Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Allmenn / Studiespesialisering. Er det noen som går det nå, eller som har gått det? Hva skal dere bli eller har blitt (som yrke)? Anbefaler dere å gå den linja? Kan dere fortelle litt om hva dere gjør hver uke, hvor lang skoledagene er og hvilke fag dere har. Og også om det er veldig kjedelig, og liksom ungdomsskolen 3 år til, bare vanskeligere som det er mange som sir.

Videoannonse
Annonse
Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Har gått, men det er 10 år siden. Anbefales dersom du ikke vet hva du vil bli, siden den gir generell studiekompetanse.

Fagene førsteåret var stort sett de samme som på ungdomsskolen, mens vi andre og tredje året valgte studieretningsfag. Vet ikke om det fremdeles er slik. Selv valgte jeg realfag, og har ikke angret på det.

I vanskelighetsgrad syns jeg førsteåret minnet om ungdomsskolen, mens andre og tredje var hakket "verre".

Skrevet

Du får generell studiekompetanse ved de andre også, hvis du bare går allemennfaglig påbygning ett år istedet for lærlingetid

Skrevet

Men på allmenn kan man ta valgfag som gir verdifulle ekstrapoeng når man skal søke seg inn på høyskole/universitet.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet
Du får generell studiekompetanse ved de andre også, hvis du bare går allemennfaglig påbygning ett år istedet for lærlingetid

Joda, men om du ikke vet hva du vil bli så er det jo litt bortkastet å gå f.eks salg og service, selv om du kan få generell studiekompetanse med påbygning. Og som Meep skriver så kan man få ekstrapoeng for enkelte fag på allmennfaglig linje.

Skrevet

Så lenge du ikke skal inn på medisin, tannlege eller andre studier med ekstreme opptakskrav må du jo ikke gå på allmenn. Du får jo studiekompetanse ved å gå på tegning/form/farge eller musikk/dans/drama. Selv gikk jeg på danselinje fordi det var en interesse jeg hadde. Synes det var en fin måte å komme meg gjennom videregående, miljøet var bra osv, fint å gå i klasse med noen som delte samme interesse som meg. Man må jo tidsnok her i livet gjøre kjedelige ting, så jeg gjorde vdg til en hyggelig tid. Fikk gode karakterer, og gikk ut av vdg med ca 50 poeng (5 i snitt, men fikk altså ingen tilleggspoeng/fordypningspoeng). Har gått på universitet og klart meg bra der. Ser jo i forhold til de som har gått på allmennfag at man ikke lærte all verden der heller.

Skrevet
Så lenge du ikke skal inn på medisin, tannlege eller andre studier med ekstreme opptakskrav må du jo ikke gå på allmenn. Du får jo studiekompetanse ved å gå på tegning/form/farge eller musikk/dans/drama. Selv gikk jeg på danselinje fordi det var en interesse jeg hadde. Synes det var en fin måte å komme meg gjennom videregående, miljøet var bra osv, fint å gå i klasse med noen som delte samme interesse som meg. Man må jo tidsnok her i livet gjøre kjedelige ting, så jeg gjorde vdg til en hyggelig tid. Fikk gode karakterer, og gikk ut av vdg med ca 50 poeng (5 i snitt, men fikk altså ingen tilleggspoeng/fordypningspoeng). Har gått på universitet og klart meg bra der. Ser jo i forhold til de som har gått på allmennfag at man ikke lærte all verden der heller.

Det er faktisk mange studier hvor studiekompetanse oppnådd ved å gå musikk/dans/drama og lignende faktisk ikke er en god idé. Tar man de linjene har man jo ikke fordypning i typiske "studiefag". Skal man studere matte, fysikk, kjemi, biologi, informatikk osv osv bygger disse studiene på at man har hatt tilsvarende fag som studieretningsfag på videregående.

Skrevet

Jeg anbefaler allmenn hvis du ikke har tenkt å spesialisere deg innenfor noen av grenene det tilbys yrkesfag i. Tenk yrkesrettet så tidlig som mulig...

Skrevet

Jeg ante ikke hva jeg skulle bli, og gikk derfor allmenn. Er veldig glad jeg gjorde det, da hadde jeg studiekompetanse etter tre år og hadde også litt ekstra poeng, og kunne velge å vrake i studier etterpå. Ut fra det jeg har hørt fra venner som har tatt allmenn påbygg etter yrkesfag, så er det et utrolig slitsomt år.

Skrevet

Å anbefale noen som ikke vet hva de skal bli å ta yrkesfag + påbygging er det dummeste jeg har hørt i hele mitt liv. Vet man ikke hva man skal bli velger man allmenn, selv om salg og service er "lettere" og det er å suse seg gjennom 2 år med data før den harde realiteten kommer..

Jeg gikk media og kommunikasjon og ville bli journalist da jeg begynte. Hvor kjipt var det ikke for meg da det gikk opp for meg at de som gikk allmenn fikk fordypningspoeng for å ha samfunnskunnskap over to år, som igjen gjorde at en med samme snittet som meg fikk høyere karakterer pga av disse poengene..

Jeg angrer så dypt og inderlig på at jeg valgte den "lette" veien til studiekompetanse, og hadde jeg valgt igjen så hadde jeg valgt allmenn med en del realfag, rett og slett fordi det høyner poengsummen en del, og fordi det er så jævlig vanskelig å velge når man bare er 16. Jeg fant ikke ut før jeg var 19 jeg virkelig ville bli, og jeg kjenner mange som har hatt det på samme måte, og har betalt nesten 100 000 for å ta fag fra allmenn senere for å få poeng..

Påbygging var bare barnematen sånn sett, men for folk som er vant til å dasse seg gjennom forskjellige yrkesfag i 2 år (slik var det ikke på media da, der var det deadlines, deadlines, deadlines, så jeg hadde god studieteknikk, og vandt til å jobbe under press) så var det hardt. Det var vanskelig å skrive en stil 1-2 ganger i måneden (4-timers skolestil).. De greide ikke å ha 2 prøver i uka noen uker, og måtte ha utsettelse på utsettelse, noe som var irriterende for meg som faktisk var forberedt.. Så for å gå påbygging må man være over gjennomsnittet motivert, og ikke se på det som et nødvendig onde for å få studiekompetanse..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...