Gå til innhold

Noen tanker om julen

Fremhevede innlegg

Skrevet
Til TS: Jeg synes det er utrolig umodent å henge seg opp i om søsteren din ikke dukket opp eller ga lyd fra seg på barna dine sin bursdag. For meg er det virkelig ingen big deal. Selvfølglig hvis hun var invitert muntlig eller skriftlig er det uhøflig å ikke melde avbud, men utover det må det være unødvendig å lage familieproblemer av en slik sak.

At du er trøtt og sliten på julaften kan jeg forstå, men at du svurderer å  utestenge søsteren din, er for dumt, med minder det er mye mer omfattende problemer mellom dere, enn det du beskriver her.

Du nevner noe om at hun kanskje har fått seg en ny kjæreste og bruker tiden på han. Ja,så koselig for henne. Kanksje det er noe hun har savnet i lengre tid....

Forøvrig er jeg enig med noen over her som nevner psykiske problemer.

Vel nå kjenner du ikke meg heller da. Og hele situasjonen. Syns å huske jeg skrev at jeg ikke ville gjøre dette, men det er tanker som jeg har.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvor mange bursdager har hun uteblitt fra og ikke gitt gaver til? Hvis dette var den første gangen så syns jeg at det å utestenge henne fra julefeiringen hos dere blir litt vel sterkt.

Jeg hadde blitt bekymret hvis en av mine søsken som jeg hadde hatt god kontakt med plutselig ikke var å få tak i på telefonen eller på andre måter, da hadde mitt fokus vært å finne ut hva som var galt i stedet for å være sur fordi barna mine ikke hadde fått gaver.

Alle bursdagene i år. Mamma sin, min, mannen min sin, unge 1, unge 2 og unge 3 sin.

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvorfor trådstarter spør på KG når hun ikke er villig til å høre på innspill hun får fra andre her. Det er ganske furtent å ikke ville ha henne på julaften fordi hun ikke har vært tilstede i familiens liv et år.

Så lenge du utsetter å ta en alvorsprat med henne, og ikke benytter anledningene som er der (spesielt fordi de har vært få), virker det ikke som om du synes det er noe særlig viktig i det hele tatt. Må bare ønske deg lykke til med livet, men prøv å ikke preg barna dine med holdningen din. Da gjør du dem en bjørnetjeneste.

Skrevet
Jeg forstår ikke helt hvorfor trådstarter spør på KG når hun ikke er villig til å høre på innspill hun får fra andre her. Det er ganske furtent å ikke ville ha henne på julaften fordi hun ikke har vært tilstede i familiens liv et år.

Så lenge du utsetter å ta en alvorsprat med henne, og ikke benytter anledningene som er der (spesielt fordi de har vært få), virker det ikke som om du synes det er noe særlig viktig i det hele tatt. Må bare ønske deg lykke til med livet, men prøv å ikke preg barna dine med holdningen din. Da gjør du dem en bjørnetjeneste.

Ikke vil ha innspill? Hvor har du det fra. Jeg luftet tankene og lurte på om det er ok å tenke det som jeg har gjort og gjør til tider. Så klart har jeg ikke hjerte til å utelate henne på julaften. Er så glad i henne, og det er nok grunnen til at jeg er litt bitter eller skuffa som jeg føler meg. Kan ikke noe for at jeg føler det jeg gjør. Samtidig må jeg få lov til å føle det jeg gjør, for vi har jammen stilt opp for henne uansett. Hun bodde hos oss i 6 mnd da jeg gikk gravid. Har ikke tenkt å overføre noen dårlige holdninger på ungene. Jeg har da hjerne. Jeg er såret og lei meg for at ting har blitt som dem er. Er ikke ute etter å straffe min søster, men syns det er så kjiipt at hun bare kutter ut familien. Mamma er syk og hører aldri noe fra henne. Det er vondt. Får bare avogtil en følelse av at vi er der når det passer henne. Og det var hele poenget. Sorry at jeg reagerer på det da. :frustrert:

Skrevet
Alle bursdagene i år. Mamma sin, min, mannen min sin, unge 1, unge 2 og unge 3 sin.

Det vil si at dette er første året hun har "glemt" dere? Da vil jeg si at du bør gi henne en sjans til å forklare seg, en som har vært omsorgsfull tante og søster hele tiden utenom i år bør få en bedre behandling enn å bli kuttet ut til jul.

Skrevet

Og en annen ting; du har ikke sagt noe om hva du har "gjort overfor henne" det siste året..

Hvor mange ganger har du besøkt og ringt? Hva gjorde du på hennes bursdag? Og på hennes barns bursdager? Osv.

Jeg synes at det høres ut som du er en smule enveiskjørt og forventer at hun skal ta hele jobben med å holde kontakten mellom dere oppe.

Har du ikke så godt kontakt med din søster som DU ønsker å ha, så er det DIN jobb å gjøre noe med saken.. Å sette seg hjemme og furte hjelper ikke det sport.. for noe som helst.. ;)

Skrevet
Det vil si at dette er første året hun har "glemt" dere? Da vil jeg si at du bør gi henne en sjans til å forklare seg, en som har vært omsorgsfull tante og søster hele tiden utenom i år bør få en bedre behandling enn å bli kuttet ut til jul.

Så klart. Syns det er bare så rart at hun ikke har allerede kontaktet meg og snakket med meg. For i fjor hadde hun ikke råd å kjøpe presang til eldste. Likevel så ringte hun og sa i fra. Jeg sa at det var uviktig med presang. Det som er viktig er å gi en liten hilsen. Enten via telefon eller kort.

Skrevet
Og en annen ting; du har ikke sagt noe om hva du har "gjort overfor henne" det siste året..

Hvor mange ganger har du besøkt og ringt? Hva gjorde du på hennes bursdag? Og på hennes barns bursdager? Osv.

Jeg synes at det høres ut som du er en smule enveiskjørt og forventer at hun skal ta hele jobben med å holde kontakten mellom dere oppe.

Har du ikke så godt kontakt med din søster som DU ønsker å ha, så er det DIN jobb å gjøre noe med saken.. Å sette seg hjemme og furte hjelper ikke det sport.. for noe som helst.. ;)

Jeg reiste hjem til henne sent på kvelden for å få kontakt med henne.

Har ringt til henne og ringt rundt til mange andre for å vite hvor hun er. Husverten ringte meg også en gang. Har kjempet for å holde kontakten. Pga vi er så liten familie her i byen. Vi må ta vare på hverandre. Furte gjør jeg ikke, men jeg reagerer som jeg tror at alle ville ha gjort.

Gjest Gjest_Meredith_*
Skrevet

Jeg skjønner at du er såret og skuffet over søsteren din, det hadde jeg også vært hvis søskenforholdet hadde gått fra å være godt og til det forholdet dere har nå.

Jeg (og kanskje ikke du heller) kan jo ikke vite hvorfor det har blitt sånn, men man kan jo ikke tvinge folk til å komme i bursdager eller å gi presanger heller.

Det tror jeg kanskje du bare må godta (jeg vet, jeg hadde vært skuffet).

Men jeg hadde bekymret meg mer over at hun var så vanskelig å få tak i.

Jeg tror du burde snakke med henne på tomannshånd, ansikt til ansikt, ikke noe brev (det synes jeg er litt skummelt, lett å få i fleisen siden) eller telefon. Forklar at du synes hun har vært litt vanskelig å få tak i i det siste og at det bekymrer deg litt. Så ville jeg snakket om julefeiringen og sagt at jeg var litt sliten, og enten spurt om hun kunne hjelpe til eller fortalt at dere bare vil være dere på julaften.

Siden hun har både kjæreste og voksne barn er hun jo ikke alene her i verden, da må det være lov for deg å feire jul uten henne og uten å ha dårlig samvittighet.

Men, som sagt, jeg synes dere uansett burde ha en alvorsprat før jul, kanskje det står klarere for deg da hva du bør gjøre! Og jo, du har lov å føle som du føler, vi er faktisk mennesker, vi er ikke Gud! Alle voksne mennesker må skjønne at de må gi litt av seg selv for å få noe igjen. Håper det ordner seg! :klem:

Skrevet
Jeg reiste hjem til henne sent på kvelden for å få kontakt med henne.

Har ringt til henne og ringt rundt til mange andre for å vite hvor hun er. Husverten ringte meg også en gang. Har kjempet for å holde kontakten. Pga vi er så liten familie her i byen. Vi må ta vare på hverandre. Furte gjør jeg ikke, men jeg reagerer som jeg tror at alle ville ha gjort.

Desto større grunn til bekymring for om noe har skjedd henne, om hun har fått problemer av noe slag for en søster forandrer seg ikke sånn uten at det er noe.

Hvis hun jobber, har du prøvd å få tak i henne der? Legg de glemte fødselsdagene bak deg og prøv heller å fokusere på hva som har skjedd med søsteren din siden hun har endret seg sånn på et år. Hva sier datteren hennes da?

Skrevet

Jeg har snakket med henne nå. Utrolig så tok hun telefonen. Hun har forlovet seg og fått ny leilighet. Jeg ble helt satt ut. Og fikk magesmerter fordi jeg føler meg så trist ang dette med kontakten. Hun sa at det hadde vært veldig trist å feire julen hver for oss. Da ble jeg skikkelig lei meg. For jeg fikk dårlig samvittighet. Er så glad for at jeg fikk snakket med henne. Gråter så tårene spruter. Takker for alle svar.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Ny kjæreste - nytt alt-oppslukende fokus.

Kanskje et kort i postkassen - med ordene:

Hei på deg. Nå har jeg prøvd alt for å få kontakt med deg, jeg håper du har det bra. Jeg vil gjerne høre fra deg om hvilke planer du har i julen, men jeg får ikke tak i deg på telefon. Kan du ringe meg?

Klem fra ...

-

Jeg forstår dine tanker og din frustrasjon. Kanskje hun har dårlig samvittighet og tenker at du er "flyg forbannet" og derfor tar hun ikke kontakt. Desto viktigere er det å prøve å nå frem.

- - -

Det over skrev jeg samtidig med ditt innlegg.

Så flott at du fikk kontakt. Den dårlige samvittigheten skal du ikke ha - jeg har lest ditt innlegg som en oppriktig bekymret søster som litt fortvilet søkte kontakt uten å nå frem. Nå er kontakten der, håper dere finner ut av det og får snakket om det. Så flott at hun har funnet lykken med ny mann. :)

Endret av Blondie65
Gjest Madam Felle
Skrevet

Da ville jeg snakket med henne, for det kan jo hende noe har skjedd. Litt merkelig at hun plutselig skal utebli fra alt. Derfor ville jeg snakket med henne, før du "maler fanden på veggen".

Skrevet

Jeg skrev:

Jeg har snakket med henne nå. Utrolig så tok hun telefonen. Hun har forlovet seg og fått ny leilighet. Jeg ble helt satt ut. Og fikk magesmerter fordi jeg føler meg så trist ang dette med kontakten. Hun sa at det hadde vært veldig trist å feire julen hver for oss. Da ble jeg skikkelig lei meg. For jeg fikk dårlig samvittighet. Er så glad for at jeg fikk snakket med henne. Gråter så tårene spruter. Takker for alle svar.

Skrevet

Så fint, da ordner det seg likevel. Det er godt å få pratet ut. Jeg ønsker dere en hyggelig jul når den tid kommer. :klem:

Skrevet

Jeg må innrømme at tanken psykiske problemer streifet meg da jeg leste innlegget. Har alltid vært til stede for deg og barna, men plutselig er hun ikke å få tak i..?

Skrevet
Jeg må innrømme at tanken psykiske problemer streifet meg da jeg leste innlegget. Har alltid vært til stede for deg og barna, men plutselig er hun ikke å få tak i..?

Nei det går veldig bra med henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...