Top Gun Skrevet 14. november 2006 #1 Del Skrevet 14. november 2006 (endret) Hei. Har følgende spørsmål til dere som er religiøse: Er dere religiøse fordi dere har valgt det selv eller fordi dere er blitt lært opp til å være det? De svært religiøse menneskene jeg har truffet virker som om ikke har tenkt på denne problemstillingen og i det store og det hele tror på Gud fordi foreldrene deres gjør det osv. Tenker dere noen gang på at historien om Gud muligens kan bare være oppspinn og at foreldrene deres kan ha lært dere til å tro noe dere ellers ikke ville ha trodd på et sekund? Det er vel ikke tilfeldig at stort sett alle arabere er muslimer, at inderne er hinduer og at alle nordmenn er sosialdemokrater? Grunnen er jo at folk flest passivt lar samfunnet definere deres verdier uten å velge dem selv, altså å passivt la filosofier prege seg uten å selv definere sin filosofi og verdier. Edit: indoktrinasjon betyr å påvirke "systematisk og ensidig til et visst syn". Kan også kalles hjernevask. Endret 14. november 2006 av Top Gun Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 14. november 2006 #2 Del Skrevet 14. november 2006 Jeg kommer fra en ikke-kristen familie, har både kristne og ikke-kristne venner. Ja, jeg har reflektert over troen min. Likvel er jeg kristen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valiant Thor Skrevet 14. november 2006 #3 Del Skrevet 14. november 2006 Jeg har på egen hånd uten press fra noen kommet fram til at jeg tror det finnes en Gud. Jeg har aldri blitt lært opp til det Jeg har ofte tenkt på om Gud bare kan være fantasi og oppspinn men samtidig må noe ha startet alt om det kalles Gud eller en kosmsik kraft vet jeg ikke, Vist alt begynte med big bang så må noe ha startet big bang og det tror jeg er det vi kaller for Gud, Nå har ikke foreldrene lært meg om tro siden de var jeovas vitner og er vel troende enda men mer agnostikere jeg har en mer hinduistisk tro Det er ingen tvil at fleste parten av de troende er påvirket av det land de bor i og det miljø de tilhører, Alle lar seg påvirke av det nærmeste miljø mens det finnes de som velger sin religion eller filosofi uten press fra noen, Jeg tror det er de som faktisk finner den rette tro og vei, Men jeg vet jo ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iviking Skrevet 15. november 2006 #4 Del Skrevet 15. november 2006 Valgt det selv ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #5 Del Skrevet 15. november 2006 Jeg tror ikke på Gud, og min mor sa hun var forferdet da jeg i femårsalderen sto frem med min mening og siden ahr stått på det.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SW20 Skrevet 16. november 2006 #6 Del Skrevet 16. november 2006 Valgt det selv etter en periode med refleksjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donnie Darko Skrevet 20. november 2006 #7 Del Skrevet 20. november 2006 Jeg kommer fra en ikke-kristen familie, har både kristne og ikke-kristne venner. Ja, jeg har reflektert over troen min. Likvel er jeg kristen. ← Flott! Har stor sans for de som tar et slikt valg uten å ha blitt indoktrinert. Selv har jeg en far som er litt hælvsi kristen men det fungerte ikke for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2006 #8 Del Skrevet 21. november 2006 Man har mer reflekterte mennesker og mindre reflekterte mennesker over alt i samfunnet, innunder alle trossystemer, også de politiske. Hva er det trådstarter antyder her? At alle som bekjenner seg til en trosrettning, den være seg politisk eller religiøs, er mindre reflekterte mennesker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 21. november 2006 #9 Del Skrevet 21. november 2006 (endret) Det er mitt eget valg. Mamma er humanetiker/ateist og pappa er kristen, men ingen av dem har hatt noen påvirkning på meg i såmåte. Jeg har fått bestemme selv, noe jeg også synes er det absolutt beste. Og hvis jeg får barn i fremtiden skal det være helt opp til dem. De fleste vennene mine er ikke kristne eller troende i det hele tatt, og jeg oppholder mest i miljøer hvor det er få kristne. Og det trives jeg med, for meg er tro noe personlig og derfor spiller det