 Er det noe bevist link mellom det man spiser og acne? Trodde dette var bare en myte. Men jeg har også hørt at laktoseintolerante får kviser, blir dårlig osv av å drikke melk. Og at for å finne ut om man er laktoseintolerant, så må man slutte å spise produkter som inneholder laktose for å se om det gir seg. Ps. makrell i tomat er veldig sunt og inneholder viktige fettsyrer. SPIS! ← joda, makrellen er kjempesunn den. da er det værre med tomaten; masse sukker, desverre.
Supraspinatus Skrevet 18. november 2006 #13 Skrevet 18. november 2006 joda, makrellen er kjempesunn den. da er det værre med tomaten; masse sukker, desverre. ← DET er karbohydrathysteri. Det er ikke så mye sukker i makrell i tomat at den blir på fy listen. Karbohydrater er en viktig del av kosten, og det er ikke farlig å spise litt sukker. Får være måte på..
LadyInRed Skrevet 18. november 2006 #14 Skrevet 18. november 2006 en hudpleier jeg gikk til tidligere sa at kviser ved hake og halsområdet ofte skyldes allergi (lymfene ligger her). Hun var selv allergisk for mango og fikk kviser der når hun spiste det. selv får jeg enormt med kviser og nupper der når jeg har masse å gjøre (som under eksamensperioden). Så det er nok noe i det du sier. Men at du blir kvisefri i hele ansiktet hvis du kutter ut produktene du ikke tåler, tror jeg ikke. Jeg har for eksempel kviser i ansiktet året rundt, men i stressperioder får jeg voldsomme kviseutbrudd på hake og hals.
Gjest Frk Åberg Skrevet 18. november 2006 #15 Skrevet 18. november 2006 Er det noe bevist link mellom det man spiser og acne? Trodde dette var bare en myte. ← Jeg tror ikke det er vitenskapelig bevist, men at det for noen kan være en sammenheng, er jo en annen sak. Husker noen ganger da jeg var yngre hvis jeg spiste mye godteri på én gang, at jeg fikk dårlig hud. Så for min del merker jeg en sammenheng med sukker.
Gjest Gjest_Missh_* Skrevet 18. november 2006 #16 Skrevet 18. november 2006 Jeg lurer på om det er enten tomater eller melk som gir meg kviser, spesielt på hake/hals-området Jeg er nærmest avhengig av makrell i tomat, og drikker ca 2 glass melk hver dag. I det siste har jeg ikke fått spist eller drukket noen av delene, og huden ser bedre ut.. Men hva er mest vanlig, å få kviser av melk eller tomat? Jeg trenger en indikasjon om hva jeg skal kutte ut for en periode. ← Hei! Har du nikkel allergi?? Det er mye nikkel i bl.a. tomat og mat som har ligget i boks. Dette kan gi uren hud, sa min hudlege som satte meg på en nikkelfri diett. Se link for matvarer med nikkel: http://www.foedevareallergi.dk/Hvad_skal_d...isk/forside.htm
Gjest muji Skrevet 20. november 2006 #17 Skrevet 20. november 2006 Hei! Har du nikkel allergi?? Det er mye nikkel i bl.a. tomat og mat som har ligget i boks. Dette kan gi uren hud, sa min hudlege som satte meg på en nikkelfri diett. Se link for matvarer med nikkel: http://www.foedevareallergi.dk/Hvad_skal_d...isk/forside.htm ← Nei, jeg har nok ikke nikkelallergi.. Men fint at det hjalp deg å kutte ut det -- Ville bare kommentere dette med allergi og kviser (acne). Nei, man finner ingen store effekter mellom allergi og kviser. Men nå er det lite forskning på kviser (enda mindre når det ikke er snakk om alvorlig acne), og det er så mange forstyrrende elementer at det er vanskelig å si noe om årsakseffekt. Selv vet jeg at jeg ikke har noen allergier fordi jeg har tatt alle mulige slags tester i sammenheng med studiet. Allikevel så har jeg fått bedre hud etter at jeg kuttet ut makrellen. Virker som om det er tomat/sukker som er synderen Etter eksamen skal jeg eksperimentere med melk. Takk for svar alle
Drua Skrevet 20. november 2006 #18 Skrevet 20. november 2006 Jeg tror også at jeg får verre hud av tomater, samt appelsinjuice og andre ting som det er mye syre i. Mulig det er innbildning, men jeg tror virkelig at det har noe å si. Selvfølgelig blir jeg ikke kvisefri av å kutte ut disse tingene, men spiser jeg mye tomater/drikker mye appelsinjuice osv så blir jeg ihvertfall verre.
Snuppen Skrevet 20. november 2006 #19 Skrevet 20. november 2006 Jeg får d av melk og melkeprodukter,appelsinjuice og ketchup!
Gjest ALF Skrevet 6. juni 2008 #20 Skrevet 6. juni 2008 Jeg lurer på om det er enten tomater eller melk som gir meg kviser, spesielt på hake/hals-området Jeg er nærmest avhengig av makrell i tomat, og drikker ca 2 glass melk hver dag. I det siste har jeg ikke fått spist eller drukket noen av delene, og huden ser bedre ut.. Men hva er mest vanlig, å få kviser av melk eller tomat? Jeg trenger en indikasjon om hva jeg skal kutte ut for en periode.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå