Mirabella83 Skrevet 14. november 2006 #1 Skrevet 14. november 2006 Navnet man har fått som liten betyr mye for mange av oss. Hva gjør du når du gifter deg? Skifter du navn?
monja Skrevet 14. november 2006 #2 Skrevet 14. november 2006 Jeg bytta til hans etternavn, men tok mitt eget som mellomnavn.
Gjest lillelou Skrevet 14. november 2006 #3 Skrevet 14. november 2006 Ingen av oss bytter.Like greit.
Havfrua Skrevet 14. november 2006 #4 Skrevet 14. november 2006 Jeg tok mannen min sitt etternavn og kutta ut mitt eget.
Gjest gjesta Skrevet 14. november 2006 #5 Skrevet 14. november 2006 Fant ikke noe alternativ jeg kunne velge jeg. Vi tar begge hans mellomnavn til etternavn.
Arkana Skrevet 14. november 2006 #6 Skrevet 14. november 2006 Det er helt uaktuelt for meg å bytte navn. Og han bytter selvsagt heller ikke.
Gjest Bellatrix Skrevet 14. november 2006 #7 Skrevet 14. november 2006 Ikke noe alternativ for meg heller. Det blri på en måte en kombinasjon av alternativ 2 og 4. Jeg tok hans som etternavn, beholt mitt gamle som mellomnavn. Han tok også mitt gamle etternavn som mellomnavn.
water1 Skrevet 14. november 2006 #8 Skrevet 14. november 2006 Jeg tar hans etternavn, men beholder mitt som mellomnavn. Klarer ikke helt å gi slipp på mitt eget, da det er mye av identiteten min.
Høstjenta Skrevet 14. november 2006 #9 Skrevet 14. november 2006 Jeg tror vi begge kommer til å ta mitt navn som mellomnavn og hans tilslutt. Er veldig glad i navnet mitt og det rimelig sjeldent og derfor vil jeg ikke miste det.
Gjest Neffi Skrevet 14. november 2006 #10 Skrevet 14. november 2006 Man "mister" det jo - etternavnet sitt - om man endrer det til mellomnavn... Det er helt uaktuelt for noen av oss å endre navn. Så nei, vi beholder våre egne.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #11 Skrevet 14. november 2006 Vi tar begge hans etternavn. Synes det er greit å hete det samme når vi er en familie.
Gjest Gjesta Skrevet 15. november 2006 #12 Skrevet 15. november 2006 Jeg beholder mitt navn, han beholder sitt. Ingen av oss har lyst til å bytte. Vurderer kanskje å gjøre som et vennepar av meg å ha hverandres etternavn som mellomnavn. Han: fornavn mitt etternavn sitt etternavn Jeg: fornavn hans etternavn mitt etternavn Må innrømme at alternativet hans høres best ut siden jeg har et ganske kort ettenavn mens hans er langt. Men jeg vil at mitt skal telle, da det ikke er så vanlig. Han har et -sen navn, så ganske vanlig. Nå har vi ikke barn enda, men jeg kommer nok til å få trumfet igjennom at de skal ha mitt etternavn. Det er mest sjeldent, og jeg synes det er bare tull at de skal følge faren på grunn av tradisjoner...
Gjest niomi Skrevet 15. november 2006 #13 Skrevet 15. november 2006 Jeg kommer til å ta min samboers etternavn når vi har bodd sammen lenge nok, evt. gifter oss. Dette for å illustrere at det er vi som er familie. Kommer til å bruke etternavnet mitt som mellomnavn, vet ikke om min kjære kommer til å ta det, og det spiller ingen rolle. Vi har begge to forholdsvis sjeldne etternavn, men dersom han hadde hett noe med -sen, ville jeg nok at vi hadde tatt mitt etternavn. Navnet er bare noen bokstaver for meg. Jeg ville vært den samme personen enten jeg het Helga Nilssen, Grethe Halle eller Victoria Gan.
Malama Skrevet 15. november 2006 #14 Skrevet 15. november 2006 Jeg beholder mitt som mellomnavn og tar hans etternavn. Fordi det er det jeg vil. Ingen av oss har kjempevanlige navn, men de er ikke vernede heller da (er 2-300 som har dem) Jeg velger å ta hans fordi det er naturlig for meg. Det er slett ikke noe presse fra ham (det er faktsik sin mors navn han har, hun tok aldri hans fars navn) eller andre, men mitt ønske. Og navnet mitt... vel, jeg er meg. Som jeg har skrevet før, i den grad det ligger en "identitet" i etternavnet mitt, så er det grunn i seg selv for meg til å bytte, fordi jeg vil min identitet skal da reflektere at jeg er gift med denne mannen. (for meg ligger det dog ikke identitet i etternavnet, jeg er meg uansett)
Gjest Disir Skrevet 15. november 2006 #15 Skrevet 15. november 2006 Jeg tok hans etternavn i tillegg til å beholde mitt eget, med bindestrek mellom slik at jeg har begge som etternavn. Han tok ikke mitt, men det gjør ingenting.
Gjest Bellatrix Skrevet 15. november 2006 #16 Skrevet 15. november 2006 Man "mister" det jo - etternavnet sitt - om man endrer det til mellomnavn... ← Mister det? Selv om det er et mellomnavn er det i høyeste grad en del av navnet mitt. Jeg bruker det jo, selv om det er mellomnavn.
Susan Sto Helit Skrevet 15. november 2006 #17 Skrevet 15. november 2006 Fant ikke noe alternativ jeg følte passet helt, så jeg stemmte ikke. Han beholdt sitt navn som det var, og jeg puttet inn hans etternavn som mellomnavn. Valgte egentlig å "bytte" fordi vi skal ha barn, ikke fordi vi giftet oss. Men det var jo ganske greit å gjøre det når vi først fyllte ut papirer. Synes altfor mye av identiteten min ligger i etternavnet mitt, og ønsker ikke at det skal forkortes ned til en bokstav... (Så da blir heller navnet hans forkotet til en bokstav i navnet mitt.)
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #18 Skrevet 15. november 2006 Synes altfor mye av identiteten min ligger i etternavnet mitt, og ønsker ikke at det skal forkortes ned til en bokstav... (Så da blir heller navnet hans forkotet til en bokstav i navnet mitt.) ← Det var jo en morsom vri!! Vi er gift og har hvert vårt etternavn. Og har bestemt oss for at våre fremtidige barn skal ha mitt etternavn. Jeg kan jo foreslå denne løsningen for min mann.. Dersom han har lyst til å ha en slink "link til barnas navn"..
Pinki Skrevet 15. november 2006 #19 Skrevet 15. november 2006 Uff, jeg synes dette er skikkelig vrient.... Han har kanskje norges mest vanlige etternavn, og mitt er relativt uvanlig. Jeg vil ikke ta hans supernormale etternavn, han har sagt for mange år siden at dersom vi skulle gifte oss kunne han kanskje tenke seg å ta mitt etternavn. Men nå som vi faktisk skal gifte oss er han ikke så sikker på dette lenger... Vi kan jo selvfølgelig beholde hvert vårt etternavn, men vi kommer jo i denne diskusjonen igjen hvis vi en gang i fremtiden får barn.... Noen som har noen tips?
Gjest Fresh Skrevet 15. november 2006 #20 Skrevet 15. november 2006 Ikke noe alternativ for meg heller. Det blri på en måte en kombinasjon av alternativ 2 og 4. Jeg tok hans som etternavn, beholt mitt gamle som mellomnavn. Han tok også mitt gamle etternavn som mellomnavn. ← Sånn gjør vi det også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå