flickan Skrevet 15. november 2006 #1 Skrevet 15. november 2006 De fleste av mine venner og søsken, både yngre og eldre, har fått visdomstenner.. Jeg er snart 25 og aldri hørt noe om dem når jeg har vært hos tannlegen. Kommer de fram hos alle? Når er det vanlig i såfall.. Alle mine tre søsken ahr måttet operere bort et par stykker, så jeg synes det er så rart at jeg aldri har hørt noe om mine..
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #2 Skrevet 15. november 2006 De kommer ikke hos alle nei, evt. så kan de ligge i kjeven uten å komme opp. Jeg fikk den første da jeg var 19-20 og har til nå måttet operer ut tre stk. Den fjerde ligger oppe i kjeven ennå.(er 27 år nå)
Gjest gjest 2 Skrevet 15. november 2006 #3 Skrevet 15. november 2006 Det er ikke sikkert du får visdomstennene dine! Jeg fikk de to på øvre rad når jeg var rundt 25 år. De to nede har jeg enda ikke fått, så jeg har nok gitt opp håpet... (er 45 år, så det begynner å bli litt sent å få nye tenner )
Usikker Skrevet 15. november 2006 #4 Skrevet 15. november 2006 Det er ikke sikkert du får visdomstennene dine! Jeg fikk de to på øvre rad når jeg var rundt 25 år. De to nede har jeg enda ikke fått, så jeg har nok gitt opp håpet... (er 45 år, så det begynner å bli litt sent å få nye tenner ) ← Nåja - jeg fikk min første ifjor jeg - da jeg var 45 Tannlegen min sier at ikke alle får visdomstenner - og det er et fåtall som får problemer med de. Vi bare hører om problemene - ingen som snakker om det som ikke er et problem
Malama Skrevet 15. november 2006 #5 Skrevet 15. november 2006 Ikke alle får visdomstenner, ikke engang alle har annlegg for alle fire (sikkert noen som ikke har noen?) Dette kan de se på røntgen. 27 år gammel har jeg enda ikke fått mer enn 2,5 visdomstann (en som "jobber med saken" altså.) Utfra erfaringen med få de andre to så tar det et par år for meg å få en visdomstann, men bortsett fra litt "tannkløe" når det presser som verst har de ikke laget mye trøbbe for meg. Litt trangere i kjeven blir det jo (og jeghar ikke god plass fra før) men slett ikke alle får PROBLEMER med visdomstennene i alle fall. Og nei, ikke alle får.
Arkana Skrevet 15. november 2006 #6 Skrevet 15. november 2006 Jeg fikk alle mine da jeg va 18-19 år. Jeg er nå 28 og har fremdeles alle sammen. Tannlegen har aldri sagt noe om at de trenger å trekkes/opereres ut.
Gjest Bellatrix Skrevet 15. november 2006 #7 Skrevet 15. november 2006 Jeg er 29 og har ikke sett snurten av noen visdomstenner. Jeg håper de ikke kommer i det hele tatt ettersom det allerede er trang plass til de tennene jeg har.
Midna Skrevet 16. november 2006 #8 Skrevet 16. november 2006 Er skikkelig redd for visdomstenner, har nok hørt for mange skrekk-historier God å høre at ikke alle får dem, og at det ikke er så vanlig med problemer
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #9 Skrevet 16. november 2006 Er det sånn de vokser? http://www.slemdal-tann.no/images/visdomstann-rtg.jpg
pulverheksa Skrevet 16. november 2006 #10 Skrevet 16. november 2006 (endret) Er det sånn de vokser? http://www.slemdal-tann.no/images/visdomstann-rtg.jpg ← Det så ut som en av mine Fikk den ene fjernet i fjor, det gikk kjapt og smertefritt. Tok 15 min fra jeg satte meg i stolen til jeg var ute på gata uten tann. Skal ta den andre på nyåret. Er 32 og først de siste 5-6 årene har jeg merket noe til visdomstennene. Opp kommer de mest sannsynlig aldri gjennom huden, men de vokser og har nesten presset sammen hele mellomrommet mitt foran Endret 16. november 2006 av pulverheksa
Gjest Fruktfat Skrevet 16. november 2006 #11 Skrevet 16. november 2006 Jeg er snart 25 og aldri hørt noe om dem når jeg har vært hos tannlegen. Kommer de fram hos alle? Når er det vanlig i såfall.. ← jeg er 25 og har en liten kant av en visdomstann oppe. trodde jeg skulle være en av de heldige som slapp visdomstenner (om noen slipper?) da jeg har klart meg så langt. og hos tannlegen idag får jeg høre at jeg har enda en, som ikke kommer opp fordi den stanger mot en jeksel, og må derfor opereres ut... sambo er 34 og har ikke visdomstenner (ble litt usikker nå; mener han kanskje har sagt noe om en som såvidt har kommet opp idag da jeg fortalte?). ihvertfall; det kan hende at de kommer selv om du ikke har fått enda... dessverre.
Gjest Fruktfat Skrevet 16. november 2006 #12 Skrevet 16. november 2006 Tannlegen har aldri sagt noe om at de trenger å trekkes/opereres ut. ← jeg ble anbefalt å trekke den jeg har som har kommet opp, fordi visdomstenner lager problemer (infeksjoner og sånt), de lager visst en åpning mot 12års jekselen/-s røtter og da var det visst lett å få infeksjoner. dessuten er visst visdomstenner svakere enn de andre tennene og får lettere hull.
Gjest Fruktfat Skrevet 16. november 2006 #13 Skrevet 16. november 2006 Er det sånn de vokser? http://www.slemdal-tann.no/images/visdomstann-rtg.jpg ← antar det er sånn min som må opereres ut vokser. den stanget mot 12års jekselen.
Arkana Skrevet 16. november 2006 #14 Skrevet 16. november 2006 dessuten er visst visdomstenner svakere enn de andre tennene og får lettere hull. ← Det er de da ikke. Visdomstenner er vel ikke laget av noe annet enn det de andre tennene er laget av. Det kan være vanskelig å nå fram med tannbørsten slik at det av den grunn ofte blir lettere hull i visdomstennene, men de er ikke svakere.
Gjest Fruktfat Skrevet 16. november 2006 #15 Skrevet 16. november 2006 Det er de da ikke. Visdomstenner er vel ikke laget av noe annet enn det de andre tennene er laget av. Det kan være vanskelig å nå fram med tannbørsten slik at det av den grunn ofte blir lettere hull i visdomstennene, men de er ikke svakere. ← aha! var vel det hun mente da, fikk nok ikke helt med meg der jeg lå stiv av skrekk
monja Skrevet 16. november 2006 #16 Skrevet 16. november 2006 Jeg har ingen visdomstenner som er kommet opp. Jeg har operert vekk en oppe og en nede pga for liten plass (den lå halvveis under bakerste jeksel), en har jeg ikke kjent noe til, men jeg har en som kommer litt opp for så å forsvinne igjen. Så gror det over den og etter et års tid eller så presser den på igjen. Tannlegen min tviler på at den noengang kommer til å komme opp så den skal ut etterhvert.
minsin Skrevet 16. november 2006 #17 Skrevet 16. november 2006 Jeg har ikke tegn til visdomstenner hverken oppe eller nede Så ikke alle får dem *puste lettet ut*
Annikken Skrevet 16. november 2006 #18 Skrevet 16. november 2006 Jeg har fått opp to. Den ene ble trukket fordi jeg hadde problemer med å pusse den (kom ikke til med børsten) så det var blitt hull i den. Jeg har ikke vært til tannlegen siden den gang (tror jeg... husker ikke helt). Av de to siste har den ene kommet opp litt, den andre er visst ikke begynt å komme fram engang. Har tenkt lenge på å komme meg til tannlegen, men har tenkt at så lenge jeg ikke har vondt, så kan den regninga bare vente
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #19 Skrevet 16. november 2006 Er det sånn de vokser? http://www.slemdal-tann.no/images/visdomstann-rtg.jpg ← Begge mine i underkjeven vokste sånn, men det trenger slett ikke gjelde for alle. Mange får visdomstennene på "normal" måte.
Gjest tooth Skrevet 17. november 2006 #20 Skrevet 17. november 2006 Jeg fikk min første og eneste visdomstann da jeg var 33, og da skjønte jeg hvorfor ungene blir sutrete når de holder på å få tenner. 11 år etter har jeg ikke fått flere, men på røntgen ser vi at det ligger tre andre men der har de også ligget i mange mange år uten tegn til å ville tre fram i lyset, og jeg kan ikke si at jeg savner dem. For ei berte med tannlegeskrekk var det ikke morsomt da en tannlegesekretær i sin tid svarte meg at hvis jeg ikke visdomstennene mine kom ut av meg selv så måtte de opereres ut. Og jeg er heller ikke videre begeistret for ordet operasjon. Forbannet være denne tannlegesekretæren, alle tannlegeskrekk-folks nemesis.......
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå