Gjest Bjørnsdatter Skrevet 26. november 2006 #21 Skrevet 26. november 2006 Fikk vite av ei venninne i går at orkideer skal ha gjennomsiktig potte...altså disse i glass. De skal altså ha lys til røttene. Hun hadde byttet ut pottene og det hadde poppet opp medd nye skudd både her og der.... Jeg skal iallefall løpe og kjøpe..... ← Det er som jeg har sagt før bare tull. Grunnen til at de poppet opp med nye skudd var sannsynligvis at de ble pottet om, og dermed fikk et miljøskifte, noe som svært ofte initierer ny blomstring. Det er haugevis av eksempler på orkideer som står i ugjennomsiktige potter og potteskjulere og kommer igjen både tre og fem ganger i året.
Gjest Gjest 1 Skrevet 26. november 2006 #22 Skrevet 26. november 2006 Gartneren i NRK Frokost-TV sa at det eneste en orkidè vil ha er masse bark (det er hva den står i), gjerne gjennomsiktig potte, slik at lyset når røttene også, og rikelig med vann en fast dag i uken. (Jeg har hørt at noen gir vann hver 14.dag også.) Ifølge gartneren var det ikke nødvendig med gjødsel og næringer, annet enn masse lys hver dag, og jevnlig med vann. Orkideèr skal visst ikke være i for varme rom, eller i rom der det fyres mye med ved. Når blomstene faller av kan man klippe av stilken noen cm. Så må man være tålmodig, og da kan de komme igjen.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 26. november 2006 #23 Skrevet 26. november 2006 Jeg har stor respekt for Tor Smaaland, og jeg vet at han vet hva han driver med, men av og til kan det bli mye stunt og veldig enkelt forklart, spesielt når han står i et tv-studio og skal forklare orkidestell på ti sekunder før pausen. Les artikkelen min, den svarer på det meste som ikke er sagt i denne tråden.
Gjest Gjest 1 Skrevet 26. november 2006 #24 Skrevet 26. november 2006 Jeg har stor respekt for Tor Smaaland, og jeg vet at han vet hva han driver med, men av og til kan det bli mye stunt og veldig enkelt forklart, spesielt når han står i et tv-studio og skal forklare orkidestell på ti sekunder før pausen. Les artikkelen min, den svarer på det meste som ikke er sagt i denne tråden. ← Har du skrevet artikkel? Vet alle hvor den står? Er du gartner? Jeg velger å høre på gartneren i NRKs Frokost TV, han høres ut som om han vet hva han driver med. Det finnes jo så mange meninger om det meste, og folk innen et fag er sjelden unisont enige i hva som er det rette fasitsvaret.
Gjest Reven Skrevet 26. november 2006 #25 Skrevet 26. november 2006 Bjørnsdatter er fagmenneske på blomster og vet hva hun snakker om, Gjest1. I tillegg til å ha blomster som yrke er hun orkidésamler. Du og Tor Smaaland har rett i at mange orkideer (også Phalaenopsis) vil ha lys på luftrøttene. Derfor plantes de (ikke alle typer) ofte i gjennomsiktige potter. MEN: De MÅ ikke stå i gjennomsiktige potter. Orkideer som trenger mer lys til røttene setter flere luftrøtter. De står ikke akkurat i glassboller i naturen heller. Et annet viktig poeng mht gjennomsiktige potter: De fleste glasspotter er tette i bunnen, og faren for overvanning og drukning av røttene er stor. Derfor bør en heller bruke vanlige potter med god drenering, og ikke stappe luftrøttene ned i jorda.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 26. november 2006 #26 Skrevet 26. november 2006 Takk, reven Jeg dyttet litt på orkidetråden min, så nå skal den ligge høyt på Hus, hage og hobby-forumet. Må understreke at selv om hovedtrekkene i stellet av en art er de samme, ang. vanning osv, så er det store forskjeller fra plante til plante. En orkide kan blomstre kontinuerlig i et år hos noen, mens andre har fire-fem stykker som blomster annethvert år, hvis eieren er tålmodig nok til å vente så lenge uten å kaste dem Men, ikke plant rett i en potte uten hull i bunnen, og ikke la den stå kaldt eller i vann. Da er du garantert å bli kvitt den.
Gjest Gjest 1 Skrevet 26. november 2006 #27 Skrevet 26. november 2006 Bjørnsdatter er fagmenneske på blomster og vet hva hun snakker om, Gjest1. I tillegg til å ha blomster som yrke er hun orkidésamler.← Dette blir jo veldig internt. Det er ikke alle her som vet masse om de ulike som skriver her. Som gjest slipper man sånt...Det er ikke gitt at man bare sier til en man ikke aner hvem er "les artikkelen min"...da står man igjen som et spørsmålstegn og spør seg selv hva i all verden hun mener. Jeg registrerer at ulike fagmennesker innen orkideèr har noe ulike meninger på dette, og at hver og en får prøve seg frem, og gjøre det som fungerer best for den.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 26. november 2006 #28 Skrevet 26. november 2006 Dette blir jo veldig internt. Det er ikke alle her som vet masse om de ulike som skriver her. Som gjest slipper man sånt...Det er ikke gitt at man bare sier til en man ikke aner hvem er "les artikkelen min"...da står man igjen som et spørsmålstegn og spør seg selv hva i all verden hun mener. Jeg registrerer at ulike fagmennesker innen orkideèr har noe ulike meninger på dette, og at hver og en får prøve seg frem, og gjøre det som fungerer best for den. ← Det er vel en av grunnene til at forumet har en søkefunksjon... Og jeg har sagt akkurat det samme til mange andre før, og de har jammen klart å finne den artikkelen jeg snakker om.
Gjest Gjest 1 Skrevet 26. november 2006 #29 Skrevet 26. november 2006 Det er vel en av grunnene til at forumet har en søkefunksjon... Og jeg har sagt akkurat det samme til mange andre før, og de har jammen klart å finne den artikkelen jeg snakker om. ← Jo, men hvem gidder det, hvis man ikke aner om det er verdt å lese en artikkel fra en hvis man ikke aner hvem er. Det er vel mange som ikke orker å engasjere seg så veldig i hva andre forumbrukere har skrevet for flere uker, måneder og år siden, det krever vel mye tid og energi, som mange ikke har til slikt.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 26. november 2006 #30 Skrevet 26. november 2006 For det første så spør man jo på et forum i stedet for å bruke google. Og man regner vel heller ikke med å få svar fra Finn Schjøll og Tor Smaaland, og folk med svennebrev i signaturen? Når man da støter på en person som tilsynelatende har noe kompetanse, og i tillegg får tips om en artikkel vedkommende har skrevet, så kanskje det er verdt å ta en kikk, eller? Men - det er jo litt komplisert dette med søking, både på google og på forumet her.
Gjest Gjest 1 Skrevet 26. november 2006 #31 Skrevet 26. november 2006 Når man da støter på en person som tilsynelatende har noe kompetanse, og i tillegg får tips om en artikkel vedkommende har skrevet, så kanskje det er verdt å ta en kikk, eller? ← Hm. Bare hvis man lurer veldig, og ikke aner sine arme råd.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 26. november 2006 #32 Skrevet 26. november 2006 Hm. Bare hvis man lurer veldig, og ikke aner sine arme råd. ← Jeg regner med at det er derfor man spør. Jeg har fått masse positive tilbakemeldinger på artikkelen, både i den tråden og i flere andre hvor jeg har tipset om artikkelen. For ikke å snakke om kundene mine. Derfor fortsetter jeg å tipse om den, fordi den kan være til stor hjelp når man lurer på noe. Og den er såpass omfattende at man kanskje klarer å se sammenhengen når man har lest den.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå