Gå til innhold

Orkidetrøbbel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et par orkideer.. phalaenopsis særlig som er avblomstret for lenge siden. I løpet av sommeren er de kommet ett og to nye blader, så da forventet jeg at nå ville det komme nye stengler også. Men nå ser det ut som at vekstprosessen er stoppet med disse nye bladene.. Er dette vanlig???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om det kommer nye blader,så trenger det ikke å bety at det kommer ny stengel. Hvis stengelen på orkideen din har dødd helt så kan det ta forholdsvis lang tid,hvis de kommer i det hele tatt. Har noen orkideer som ikke har klart å komme tilbake. Men det er bare å stelle den sånn som du har alltid gjort og være tålmodig :) Du kan også prøve å gi den litt næring...

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Det er helt normalt. Vanligvis klarer ikke orkideen å lage både stengel og blader samtidig, men husk at blader betyr bedre "næringsgrunnlag" for planta, og det er bare bra. Du kan prøve å flytte på planta, til et annet vindu, f.eks, det pleier å sette fart i mine.

Hvis den vokser, så er det greit å gi litt gjødsel en gang i mnd på denne årstiden. Husk at den skal ha orkidegjødsel, eller halv konsentrasjon av vanlig gjødsel. Se også orkidetråden jeg drar opp hver gang noen spør :)

Skrevet

Ja jeg har sett tråden din om orkideer :)

Får prøve med å gi de litt gjødsel da, så HÅPER jeg at de har lyst til å komme igjen til våren :)

Skrevet

Forresten.. har det noe å si hvordan temperaturen er i vinduskarmen når de ikke blomstrer? Er jo kaldere nå, så vil dette innvirke negativt på om de blomsterløse orkideene står i en kald vinduskarm?

Skrevet
Det er helt normalt. Vanligvis klarer ikke orkideen å lage både stengel og blader samtidig, men husk at blader betyr bedre "næringsgrunnlag" for planta, og det er bare bra. Du kan prøve å flytte på planta, til et annet vindu, f.eks, det pleier å sette fart i mine.

Hvis den vokser, så er det greit å gi litt gjødsel en gang i mnd på denne årstiden. Husk at den skal ha orkidegjødsel, eller halv konsentrasjon av vanlig gjødsel. Se også orkidetråden jeg drar opp hver gang noen spør :)

Men jeg har to orkideer som bare kommer med blader og det har de gjort i et år snart...de får gjødsel også.......

Skrevet

Men der er mulig. Jeg har en som ble kjøpt før Jul i fjor. Den blomstret av i februar, det kom tre nye blader og i juli kom det fire nye blomster. Disse varte til for ca to uker siden og imens har det kommet en ny gren fra roten og mange skudd. Det er nå minst 12 knopper som venter.

Jeg har ikke gjødslet eller byttet "jorden" enda. Det siste skal jeg gjøre etter at denne omgangen er ferdigblomstret tenker jeg.

Skrevet

åååå... urettferdig :( Jeg har 4 orkideer som bare står og henger nå...

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er forskjellen. Men, jeg passet på å kjøpe en plante med mye blader i utgangspunktet.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Men jeg har to orkideer som bare kommer med blader og det har de gjort i et år snart...de får gjødsel også.......

Da prøver du å "sjokke" den. Flytt den, slutt å gi den gjødsel, og vann den sjeldnere.

Pass på at ikke temperaturen kommer under 15 grader.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Forresten.. har det noe å si hvordan temperaturen er i vinduskarmen når de ikke blomstrer? Er jo kaldere nå, så vil dette innvirke negativt på om de blomsterløse orkideene står i en kald vinduskarm?

Det er helt greit, så lenge det ikke blir noe særlig kaldere enn 15 grader. Prøv å flytte dem til et varmere sted, og se om ikke det hjelper.

Skrevet

Jeg har to orkideplanter som nå begge har fått nye skudd! Og den ene begynner også såvidt å få et nytt blad! Veldig spennende få det til, for jeg har aldri klart det før! Jeg bytter på hver uke sånn at de står vekselvis i vinduskarmen og på gulvet i stuen, så det ikke skal bli for kaldt i karmen. Dette ser ut til å funke greit, for de nye skuddene vokser seg stadig lenger!! :hoppe:

Skrevet

Hmm.. jeg ser lite håp for to av mine orkideer skal få nye stengler igjen.. Bladene er helt bløte og innskrumpet/rynker, selv om de tidliger har fått nye blader.. grrr

Ikke får de vatn så ofte heller.. dusteplanter :sur:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet (endret)
Hmm.. jeg ser lite håp for to av mine orkideer skal få nye stengler igjen.. Bladene er helt bløte og innskrumpet/rynker, selv om de tidliger har fått nye blader.. grrr

Ikke får de vatn så ofte heller.. dusteplanter  :sur:

Prøv å vanne oftere. Hvis bladene er innskrumpet tyder det på at den har fått for lite vann. Vann den gjerne i dag og om et par dager igjen (hold under springen eller dypp i vann, og la renne av), og se om ikke det hjelper. Ikke la den stå for kaldt, spesielt ikke rett etter vanning.

Nå kan det se ut som om du fikk litt motstridende råd av meg, men du sa ikke før nå at bladene er innskrumpa ;)

Ser røttene friske ut? Er det grønne tupper på dem, eller er de grå og inntørka? Eller bare grå og saftspente?

Hvis orkideen har stoppa helt opp, kan du prøve å potte om. Jeg potta om et par av mine nå for et par dager siden da jeg oppdaget mye døde røtter. Klippet av alle de døde røttene, og satte plantene i ny orkidejord og vannet og gjødslet. De ser i hvert fall friske ut foreløpig. Skulle jo bare mangle, fjerning av dødt plantemateriale er jo aldri feil ;)

Endret av Bjørnsdatter
Skrevet

Røttene er ganske rotne på overflaten, men nede i potta er de ikke så galne.. Kanskje jeg skulle prøve å potte om da. Men da må jeg vel få tak i nye gjennomsiktige potter, eller er det nok med å bytte ut barken?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Spiller ingen rolle hva slags potte du har. Ta en som er større. Og kjøp orkidejord som du kjenner gjennom posen er grov og ikke finkornet.

Skrevet

Jeg har satt mine orkideer i vinduet mot nord, og jeg vanner litt en gang i uka. Nå har den ene orkideen 3 stengler med knopper! :smilyblomst:

Skrevet

Mine orkidéer vil heller ikke blomstre, så du er ikke alene...

De bare produserer blader og luftrøtter! :sur:

Skrevet

Ja det er skikkelig nedtur altså når ALLE andre får det til :sur: Nå har jeg prøvt å sette mine orkideer uten blomster inn på badet i håp om at de skal begynne å livne til i varmen! hehe

Skrevet

Fikk vite av ei venninne i går at orkideer skal ha gjennomsiktig potte...altså disse i glass. De skal altså ha lys til røttene. Hun hadde byttet ut pottene og det hadde poppet opp medd nye skudd både her og der.... :)

Jeg skal iallefall løpe og kjøpe..... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...