Gå til innhold

Etter fødsel..

Fremhevede innlegg

Skrevet

hadde en veldig hard fødsel for 7 uker siden.. hadde full ruptur, og veldig mange sting som gikk opp ganske tidlig. Dette betyr at jeg fortsatt ser helt "spjæret" ut, og har mye vondt. Det væsker en del fra den største "flengen", men det er ikke betent iflg. legen. Hovedproblemet - foruten smertene - er urinlekkasje. Kniper for harde livet, men det gjør skikkelig vondt å knipe. Bestilte meg derfor vaginakuler (små og tunge) i håp om at det skulle hjelpe. Prøvde disse, og det gjorde sinnsykt vondt å ha de i. Ikke klarte jeg å holde de på plass heller, de sklei rett ut :forvirret:

Spørsmålet er da: er det for tidlig å begynne med slike kuler (har åpne sår..), eller må jeg bare bite tennene sammen? Er helt forferdelig å føle at jeg lekker... i tillegg til sårvæsken som renner med ujevne mellomrom.

Har også et sted i flengen som gjør vannvittig vondt til tider. Tror kanskje at det er er "tykt" hår som vokser innover i såret. Det kjennes ut som om jeg blir spiddet med kniv eller noe med ujevne mellomrom. Må det alltid være sånn, eller er det noe jeg kan gjøre?

Når slutter det egentlig å gjøre vondt etter en fødsel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
hadde en veldig hard fødsel for 7 uker siden.. hadde full ruptur, og veldig mange sting som gikk opp ganske tidlig. Dette betyr at jeg fortsatt ser helt "spjæret" ut, og har mye vondt. Det væsker en del fra den største "flengen", men det er ikke betent iflg. legen. Hovedproblemet - foruten smertene - er urinlekkasje. Kniper for harde livet, men det gjør skikkelig vondt å knipe. Bestilte meg derfor vaginakuler (små og tunge) i håp om at det skulle hjelpe. Prøvde disse, og det gjorde sinnsykt vondt å ha de i. Ikke klarte jeg å holde de på plass heller, de sklei rett ut  :forvirret:

Spørsmålet er da: er det for tidlig å begynne med slike kuler (har åpne sår..), eller må jeg bare bite tennene sammen? Er helt forferdelig å føle at jeg lekker... i tillegg til sårvæsken som renner med ujevne mellomrom.

Har også et sted i flengen som gjør vannvittig vondt til tider. Tror kanskje at det er er "tykt" hår som vokser innover i såret. Det kjennes ut som om jeg blir spiddet med kniv eller noe med ujevne mellomrom. Må det alltid være sånn, eller er det noe jeg kan gjøre?

Når slutter det egentlig å gjøre vondt etter en fødsel?

Du skal omgående til gynekolog! Du skal absolutt ikke ha slike sår sju uker etter en fødsel, jeg kan bare tenke meg for et smertehelvete du opplever! Jeg synes det er rart at det vesker ennå, om det ikke er betent. Uansett, dette skal du ikke gå med. Kontakt sykehuset i morgen. Snakk direkte med en lege på føden og spør om råd. Kanskje tar de deg inn og ser på deg ganske fort. Lykke til! PS: Ved full ruptur og allerede plagsom inkontinens, kan det hende du får problemer senere med inkontinens begge veier. Du SKAL ha en skikkelig undersøkelse nå. Du skal ha ultralyd for å sjekke både for vaginal og anal inkontinens. Og de må sjekke at du er sydd slik du SKAL være sydd. At stingene gikk op tidlig gjør jo ikke saken bedre for deg. Nei, FORLANG en skikkelig undersøkelse av gynekolog/evt kirurg

Skrevet

Synes det er rart at legen min tok så lett på dette... Var på seksukerskontroll for en uke siden, og han kunne ikke gjennomføre noe særlig til undersøkelse pga smerter, men mente at det ikke var noe å gjøre med det. Fikk heller se det an når spiralen skal inn om 6 uker. Får vel bytte lege da, min lege har uansett aldri tatt meg seriøst... bagatelliserer alt.

Skrevet
Synes det er rart at legen min tok så lett på dette... Var på seksukerskontroll for en uke siden, og han kunne ikke gjennomføre noe særlig til undersøkelse pga smerter, men mente at det ikke var noe å gjøre med det. Fikk heller se det an når spiralen skal inn om 6 uker. Får vel bytte lege da, min lege har uansett aldri tatt meg seriøst... bagatelliserer alt.

Ikke synes det er rart at legen tok lett på dette, det er ikke alle som har nødvendig kompetanse om akkurat dette... Nei, du MÅn komme deg til lege så snart du kan, dette kan forverres om du går lenge nok. Men det er også riktig som Bigo-san sa at kroppen er i en helingsprosess, og at det tar tid. Men plagene du har nå er såpass alvorlige å gå med for deg - KAN være, mener jeg - at du MÅ komme deg til skikkelig undersøkelse. Kan du ringe sykehuset direkte i m orgen? Forklar dem situasjonen? Hvis ikke må du rett og slett for lange at legen din tar affære med en eneste gang.

Skrevet

Jeg vet du heter Nigo-san, altså. Men B står ved siden av N på tastaturet, og jeg er trett-------

Skrevet

Ta kontakt med føden dersom legen ikke tar deg på alvor. De kan sikkert fortelle deg hva du skal gjøre.

Skrevet

Og forresten så hadde jeg og full ruptur. Det gjorde vondt som f*en, men det var ikke noe rift. Alt var sydd igjen. Både inni og utenpå.

Skrevet

Stakkars, vil bare gi deg en klem! :klem:

*Gruer meg litt til å føde om mange år...*

Skrevet
Ta det med ro, ingen skade skjedd :ler:

Så ufølsomt av deg, Nigo-san. :ironi: Ingen skade skjedd, ingen skjede skadd. Men det er jo akkurat det det er i stakkars TS' tilfelle, en skjede skadd...

Unnskyld spøken, TS, håper du har godt humør.

Hu hei og lykke til!

Trollkrem :klem:

Skrevet
Så ufølsomt av deg, Nigo-san.  :ironi: Ingen skade skjedd, ingen skjede skadd. Men det er jo akkurat det det er i stakkars TS' tilfelle, en skjede skadd...

Unnskyld spøken, TS, håper du har godt humør.

Hu hei og lykke til!

Trollkrem  :klem:

:ler::ler:

Gjest doktor-gjest
Skrevet

Det skal IKKE være åpne sår etter sju uker nei. Veldig rart hvis legen din ikke gjorde noe med dette. Ring føden, som noen foreslår her. Det er jo de som har sydd deg, så de bør kunne ta en titt for å se om det gror som det skal, og vil kunne fortelle deg om det rette er å se det an, eller om noe bør/må gjøres. Dette høres ikke riktig ut.

Skrevet

Steike!!! Kan man ha vondt så lenge etter fødsel? Kan man revne hele veien? Trodde det bare var under fødselen og kanskje noen dager etter at det gjorde vondt.. åpne sår? AU!!!!

Opplest og vedtatt: jeg skal aldri føde!!!

Og til TS: :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...