ingen rolle hva de jeg henger sammen med tror på. Det skal være opp til dem selv! Mvh Yvonne Endret 21. november 2006 av yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Top Gun Skrevet 21. november 2006 Forfatter #10 Del Skrevet 21. november 2006 Man har mer reflekterte mennesker og mindre reflekterte mennesker over alt i samfunnet, innunder alle trossystemer, også de politiske. Hva er det trådstarter antyder her? At alle som bekjenner seg til en trosrettning, den være seg politisk eller religiøs, er mindre reflekterte mennesker? ← I enkelte tilfeller kan det være slik ja. Men ikke som generell regel, nei. Takk for svar fra flere. Vist alt begynte med big bang så må noe ha startet big bang og det tror jeg er det vi kaller for GudKjemiske prosesser kan vel ha startet Big Bang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 22. november 2006 #11 Del Skrevet 22. november 2006 Kjemiske prosesser kan vel ha startet Big Bang. ← Gud kan vel ha startet de kjemiske prosessene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Mirabella Skrevet 22. november 2006 #12 Del Skrevet 22. november 2006 Jeg tror ikke på the big bang. Og jeg tror ikke at vi var aper heller. Har sette en interessant dokumentar om dette, og forskere fortalte at det ikke eksisterer noen egentlige bevis fra disse "mellomstadiene" vi liksom har vært i. Det sikreste beviset på at vi stammer fra apekatter, er en del av et sjelett som ble funnet 3 mil fra et bein, og så var det noen som fantaserte om at det kanskje kunne tilhøre samme vesen. Og da var dette fra et vesen i et av mellomstadiene mellom ape og mennesket. Darwin tok jo selv til vett før han døde, og tok tilbake teoriene sine. Dette har liksom alle "glemt" og usa hjernevasker hele verden, så vi ikke skal vite noe om hva som egentlig foregår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donnie Darko Skrevet 22. november 2006 #13 Del Skrevet 22. november 2006 Jeg tror ikke på the big bang. Og jeg tror ikke at vi var aper heller. Har sette en interessant dokumentar om dette, og forskere fortalte at det ikke eksisterer noen egentlige bevis fra disse "mellomstadiene" vi liksom har vært i. Det sikreste beviset på at vi stammer fra apekatter, er en del av et sjelett som ble funnet 3 mil fra et bein, og så var det noen som fantaserte om at det kanskje kunne tilhøre samme vesen. Og da var dette fra et vesen i et av mellomstadiene mellom ape og mennesket. Darwin tok jo selv til vett før han døde, og tok tilbake teoriene sine. Dette har liksom alle "glemt" og usa hjernevasker hele verden, så vi ikke skal vite noe om hva som egentlig foregår. ← Jøye meg.. her var det mye faktafeil og ta tak i. For det første. Vi stammer ikke fra apene. Dagens aper og dagens menneske har felles stamfar. Og jeg tror ikke at vi var aper heller. Har sette en interessant dokumentar om dette, og forskere fortalte at det ikke eksisterer noen egentlige bevis fra disse "mellomstadiene" vi liksom har vært i. Det sikreste beviset på at vi stammer fra apekatter, er en del av et sjelett som ble funnet 3 mil fra et bein Dette er blank løgn. Vi har samlet opp arkeologiske funn fra omtrent alle hominidene fra australopethicus til dagens homo sapiens. Dette kan du lese mer om her: http://www.talkorigins.org/faqs/homs/species.html Og her: http://www.talkorigins.org/faqs/comdesc/se...termediates_ex3 Darwin tok jo selv til vett før han døde, og tok tilbake teoriene sine. Dette har liksom alle "glemt" Dette er også løgn. En løgn som ble tilbakevist allerede i 1922 av hans egen datter. These attempts to fudge Darwin's story had already been exposed for what they were, first by his daughter Henrietta after they had been revived in 1922. "I was present at his deathbed," she wrote in the Christian for February 23, 1922. "Lady Hope was not present during his last illness, or any illness. I believe he never even saw her, but in any case she had no influence over him in any department of thought or belief. He never recanted any of his scientific views, either then or earlier. Hun refererer altså til Lady Hope som først begynte å spre denne løgnen om at hun var tilstede på