BayliZ Skrevet 17. november 2006 #1 Del Skrevet 17. november 2006 Nå har det seg altså sånn at det er en tragisk historie om at min beste venninne, som er fadder til barnet mitt har truffet en hun tror er verdens beste kjæreste. Det som er det tragiske er at han driver med stoff, og ikke av de milde typene. Nå har hun forandret seg totalt som person og jeg fikk en mail om at hun rett og slett har byttet ut alle vennene sine med hans venner. Hun trengte ikke venner som ikke kunne klare å sette seg inn i hennes situasjon. osv. en ganske stygg mail fra oss begge som har gjort at vi ikke er venner mer ihvertfall og det kommer uansett aldri til å bli det samme igjen. Kan man få hun fjernet som fadder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2006 #2 Del Skrevet 17. november 2006 Det tror jeg ikke du kan sånn i etterkant. Men bortsett fra det, så har hun vel selv valgt å fjerne seg. Når det gjelder faddergjerningen vil det praktisk ikke spille noen rolle om det ene eller det andre. Barnet har vel andre han elle rhun kan knytte seg til. At du rent sånn følelelsesmessig har lyst til å fjerne henne, forstår jeg, men betyr det egentlig noe? Mange velger faddere de, ja, om ikke angrer på, så i alle fall kunne tenkt seg annerledes i etterkant. Selv er jeg nok kanskje en slik fadder, men der skjedde det du beskriver fra barnets mor, og derfor valgte jeg selv å fjerne meg. Det er vondt det du opplever nå, men jeg synes du skal forsøke å heve deg over det og tenke at det er hennes tap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BayliZ Skrevet 17. november 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 17. november 2006 Jo takk for det, men det er så utrolig irriterende at hun står der. Hadde vært så "moro" om hun fikk brev i posten om at hun var "fritatt" fra oppgaven liksom. Hva mener du med at du valgte å fjerne deg selv da? Ringte du preste kontoret og fikk deg fjernet eller mener du bare sånn fysisk fjernet deg selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2006 #4 Del Skrevet 17. november 2006 Ringe presten???? Fadderrollen er jo akkurat det dere i fellesskap legger opp til.. Er ikke noe en prest har noe med å gjøre. Hun har jo alt "fjernet seg selv" fra livet ditt (og dermed barnets), så jeg skjønner ikke problemet.. (?) Det å være fadder er jo ikke noen "offesiell rolle" som står registrert i noe register el, slik det høres ut fra din beskrivelse her.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BayliZ Skrevet 17. november 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 17. november 2006 Kjære gjest, å være fadder står oppskrevet på prestekontoret med fullt navn og fødsels nummer på vedkommende. Så der tar du veldig feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberry Skrevet 17. november 2006 #6 Del Skrevet 17. november 2006 Men da burde du vel bare kunne ringe presten og spørre om det går an? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BayliZ Skrevet 17. november 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 17. november 2006 Jo da jeg skal nok gjøre det, ville bare lufte det her før jeg kanskje spør presten om noe sikkelig dumt hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 17. november 2006 #8 Del Skrevet 17. november 2006 Det går ikke an å fjerne noen fra faadder rollen. Jeg har prøvd. Å være fadder i dag har mest med vitnejobben å gjøre, det at man står og er vitne til dåpen i kirken. Men du kan ikke få fjernet noen fra fadder lista dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 17. november 2006 #9 Del Skrevet 17. november 2006 Som ansatt i kirken kan jeg bekrefte at det IKKE går an å fjerne en fadder, uansett hva som har skjedd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2006 #10 Del Skrevet 17. november 2006 V for Vendetta... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 17. november 2006 #11 Del Skrevet 17. november 2006 (endret) For meg virker det som om venninen din kan komme i en situasjon der hun vil trenge alle de venner hun kan få. Det er meget mulig at det livet hun har valgt å leve nå, vil slå kraftig tilbake en dag, og når hun sitter der og ser hva hun gjorde galt er det siste hun trenger en avvisende skulder. Man har da sett mange eksempler på mennesker som velger feil partner/venner og tar en del dumme valg pga det. Det er menneskelig å feile, og de som er så heldige å ikke være i samme situasjon bør vise storsinn, istedet for å straffe dem på ulike vis. Bare mine tanker etter å ha lest denne tråden Endret 17. november 2006 av Lula Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BayliZ Skrevet 17. november 2006 Forfatter #12 Del Skrevet 17. november 2006 For meg virker det som om venninen din kan komme i en situasjon der hun vil trenge alle de venner hun kan få. Det er meget mulig at det livet hun har valgt å leve nå, vil slå kraftig tilbake en dag, og når hun sitter der og ser hva hun gjorde galt er det siste hun trenger en avvisende skulder. Man har da sett mange eksempler på mennesker som velger feil partner/venner og tar en del dumme valg pga det. Det er menneskelig å feile, og de som er så heldige å ikke være i samme situasjon bør vise storsinn, istedet for å straffe dem på ulike vis. Bare mine tanker etter å ha lest denne tråden ← Kommer nok aldri til å ikke hjelpe henne hvis hun trenger det, men fadder oppgaven ser jeg på som noe stort og den "jobben" kommer hun aldri til å få hvis jeg kan si det på den måten. Hun har gjort noe helt utilgivelig som menneske og som min engnag beste venninne. Hun har selv valgt at det vil hun ikke være mer. Og når hun ikke vil bli kjent med min datter, så skulle jeg ønske hun slapp å stå oppført også. Men nå går jo ikke det an å endre så da får jeg leve med det. Og heve meg over hele greia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Varja Skrevet 17. november 2006 #13 Del Skrevet 17. november 2006 Jeg tror ikke det ville være noe "moro" for deg på sikt å tenke på at hun hadde fått et brev om at hun var fritatt for fadderrollen. Høres litt såpedrama ut spør du meg. Klart man kan få mange rare tanker når man er sint og skuffet over noen, men det beste er å bare vente litt. Hvis hun likevel ikke ønsker kontakt med din familie så har hun jo i realiteten selv fjernet seg fra hvertfall en del av fadderrollen. Så vidt jeg husker er en viktig del av fadderrollen å be for barnet. Det kan jo hende hun vil gjøre av og til likevel selvom dere ikke har kontakt, og det er jo isåfall bare positivt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Varja Skrevet 17. november 2006 #14 Del Skrevet 17. november 2006 Kommer nok aldri til å ikke hjelpe henne hvis hun trenger det, men fadder oppgaven ser jeg på som noe stort og den "jobben" kommer hun aldri til å få hvis jeg kan si det på den måten. Hun har gjort noe helt utilgivelig som menneske og som min engnag beste venninne. Hun har selv valgt at det vil hun ikke være mer. Og når hun ikke vil bli kjent med min datter, så skulle jeg ønske hun slapp å stå oppført også. Men nå går jo ikke det an å endre så da får jeg leve med det. Og heve meg over hele greia ← Jeg så ikke at du hadde svart igjen da jeg skrev det forrige innlegget rett over. Som nevnt så kan det jo hende hun av og til tenker på barnet hun er fadder for og eventuelt ber for det. Kan jo være en liten trøst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Margrete_* Skrevet 17. november 2006 #15 Del Skrevet 17. november 2006 Fadder rollen er strengt tatt en "engangshandling" for kirken - sakset fra kirken.no om dåp: Hva en fadder ikke er Å være fadder innebærer ingen sivilrettslig forpliktelse, som for eksempel å skulle overta omsorgsansvar for barnet hvis foreldrene dør. Dette er en gammel tankegang som fortsatt har fotfeste mange steder, men den er ikke riktig. Selve fadderansvaret dreier seg om barnets trosopplæring, ikke om andre forhold. Engangshandlingen består i å være vitne til at barnet blir døpt, og at det gjennom dåpen og videre kirkelige handlinger får trosopplæring. Dåp medfører medlemsskap i Den Norske Kirke, den eneste endringen man kan få til i det registeret er vel utmelding. Nå legger folk forskjellige ting i fadderrollen. Min mann og jeg er faddere til 10 barn, hver for oss og sammen. Noen av fadderbarna er nesten voksne så vi begynte tidlig med dette. De færreste foreldre vil vel stille krav til hva fadderen må gjøre, men forvente at fadder og fadderbarn følger hverandre på en eller annen måte opp gjennom livet. Selvsagt innenfor de rammer foreldrene til fadderbarnet setter og deres familieverdier. Hva fadderbarnet selv mener er også viktig. Har en niese som fadderbarn, men hun viser liten interesse for å involvere oss i livet sitt. Hun har andre omsorgspersoner som står henne nærmere foruten foreldre og søsken. Det må få lov å være på hennes premisser. Vi sier alltid ja hvis hun spør om noe, men tilbyr ikke mer til henne enn andre nieser og nevøer. Det er med andre ord mange faktorer som spiller inn i hvordan fadderrollen blir - ikke bare om foreldrene er venner eller som i dette tilfellet - ikke venner lengre. Forstår godt at du er skuffet og såret for det er en stor tillitserklæring som nå er brutt. Var i samme situasjon som deg for noen år siden, tenkte på å slette fadderen for et av barna. Vi så ganske raskt at dette ikke betydde noe som helst. Det viktige for barnet var hva slags personer som var der for han når han trengte det. Du får førsøke å se litt mer langsiktig på det, og ikke gjøre noe nå som kan forhindre at venninnen din kan være der for datteren din på et senere tidspunkt i livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2006 #16 Del Skrevet 18. november 2006 Ikke stress. Det spiller ingen rolle hvem som er fadder til barnet ditt. Jeg har mistet kontakten med en av faddrene til mitt første barn. Dumt, men sånn er det. Til de andre barna ville min mann at hans brødre skulle være fadder. De bryr seg overhodet ikke om ungene og ungene kommer vel heller ikke til å bry seg om de Jeg vet ikke hvem som er mine egne faddre og ikke betyr det noe heller. Det er et navn på et papir som ligger i kirkens arkiv. La det være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #17 Del Skrevet 19. november 2006 Kjære gjest, å være fadder står oppskrevet på prestekontoret med fullt navn og fødsels nummer på vedkommende. Så der tar du veldig feil ← Du har jo ikke peiling... Det er ikke registrert fødselsnummer på faddere, bare navn og adresse. Jeg synes du høres barnslig ut som vil ta fjerne en du en gang valgte til å være med å oppdra barnet i den kristne tro. Den handler forøvrig en god del om nestekjærlighet og tilgivelse. Da blir utspillet ditt temmelig meningsløst. Nei, la saken ligge. Og bli voksen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #18 Del Skrevet 19. november 2006 V for Vendetta... ← Ja, ikke sant? ER overrasket over at flere her tydeligvis hadde ønsket ¨å fjerne faddere i ettertid, er det til barnets beste? Og pga barnet? Neppe... Nå må voksne slutte å la de smålige konfliktene dem i mellom gå ut over barna,. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #19 Del Skrevet 19. november 2006 Jeg og mannen er faddere for fire barn, og vi tar gjerne på oss rollen igjen. Vi prøver å følge opp barna vi er faddere til ved å tilbringe litt tid med dem sammen med foreldrene. Vi kommer ikke til å ta dem med til kirken og slike ting, dette fordi familiene deres ikke er slik om jeg kan si det på den måten. jeg tror det å være fadder er mere en engangsgreie nå enn det var før. Det er en tillitsærkløæring fra foreldrenes side, at man blir sett på som nære venner med litt vett i knollen. Vi gir også selvfølgelig gaver til dem på bursdag og jul. Hos oss går det i sølv etter øsnke fra foreldrene. Det gleder meg at så mange har sett på oss som verdige faddere! Og kjære trådstarter. Det spiller ingen rolle for barnet ditt om denne fadderen står på lista eller ikke. Så glem saken.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 19. november 2006 #20 Del Skrevet 19. november 2006 Jo takk for det, men det er så utrolig irriterende at hun står der. Hadde vært så "moro" om hun fikk brev i posten om at hun var "fritatt" fra oppgaven liksom. ← Det synes jeg høres nokså barnslig og umodent ut. Ser heller ikke behovet for å fjerne en fadder, du kan uansett ikke endre på at hun var tilstede under dåpen, som fadder for barnet, og noe mere innebærer det jo ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå