Gå til innhold

elektronisk pass

Fremhevede innlegg

Skrevet

Samboeren min skal til Usa neste høst, og har derfor fått seg nytt elektronisk pass (tror vi) i posten. Men hvordan vet man om passet er elektronisk? Det ser jo prikk likt ut som det gamle, eneste forskjellen er at det er et symbol på forsiden som det gamle ikke har.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle de nye passene er elektroniske. Du ser det ved magnetstripen på den "harde siden" der bilde sitter.

Skrevet

Eller en enda enklere regel: Er passet maskinskrevet er det elektronisk (maskinlesbart, som det egentlig heter), er det håndskrevet er det ikke elektronisk.

• 1 måned senere...
Skrevet

Så mitt, som ikke har magnetstripe men er dataskrevet er.. hva? Det er jo ei god gammeldags rød bok, men med laminert side der info om meg står.

Skrevet

Får ikke alle såkalte elektroniske pass nå? Mannen min har det eldste passet i vår familie, det er fra juli 2001 og det ser likt ut som våre med en såkalt "magnetstripe" (som vel egentlig ikke er en magnetstripe, men en slags strekkode?).

Skrevet

I følge politiets nettsider begynte de å lage elektroniske pass oktober 2005. Og jeg fikk mitt før det, men allikevel strides det om dette er elektronisk eller ikke. Drar på politistasjonen imorra og finner det ut.

Gjest Virvel
Skrevet

Mitt pass er fra 2003, og har den derre koden med masse >>>>> og tall nederst på den laminerte siden. Har sett de har dratt det gjennom en kortleseraktig sak på enkelte flyplasser... da er det vel elektronisk? :klø:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...