Darwin's dødsleie hvorpå han liksom skulle ha angret seg og blitt frelst. Jeg skjønner ikke hvordan denne løgnen har fått leve så lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Mirabella Skrevet 22. november 2006 #14 Del Skrevet 22. november 2006 http://www.nhm.uio.no/human/magazinet.htm Jeg skjønner selvsagt at jeg har et stort flertall mot meg, og jeg finner heller ikke siden jeg lette etter Men hvis du går inn på adressen over, finner du informasjon som setter spørsmålstein ved utviklingsteorien. -" Evolusjonistene snakker som om har funnet en fullstendig linje fra mennesket og ned til svært enkle livsformer. Men faktum er at ved hjelp av fragmenter og indisier har de forsøkt å sannsynliggjøre sin teori. Ved hjelp av disse skjelettfragmentene har man konstruert en linje bakover, og denne linjen finnes kun i forskernes forestillingsverden." (http://www.nhm.uio.no/human/magazinet.htm) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Mirabella Skrevet 22. november 2006 #15 Del Skrevet 22. november 2006 Og forresten: Jeg regner meg selv som kristen, og jeg har vokst opp i en kristen familie. Hvis jeg ikke hadde vokst opp i en kristen familie, og fått kristendommen inn fra starten av, er jeg neimen ikke sikker på om jeg hadde vært kristen. Og det er fordi jeg sannsynligvis ikke ville oppsøkt slike miljøer og lært nok om kristendommen til å bli overbevist av det. Jeg er nå 20 år, flyttet hjemmefra når jeg var 16, og har egentlig ikke vanket i kristne miljøer siden jeg gikk på søndagsskolen. Og når jeg gikk på ungdomsskolen hadde jeg seriøse planer om å melde meg ut av statskirka. Men etter som jeg har tenkt over ting, og opplevt littegranne, så har jeg kommet frem til at det er umulig for meg å tro på noe annet. Jeg tror at Jesus er sannheten, veien og livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donnie Darko Skrevet 22. november 2006 #16 Del Skrevet 22. november 2006 http://www.nhm.uio.no/human/magazinet.htm Den artikkelen er så full av feil at jeg blir flau. Journalisten er enten meget begrenset i oppfattelsesevnen eller så vrenger han fakta. Men det er tydelig at dette ikke holder. jeg må vel gå gjennom alt og tilbakevise setning for setning. Orker bare ikke det akkurat nå. Skal ta det imorgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 22. november 2006 #17 Del Skrevet 22. november 2006 Tja. Begge deler. Men jeg syns vel utgangspunktet valg vs. indoktrinasjon er feil. For å forklare min vei inn i troen vil jeg heller si inkulturasjon kombinert med aktiv tilslutning etterhvert. Alle har vel verdier, enten religiøse eller moralske, som man ønsker å oppdra ungene sine i, og å kalle dette indoktrinering blir for meg helt feil, bortsett fra i ekstreme tilfeller der oppdragelsen (religiøs eller forsåvidt antireligiøs) skjer under tvang og med strenge sanksjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 22. november 2006 #18 Del Skrevet 22. november 2006 Den artikkelen er så full av feil at jeg blir flau. Journalisten er enten meget begrenset i oppfattelsesevnen eller så vrenger han fakta. Men det er tydelig at dette ikke holder. jeg må vel gå gjennom alt og tilbakevise setning for setning. Orker bare ikke det akkurat nå. Skal ta det imorgen. ← Først av alt så bør du fortelle oss hvorfor du tror blindt på hva evolusjonistene skriver, og ingenting av hva andre skriver. Eller om du har vært med på denne forskningen selv, så hører vi gjerne om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 23. november 2006 #19 Del Skrevet 23. november 2006 Jeg er paganist, og det har jeg ikke blitt lært opp til av noen, siden jeg hverken hadde familie eller venner som delte dennet roen, da jeg fattet oppdaget for den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sberg Skrevet 23. november 2006 #20 Del Skrevet 23. november 2006 Det sikreste beviset på at vi stammer fra apekatter, er en del av et sjelett som ble funnet 3 mil fra et bein Det sikreste beviset på at vi er i slektskap med apene er faktisk DNA. At vi er i slekt med dem er grundig vitenskapelig dokumentert på denne måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå