Gå til innhold

Holde konsentrasjonen oppe

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Er det noen som har tips til hvordan man kan holde konsentrasjonen oppe når man leser til eksamen eller lignende? Jeg blir ofte ukonsentrert/trøtt når jeg skal lese tunge tekster eller engelske tekster :tristbla: Hadde vært fint med tips om hva man kan spise eller bør få i seg for å holde konsentrasjonen oppe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei.

Er det noen som har tips til hvordan man kan holde konsentrasjonen oppe når man leser til eksamen eller lignende? Jeg blir ofte ukonsentrert/trøtt når jeg skal lese tunge tekster eller engelske tekster  :tristbla: Hadde vært fint med tips om hva man kan spise eller bør få i seg for å holde konsentrasjonen oppe.

Drikk vann, og ta deg 5-10 minutters pause hvert 20 minutt (da lærer du bedre)

Tror det kunne jælpi om du spise ett godt måltid før du starta lesinga også.

Skrevet

Jeg spiser alltid før jeg setter i gang (ellers blir jeg bare sittende å tenke på at jeg er sulten). Det kan være lurt å spise grovt brød, så blir du ikke så kjapt sulten igjen. Sikkert lurt å drikke masse vann også, så du ikke blir dehydrert og sløv!

Nå skal det sies at jeg tross dette er ganske trøtt og ukonsentert når jeg skal lese... Jeg hater "eksamenspugging"!

Det jeg gjør for å prøve å faktisk lære det jeg leser, er å lukke boka etter f.eks et kapittel og tenke gjennom det jeg har lest. Ikke huske mest mulig, men undre litt over det liksom... Da sitter det mye bedre!

Lykke til med eksamen! Jeg leser selv (ehm.. når jeg ikke har pause her), så jeg føler med deg!

Skrevet

Takk for svar. Skal ikke ha eksamen, men leser veldig mye i jobben da det er viktig å utvikle seg hele tiden (IT). godt tips det med å reflektere over hva man nettopp har lest.

Skrevet

Dra på lesesal! Det hjelper.

Les på dagen og ta gjerne notater av viktige momenter.

Spis først

drikk mye vann

ikke les i sengen

ta pauser

ikke gi opp

slå av TV og data

fysisk aktivitet mellom leseøktene som feks styrketrening/spinning osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...