Fakse Skrevet 29. november 2006 #21 Skrevet 29. november 2006 Rotter SKAL være to (eller flere) sammen for å trives. Det er ikke noe mer arbeid med to rotter enn med én, og du får to lykkelige rotter. Eksperimenter har bevist at rotter som vokser opp i et stimulerende miljø (men muligheter til å utfolde seg og være med andre) får en høyere utviklet hjerne enn andre. Dessuten er det mye mer underholdende å se på to rotter som leker med hverandre, vasker hverandre og sover sammen enn bare en rotte som sitter alene i et hjørne Vil nok en gang anbefale rotter som kjæledyr. Til å være smågnagere er de svært intelligente og hengivne mot eieren sin. ← Jeg har hatt en rotte alene flere ganger, og de har trivdes kjempegodt. Men vi har brukt MYE tid sammen med dem, flere timer om dagen. Det gjelder vel det samme her som med undulater, at de må stimuleres og de må ha sosial kontakt for å trives. De aller færreste vil komme til å tilbringe tid nok med dyrene til at de trives alene, men det betyr ikke at det er umulig. Rotter er flotte kjæledyr, men jeg vil advare om at de desverre lett kan utløse allergi om man er disponert for det. Om noen i familien er allergisk mot andre pelsdyr bør man ha en retrettmulighet når man skaffer rotte. Og om ungen som ønsker seg rotte er allergisk mot andre pelsdyr ville jeg droppa prosjektet og skaffa en gullfisk eller skilpadde i stede. Bortsett fra det er de så flotte kjæledyr at jeg virkelig savner å kunne ha en. Ville aldri hatt en hamster eller et marsvin, men rotter er så smarte og sosiale at det blir noe helt annet
Thomasine Skrevet 29. november 2006 Forfatter #22 Skrevet 29. november 2006 Derfor burde du tenke på om det er akkurat rotter man skal anskaffe seg. Dyr er ikke utstillingsobjekter, man må ta i betraktning deres behov også. Jeg blir veldig provosert av ignorante dyreeiere som ikke tar seg bryet verdt å lære om sitt dyr. ← Skal jeg ta dette til meg...? Er jo nettopp derfor jeg spør og graver så mye...
Gjest Meep Skrevet 29. november 2006 #23 Skrevet 29. november 2006 (endret) Jeg har hatt en rotte alene flere ganger, og de har trivdes kjempegodt. Men vi har brukt MYE tid sammen med dem, flere timer om dagen. Det gjelder vel det samme her som med undulater, at de må stimuleres og de må ha sosial kontakt for å trives. De aller færreste vil komme til å tilbringe tid nok med dyrene til at de trives alene, men det betyr ikke at det er umulig. Rotter er flotte kjæledyr, men jeg vil advare om at de desverre lett kan utløse allergi om man er disponert for det. Om noen i familien er allergisk mot andre pelsdyr bør man ha en retrettmulighet når man skaffer rotte. Og om ungen som ønsker seg rotte er allergisk mot andre pelsdyr ville jeg droppa prosjektet og skaffa en gullfisk eller skilpadde i stede. Bortsett fra det er de så flotte kjæledyr at jeg virkelig savner å kunne ha en. Ville aldri hatt en hamster eller et marsvin, men rotter er så smarte og sosiale at det blir noe helt annet ← Jeg tror ikke mennesker kan gi samme selskap til en rotte som det er artsfrend kan. Selvfølgelig kan de ha det godt (alt er relativt), men å holde to eller flere rotter sammen ville være det beste for rottene. Når man først skal ta til seg et kjæledyr så syns jeg man skal tenke på dyrenes beste Endret 29. november 2006 av Meep
Saga Skrevet 30. november 2006 #24 Skrevet 30. november 2006 Skal jeg ta dette til meg...? Er jo nettopp derfor jeg spør og graver så mye... ← Du burde ta til deg at du må vurdere om rotter er rett for deg/dere mht hva dere vil ha og hvor mye tid dere har, men var ikke meningen å formulere det slik at du trodde jeg siktet til deg som ignorant. Å være en ignorant dyreeier er vel å ikke bry seg, men gå utifra at andres behov er identiske med egne. Finnes nok av de.
Thomasine Skrevet 30. november 2006 Forfatter #25 Skrevet 30. november 2006 Du burde ta til deg at du må vurdere om rotter er rett for deg/dere mht hva dere vil ha og hvor mye tid dere har, men var ikke meningen å formulere det slik at du trodde jeg siktet til deg som ignorant. Å være en ignorant dyreeier er vel å ikke bry seg, men gå utifra at andres behov er identiske med egne. Finnes nok av de. ← ...er jo derfor jeg diskuterer her inne - for å vurdere om rotte er det rette dyret...
Sniff Skrevet 1. desember 2006 #26 Skrevet 1. desember 2006 (endret) Dette er ganske viktig : Rotter tåler dårlig sagflis og høy. De kan lett få luftveisinveksjoner og rennende øyne.Og begynne å nyse!!Mye bedre å bruke avispapir omgjort til pellets. Yesterday's News er vel det mest anbefalte og fungerer like bra mot lukt har jeg hørt. :-D Står masse om dette på nettet. Endret 1. desember 2006 av Sniff
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå