Thomasine Skrevet 14. november 2006 #1 Skrevet 14. november 2006 Hei Første gang jeg er her inne... Vår eldstemann ønsker seg rotte. Han er fullt klar over hvilke oppgaver som i tilfelle faller på ham, men han er sikker i sin sak. Han er forresten 9 år. Pappaen i huset ønsker egentlig ikke noen smådyr i huset, og rotter mener han er "skadedyr"... Uansett, etter noe argumenatsjon og diskusjon er det greit at lillegutt får seg et lite dyr. Personlig synes jeg det hadde vært "kulere" med en rotte kontra et hamster, men det viktigste er hva som passer best for et barn på 9 år. Har lest litt på nettet og det ser ut til at en bør ha minimum 2 rotter om en først skal gå til anskaffelse av disse... Stemmer det? Ikke bra med bare ei rotte? Det finnes flere rottetyper. Lillegutt har sett seg ut en type som er helt hvit, og han vil ha jente... Hvilke rotter egner seg best som kosedyr til barn? Hvor mange bør man ha? Kjønn viktig? Ellers tips og råd?
Gjest Miloine Skrevet 14. november 2006 #2 Skrevet 14. november 2006 Hei, Du bør skaffe deg 2 rotter, da rotter som sitter alene og ikke får nok sosial kontakt vil raskt mistrives. (jeg ville valgt 2 jenter) Tamrotter kan bli svært tillittsfulle og hengivne dyr, og i tilegg er de faktisk svært intelligente. Her er en fin link om rotter! http://awas.nvg.org/faq/
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #3 Skrevet 15. november 2006 Du bør alltid ha to rotter,det samme gjelder velegentlig med hamster også tror jeg.... De blir fort ensomme. Har hatt ørkenrotter selv,veldig snille dyr!De ble veldig tamme.... Når det gjelder kjønn, gutter har lett for å sloss mer enn jentene....Bare på pass så du ikke får en av hver! En venninne av meg fikk det og det spratt ut rotteunger i hytt og pine.....
Gjest Meep Skrevet 15. november 2006 #4 Skrevet 15. november 2006 Ville absolutt anbefale rotter til en 9-åring, mye heller enn en hamster. Hamstere er nattaktive og ganske sarte. Tåler ikke så mye før de faller om, rett og slett. Rotter er intelligente, lette å temme og veldig søte. Tamrotter er ikke genetisk den samme som brunrotta (rattus norvegicus) som lever i naturen (og i søpla). Rotter skal være to og to sammen, ja. Pass på at de får et stort og fint bur som er for rotter, ikke et lite hamsterbur. Gjerne med gode klatremuligheter. Gemyttet er stort sett det samme på alle tamrotterasene. Når du skal kjøpe rotte så kan det være lurt å ta kontakt med en oppdretter, så får du rotter som ikke blir skilt fra moren for tidlig og som er godt sosialiserte før den kommer til deg. Guttene har rykte på seg for å være mer rolige enn jentene, men har også lettere for å skvette litt rundt for å markere revir. Det finnes selvfølgelig unntak fra regelen. Ps: hamstere skal ikke være flere sammen om det ikke er dverghamstere (er det robowski rasen heter?).
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #5 Skrevet 15. november 2006 jeg og broren min hadde rotter da vi var seks og åtte år. to hvitte med røde øyne, og det fungerte veldig bra! rotter er artie koselige dyr som tåler å bli herjet litt med. min bror sykla tur med den ene rotta på skuldra, og den tok ingen skade av det! rotter er egentlig fine dyr hvis man gir dem en sjanse. jeg har ihvertfall ingen taker om dem som skadedyr! og de trivdes vedig godt i hverandres selskap, så to er å anbefale, for at de skal trives best.
Trampe Skrevet 16. november 2006 #6 Skrevet 16. november 2006 Rotter er helt herlige! Jeg har hatt både vanlige tamrotter, ørkenrotter, hamstre og dverghamster, og jeg anbefaler absolutt rotter. Koselige dyr, som er sosiale, snille og morsomme. Mine gikk løs mesteparten av døgnet, en av dem var til og med med meg i dusjen, den elsket å bade En hamster skal være alene. Hamstre er ikke flokkdyr, slik rottene er... en hamster er en einstøing, hamstre kan skade hverandre hvis de er flere sammen.
Gjest Borghild Skrevet 17. november 2006 #7 Skrevet 17. november 2006 Jeg har kjelleren full av rotter og mus, gis bort gratis til dyrekjære mennesker.
Gjest Miloine Skrevet 17. november 2006 #8 Skrevet 17. november 2006 Rotter er helt herlige! Jeg har hatt både vanlige tamrotter, ørkenrotter, hamstre og dverghamster, og jeg anbefaler absolutt rotter. Koselige dyr, som er sosiale, snille og morsomme. Mine gikk løs mesteparten av døgnet, en av dem var til og med med meg i dusjen, den elsket å bade En hamster skal være alene. Hamstre er ikke flokkdyr, slik rottene er... en hamster er en einstøing, hamstre kan skade hverandre hvis de er flere sammen. ← Jeg har også hatt vanlige tamrotter og de er utrolig sosiale og menneskekjære! Mine gikk også løse på et eget rom, uten ledninger langsetter gulvet! Selvsagt hadde jeg et bur til dem, men der var det kun maten som sto! De bodde i en kommode inne på rommet - den kommoden er ikke i bruk i dag altså Skulle gjerne hatt rotter i dag også, men jeg har 3 katter så det passer litt dårlig! Ja, hamstere er ikke noe flokkdyr og har også et helt annet gemytt enn rotter!
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2006 #9 Skrevet 17. november 2006 Jeg har kjelleren full av rotter og mus, gis bort gratis til dyrekjære mennesker. ←
Saga Skrevet 21. november 2006 #10 Skrevet 21. november 2006 Jeg og kjæresten skal få oss våre første rotter om to dager. To brune hanner. Er så utrolig spent. Alle rotte-eiere jeg kjenner er så veldig entusiastiske mht sine rotter. Noen som har tips til hvordan man skal la rottene bli vant med nye mennesker og nytt hus de første dagene?
Gjest Pusemamma Skrevet 21. november 2006 #11 Skrevet 21. november 2006 Jeg har tidligere hatt to hannrotter. De er roligere en jentene. Den ene var 1 år da den andre kom i heimen. Generelt når man får gnagere så bør de få litt ro de første dagene. Ikke gå og bære og stresse de opp. Jeg lot min sitte i buret mens jeg snakket til den, tok hånden ned i buret slik at han fikk snuse på hånden og bli kjent med meg. Litt senere på dagen tok jeg han opp noen minutter for og se kordan han reagerte. Du merker som regel hvis de blir stresset. Det er lettere å få rottene tamme enn hamster. Det beste er og prøve seg fram sjøl. Men det er greit at buret og maten står klar når du har hentet de. Mine var veldig sosiale av seg, spesielt den eldste. Ble veldig for tam. sprang som regel løst i leiligheten når jeg var alene. Den ene elska og ligge på fanget og bli klødd på magen! Når han skulle sove likte han veldig godt og ligge under genseren eller i ermet på genseren. Når han koste seg så småbet han på fingrene mine, bare kosebiting ikke vondt. Men være obs på ledningene, den ene bet av telefon ledningen hos meg og jeg merka det ikke før det var gått en god stund. alle lampeledningene bar preg av rottehold så det må en være obs på. Hannrottene markerer så vær obs på det og. Men generelt så er rottene veldig sosiale og knytter seg veldig til eieren sin. Lykke til
Gjest gjesta Skrevet 22. november 2006 #13 Skrevet 22. november 2006 Tips: prøve å få dei stuereine fra første stund..neidi buret for å tisse etter å ha vært ute ei stund, i buret kvar gang den tissar ute osv.. eg har hatt rotter i alle år, og dei fleste har lagt igjen dråpar over alt, det e det einaste negative med dei..
