Tule Skrevet 14. november 2006 #1 Skrevet 14. november 2006 Hei endelig en god nyhet http://www.nettavisen.no/innenriks/article803560.ece fedrene som har kjempet i over et år for og få barna sine tilbake til Norge har lykkes tiktignok kan det hende at mor vil anke, men likevel, det er bra det fortjente di og barna og, det jeg syns er rart her er at det bare er snakk om saken mellom mor og far, jeg syns burde ikke den norske stat begjere henne utlevert og straffet for det hun har gjort mot barna? Hun har tat fra dem en del av deres utvikling, og en annen ting er at det kanskje kunne fjerne muligheten hennes for og anke, men det er meningen min da, bra at det har lykkes da hilsen
Far til 2 Skrevet 14. november 2006 #2 Skrevet 14. november 2006 At det går an å nå frem med en sak hvor barn kidnappes er fantatstisk bra, - uansett hvem som kidnapper og hvor i verden kidnappede barn er eller hører til. Jeg håper myndighetene nå begynner å legge større ressurser i slike problemstillinger, og venter med spenning på hva som skjer med gutten som ble kidnappet til Mexico av faren sin.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #3 Skrevet 15. november 2006 Kidnapping er feil uansett årsak. Men kvinnen hevder her at hun var nødt til å beskytte barna, uten at det står hva som skal ha skjedd i familien. Men det er klart, alle saker har to sider, og det er ikke sikkert at tilbakeføringen av barna blir noen solskinnshistorie dersom det mora forteller er sant. Men loven skal jo følges, selv om den ikke alltid tar hensyn til barnas beste. Uten at jeg aner hva som er det beste i denne konkrete saken. http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article506307.ece
Far til 2 Skrevet 15. november 2006 #4 Skrevet 15. november 2006 ... ... Men loven skal jo følges, selv om den ikke alltid tar hensyn til barnas beste. Uten at jeg aner hva som er det beste i denne konkrete saken. http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article506307.ece ← Det er ihvertfall ikke barnets beste å frata dem muligheten til samvær med den andre forelderen om myndighetene har definert forelderen som egnet til både samvær og omsorg. Sannsynligheten for at BEGGE fedrene (som har barn med samme dama) er uegnet som forelder samtidig med at BEGGE disse mennene har fått omsorgsretten blir vill spekulasjon som i praksis setter spøsrmålstegn ved fedre som omsorgspersoner. Det er slike ville spekulasjoner som fyrer opp under dagens praksis og som medfører at menn altfor skjeldent får ta del i omsorgsarbeidet etter et samlivsbrudd. Jeg så ingen slike spekulasjoner i saken som omhandlet den 10 år gamle gutten som ble kidnappet av sin far til Mexico.
Gjest Madam Felle Skrevet 15. november 2006 #5 Skrevet 15. november 2006 (endret) Hei endelig en god nyhet http://www.nettavisen.no/innenriks/article803560.ece fedrene som har kjempet i over et år for og få barna sine tilbake til Norge har lykkes tiktignok kan det hende at mor vil anke, men likevel, det er bra det fortjente di og barna og, det jeg syns er rart her er at det bare er snakk om saken mellom mor og far, jeg syns burde ikke den norske stat begjere henne utlevert og straffet for det hun har gjort mot barna? Hun har tat fra dem en del av deres utvikling, og en annen ting er at det kanskje kunne fjerne muligheten hennes for og anke, men det er meningen min da, bra at det har lykkes da hilsen ← Men det kan jo bli traumatisk for barna å måtte flytte fra det kjente, for det er jo 1 1/2 år siden de var i Norge. Eller er ikke dette tilfelle i denne saken fordi det "bare" har gått 1 1/2 år, eller er det fordi det var faren som vant? Du var jo sterkt i mot at barna skulle føres tilbake til moren her for en stund siden, for barna hadde sikkert bygget opp et nettverk der de var. Men gjør de ikke det på 1 1/2 år? I såfall lurer jeg på hvor din grense går, for når man skal la barna være der de er? Angående artikkelen, så er det godt at de får stoppet kidnappere uansett om det er menn eller damer som gjør det. Endret 15. november 2006 av Madam Felle
Gjest Neil Skrevet 15. november 2006 #6 Skrevet 15. november 2006 Det er ihvertfall ikke barnets beste å frata dem muligheten til samvær med den andre forelderen← Nei, ikke sant? Og da mener du vel at det heller ikek er riktig at de skal miste samværet med moren, på tross av at hun har tatt dem ut av landet for, som hun selv sier, å beskytte dem. Mot hva vet bare hun. Eller har denne saken bare en side, fartilto? At to menn vinner fram, betyr det at de og bare de har rett? Denne saken er neppe sorthvitt, og du bør kunne være langt mer nyansert enn du framstår nå far til to
Gjest Mayamor Skrevet 15. november 2006 #7 Skrevet 15. november 2006 Dersom mor mener at to fedre er uegnet til å ha kontakt med sine barn må hun gjøre ting på rett og lovlig måte. Kidnapping er feil uansett! Gidder ikke kommentere at denne moren har ved to! anledninger har falt for fæle menn som er dårlige for "hennes" barn... Men måtte likevell...
Far til 2 Skrevet 15. november 2006 #8 Skrevet 15. november 2006 (endret) Men det kan jo bli traumatisk for barna å måtte flytte fra det kjente, for det er jo 1 1/2 år siden de var i Norge. Eller er ikke dette tilfelle i denne saken fordi det "bare" har gått 1 1/2 år, eller er det fordi det var faren som vant? Du var jo sterkt i mot at barna skulle føres tilbake til moren her for en stund siden, for barna hadde sikkert bygget opp et nettverk der de var. Men gjør de ikke det på 1 1/2 år? I såfall lurer jeg på hvor din grense går, for når man skal la barna være der de er? Angående artikkelen, så er det godt at de får stoppet kidnappere uansett om det er menn eller damer som gjør det. ← Edit: Svaret skulle være til Neil og ikke Madam Felle. I denne saken Er det denne moren gjør riktig tar jeg moren i forsvar hele veien. Det er ingen tvil om at det finnes de som er uenig med meg og som derfor ønsker å "ta meg" for en eller annen påstand. Jeg har sikkert også meninger som kan diskuteres, men gi meg et bedre eksempel enn det du gjorde i din (Neils's) tekst. Det står ingenting om at fedrene mener at moren er til skade for barna, men hva vet vel vi (om vi skal fortsette slike spekulasjoner). At fedrene har fått omsoren i begge tilfellene viser til en viss grad at de er minst like godt egnet som mor til å ha omsorgen. Å antyde at mor har rett til omsorgen fordi hun mener at barna tar skade av å være sammen med faren, faller på sin egen urimlighet. Endret 15. november 2006 av Far til 2
Gjest Madam Felle Skrevet 15. november 2006 #9 Skrevet 15. november 2006 Jeg håper du kan gi en bedre referanse enn det du ga i ditt innlegg. I denne saken Er det denne moren gjør riktig tar jeg moren i forsvar hele veien. Det er ingen tvil om at det finnes de som er uenig med meg og som derfor ønsker å "ta meg" for en eller annen påstand. Jeg har sikkert også meninger som kan diskuteres, men gi meg et bedre eksempel enn det du gjorde i overstående tekst. ← Fikk du med deg hvem jeg siterte?
Far til 2 Skrevet 15. november 2006 #10 Skrevet 15. november 2006 Fikk du med deg hvem jeg siterte? ← Unskyld !
Gjest Neil Skrevet 15. november 2006 #12 Skrevet 15. november 2006 Edit: Svaret skulle være til Neil og ikke Madam Felle. Å antyde at mor har rett til omsorgen fordi hun mener at barna tar skade av å være sammen med faren, faller på sin egen urimlighet. ← Det kan umulig være MEG du siterer, for jeg sier ingenting om det du har uthevet. At du ytar en mor i forsvar i en ANNEN tråd er dda helt uvesentlig for DENNE debatten, far til to. Fin om du leser det folk faktisk skriver og ikke antar ting utover det. Her er det jeg skrev: "Nei, ikke sant? Og da mener du vel at det heller ikek er riktig at de skal miste samværet med moren, på tross av at hun har tatt dem ut av landet for, som hun selv sier, å beskytte dem. Mot hva vet bare hun. Eller har denne saken bare en side, fartilto? At to menn vinner fram, betyr det at de og bare de har rett? Denne saken er neppe sorthvitt, og du bør kunne være langt mer nyansert enn du framstår nå far til to "
Tule Skrevet 15. november 2006 Forfatter #13 Skrevet 15. november 2006 Men det kan jo bli traumatisk for barna å måtte flytte fra det kjente, for det er jo 1 1/2 år siden de var i Norge. Eller er ikke dette tilfelle i denne saken fordi det "bare" har gått 1 1/2 år, eller er det fordi det var faren som vant? Du var jo sterkt i mot at barna skulle føres tilbake til moren her for en stund siden, for barna hadde sikkert bygget opp et nettverk der de var. Men gjør de ikke det på 1 1/2 år? I såfall lurer jeg på hvor din grense går, for når man skal la barna være der de er? Angående artikkelen, så er det godt at de får stoppet kidnappere uansett om det er menn eller damer som gjør det. ← Hei Når det gjelder den elste så har vel den flest minner fra Norge ennda, når det gjelder den minste så er det vel desverre kanskje ikke slik, men jeg mener at et og et halvt år er ikke så mye, barnevernet og tilbakefører jo og barn til de biologiske foreldre fram til det er gått ca to år, det var der jeg tok det fra, jeg mener det er forskjell på et og et halvt år og 7 jeg mener det må vere litt kniv på strupen til politikerene for og gjøre slik tidligere hilsen
Far til 2 Skrevet 15. november 2006 #14 Skrevet 15. november 2006 Det kan umulig være MEG du siterer, for jeg sier ingenting om det du har uthevet. At du ytar en mor i forsvar i en ANNEN tråd er dda helt uvesentlig for DENNE debatten, far til to. Fin om du leser det folk faktisk skriver og ikke antar ting utover det. Her er det jeg skrev: "Nei, ikke sant? Og da mener du vel at det heller ikek er riktig at de skal miste samværet med moren, på tross av at hun har tatt dem ut av landet for, som hun selv sier, å beskytte dem. Mot hva vet bare hun. Eller har denne saken bare en side, fartilto? At to menn vinner fram, betyr det at de og bare de har rett? Denne saken er neppe sorthvitt, og du bør kunne være langt mer nyansert enn du framstår nå far til to " ← I innlegget ditt antyder du flere ting samtidig uten å ha tungtveiende grunner. a) Jeg mener barna ikke bør miste kontakten med moren, men at det er galt av henne å urettmessig ta barna med seg til en øy i Stillehavet. b) Det er riktig at bare hun vet hva hun skal beskytte barna mot. Retten har idømt begge fedrene omsorgen (dvs 2 ganger). Det samme har domstolen i Palau. Når 3 domstoler har tilkjent fedrene omsorgen er det lite som tyder på at barna bør beskyttes mot fedrene. c) Jeg har aldri sagt at menn og bare menn har rett. Det har jeg forsøkt å få frem i bl.a. tråden jeg har linket til ovenfor (hvor jeg sier at barnet bør flytte til moren i Norge). Du kan derfor ikke påstå at jeg er ensidig. d) Mht kidnappingen av barna er saken faktisk "sort/hvit" om vi ser det i et juridisk perspektiv. Utifra den informasjonen som har fremkommet har det ikke vært snakk om noen samværstrenering eller liknende fra fedrenes side. 3 domstoler har gitt dem den daglige omsorgen. Om du mener jeg er unyansert må du spesifisere hvilken av mine påstander som er "unyansert".
Tule Skrevet 20. november 2006 Forfatter #15 Skrevet 20. november 2006 Hei Nå er fedrene på Palau for og hente barna, saken i Norge er berammet til i overimorgen, nå ser det ut for at de ikke får med seg barna i tide til det, grunnen er at moren har fått medhold i at barna ikke skal reise derfra før første desember grr se her http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article807749.ece Jeg skjønner i begynnelsen ikke vorfor dette skal gjelde den yngste da faren alt har omsorgen for den, jeg skjønner når det er sakt ikke vorfor det er viktig at den elste skal utale seg i lagmannsretten, moren kan da vel ikke fa omsorgen uansett nar hun har kidnappet barna og er frakjent den fra før, en annen ting er at skjønner de ikke at dette er moren som prøver og forspille saken? Hvordan kan di tro at hun har noe got i tankene etter alt hun har gjort maken til rettsak, jeg syns di burde skjønne noe, vorfor er det så vanskelig og tro at kvinner og kan gjøre noe for og hevne seg hilsen
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #16 Skrevet 20. november 2006 Hei Nå er fedrene på Palau for og hente barna, saken i Norge er berammet til i overimorgen, nå ser det ut for at de ikke får med seg barna i tide til det, grunnen er at moren har fått medhold i at barna ikke skal reise derfra før første desember grr se her http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article807749.ece Jeg skjønner i begynnelsen ikke vorfor dette skal gjelde den yngste da faren alt har omsorgen for den, jeg skjønner når det er sakt ikke vorfor det er viktig at den elste skal utale seg i lagmannsretten, moren kan da vel ikke fa omsorgen uansett nar hun har kidnappet barna og er frakjent den fra før, en annen ting er at skjønner de ikke at dette er moren som prøver og forspille saken? Hvordan kan di tro at hun har noe got i tankene etter alt hun har gjort maken til rettsak, jeg syns di burde skjønne noe, vorfor er det så vanskelig og tro at kvinner og kan gjøre noe for og hevne seg hilsen ← Kanskje hun er glad i barna sine?= ELler er det så vanskelig å fordøye tule? Håper inderlig du ikke sitter som meddommer i en rett.
Tule Skrevet 20. november 2006 Forfatter #17 Skrevet 20. november 2006 Kanskje hun er glad i barna sine?= ELler er det så vanskelig å fordøye tule? Håper inderlig du ikke sitter som meddommer i en rett. ← Hei nå er det ikke det jeg diskuterer her , men hun har jo en merkelig måte og vise det på da om hun er glad i dem, hvis hun var det og det var av hensyn til barna hvorfor har hun bare kiddnappet de minste her da? Hvis det var av hensyn av barna hadde hun vel ventet til hun hadde fat med seg alle om hun mente kidnapping var det riktige. Hun har og kidnapet et barn som sikkert var knyttet til Norge og sikkert savner forelderen sin og netverket sitt I denne saken har hun ikke gjort annet en og trenere, så jeg syns egentlig hun har mistet retten til og kreve med det hun har gjort Når det gjelder barna så kan jeg vere enig i at det er riktig at de for sakt farvel men jeg mener hensynet til saken burde vere viktigere slik denne saken har vert, og jeg lurer lit på det med den minste, jeg mener da at lagmansretten burde ha berammet saken senere sa de hadde fat lit mer tid på seg Håper dette går bra men jeg blir lit urolig når jeg ser at retten gir etter på en sån måte i dette hilsen
Tule Skrevet 20. november 2006 Forfatter #18 Skrevet 20. november 2006 Kanskje hun er glad i barna sine?= ELler er det så vanskelig å fordøye tule? Håper inderlig du ikke sitter som meddommer i en rett. ← hei hva mener du med det med medommer i en rett, jeg kan berolige deg med at jeg ikke gjør det men jeg skjønner ikke va du er urolig for? hilsen
Gjest Madeline Skrevet 20. november 2006 #19 Skrevet 20. november 2006 (endret) Tråden er ryddet. Madeline -mod Endret 20. november 2006 av Madeline
Gjest Gjest_Mari_* Skrevet 20. november 2006 #20 Skrevet 20. november 2006 Jeg støtter fedrene og synes de fortjener en gratulasjon for innsatsen! Flere fedre burde kjempe og ikke gi seg når det gjelder sin egen familie/egne barn.
Anbefalte innlegg