vodja Skrevet 26. november 2006 #14 Skrevet 26. november 2006 Hei Første gang jeg er her inne... Vår eldstemann ønsker seg rotte. Han er fullt klar over hvilke oppgaver som i tilfelle faller på ham, men han er sikker i sin sak. Han er forresten 9 år. Pappaen i huset ønsker egentlig ikke noen smådyr i huset, og rotter mener han er "skadedyr"... Uansett, etter noe argumenatsjon og diskusjon er det greit at lillegutt får seg et lite dyr. Personlig synes jeg det hadde vært "kulere" med en rotte kontra et hamster, men det viktigste er hva som passer best for et barn på 9 år. Har lest litt på nettet og det ser ut til at en bør ha minimum 2 rotter om en først skal gå til anskaffelse av disse... Stemmer det? Ikke bra med bare ei rotte? Det finnes flere rottetyper. Lillegutt har sett seg ut en type som er helt hvit, og han vil ha jente... Hvilke rotter egner seg best som kosedyr til barn? Hvor mange bør man ha? Kjønn viktig? Ellers tips og råd? ← Jeg har hatt flere rotter i min tid både enslige rotter å par de er kjempehærlige å har en utrolig hærlig persjonlighet tro det eller ei Viktig å holde på mye med dem fra dem er små..men er ikke vanskelig å få tamme. Har aldrig blitt bitt av rottene jeg har hatt. Kjempehærlige dyr å ha
Moo Skrevet 26. november 2006 #15 Skrevet 26. november 2006 Rotter er herlige. Har hatt en del selv, både to hanner sammen og to hunner. Hannene er større og litt roligere, de liker å kose. Mens hunnene er veldig livlige og har ikke tid til kos. Men hannene skvetter jo litt her og der for å markere da. Som andre her sier er de smarte og sosiale. Mine rotter lærte seg at fort at når jeg lagde en bestemt lyd betydde det mat, så da kom de løpende hvis de sprang omkring på gulvet.
Moo Skrevet 26. november 2006 #16 Skrevet 26. november 2006 (endret) Her er en av gutta mine. http://i134.photobucket.com/albums/q106/Ra...ne/Image-10.jpg Innlegget er endret. I henhold til Kvinneguidens regler er det bare registrerte supermedlemmer som kan legge inn bilder i innlegg. Hvis du ønsker å legge inn bilder i innleggene dine eller i signaturen, må du kjøpe et supermedlemskap. Her kan du lese om fordelene ved å være superbruker og hvordan du registrerer deg. Veslejenta - moderator Endret 26. november 2006 av Veslejenta
Thomasine Skrevet 26. november 2006 Forfatter #17 Skrevet 26. november 2006 Jeg har hatt flere rotter i min tid både enslige rotter å par de er kjempehærlige å har en utrolig hærlig persjonlighet tro det eller ei Viktig å holde på mye med dem fra dem er små..men er ikke vanskelig å få tamme. Har aldrig blitt bitt av rottene jeg har hatt. Kjempehærlige dyr å ha ← Vil det si at man ikke MÅ ha to rotter? Kompisen hans skal kjøpe seg en rotte fra samme kullet - samme kjønn... Vi tenkte da at rottene kunne ha jevnlig kontakt. Funker det, mon tro...:klø: Tror det blir litt i overkant å ha to rotter første gang vi skal ha smådyr i familien...
Saga Skrevet 29. november 2006 #18 Skrevet 29. november 2006 Rotter er flokkdyr og skal helst ikke være alene. På tamrotter.com er det et eget forum for rotteelskere der du kan bruke søk-funksjonen om du vil vite mer. Derfor burde du tenke på om det er akkurat rotter man skal anskaffe seg. Dyr er ikke utstillingsobjekter, man må ta i betraktning deres behov også. Jeg blir veldig provosert av ignorante dyreeiere som ikke tar seg bryet verdt å lære om sitt dyr. Rotter er sosiale dyr som blir stresset fort og dette stressnivået stiger når de er alene og føler seg utrygge. Dessuten er rottene aktive med hverandre. Mine rotter som jeg fikk for ikke så lenge siden leker med hverandre dagen lang og når de sover gjør de det oppå hverandre. Du bør iallfall bruke ekstra mye tid på rotten om den skal bo alene, gjerne flere timer daglig.
Gjest gjesta Skrevet 29. november 2006 #19 Skrevet 29. november 2006 Min var ensom og den ble gal. Ikke å anbefale. Begynte å bite og tisse overalt. Så helt forvirra ut. Var vist ikke helt uvanlig når den var alene.
Gjest Meep Skrevet 29. november 2006 #20 Skrevet 29. november 2006 Rotter SKAL være to (eller flere) sammen for å trives. Det er ikke noe mer arbeid med to rotter enn med én, og du får to lykkelige rotter. Eksperimenter har bevist at rotter som vokser opp i et stimulerende miljø (men muligheter til å utfolde seg og være med andre) får en høyere utviklet hjerne enn andre. Dessuten er det mye mer underholdende å se på to rotter som leker med hverandre, vasker hverandre og sover sammen enn bare en rotte som sitter alene i et hjørne Vil nok en gang anbefale rotter som kjæledyr. Til å være smågnagere er de svært intelligente og hengivne mot eieren sin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå