Gå til innhold

Dokument 2 imorgen...

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ja, jeg fikk med meg det takk! Skal ikke se den, jeg hater slike "sensasjonelle" dokumentarer.

Når blir det et menneskebarn? Jeg mener det er etter fødselen. Poenget mitt var uansett at slike dokumentarer er noe forbanna tull som støtter opp om anti-abort bevegelser.

Biologisk sett er man definert som menneske fra befruktelsen.

Det er begrepet "person" man strides om..... (ikke bare her i denne tråden, men i det store og hele!!!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Når blir det et menneskebarn? Jeg mener det er etter fødselen. Poenget mitt var uansett at slike dokumentarer er noe forbanna tull som støtter opp om anti-abort bevegelser.

Det er jo bare tull og vrøvl. Mener du at det er først et individ når det popper ut av mors mage? At det *vips* blir et individ når det blir født? Da er f.eks. et spedbarn født i måned syv et individ, mens en på ni måneder i mors mage ikke er et individ?

Barn har følelser og hukommelse i mors mage. Ikke bare kortidshukommlse men også langtidshukommelsen virker i mors mage. Et nyfødt barn har en helt tydelig personlighet, og det er ikke noe de får i det sekundet man er utenfor magen.

Skrevet

Så.. Når popper personligheten inn i fosteret da? Iom. at du er så skråsikker på at fosteret har det mens det er i magen? Jeg regner med du vet at barn ikke har noen selvbevissthet før det er halvannet år gammelt?

Skrevet
Maken til kynisme har jeg aldri hørt :frustrert: Er det mulig å ha et sånt syn på mennesker.

Når man ser hvor tidlig babyer blir født og faktisk overlever og får et godt liv, ja så kan jeg ikke kalle dette noe annet enn mord. :frustrert:

Hjerteinnfarkt, framprovosert :overrasket: Og kalle det abort.

Jeg er ikke abortmotstander, men jeg er heller ikke for mord, og dette er mord, og ikke noe annet.

8 måneder foster bli kappet i to og du blir fortsatt ikke sjokkert. :overrasket: Vel, jeg er sjokkert-over deg.

Jeg har selv godt igjen eks antall ufrivillige aborter for mange år tilbake, og har desverre ikke vært så heldig å få et barn. Men tro meg, jeg hadde blitt provosert av sånne dokumentarer og sånne innlegg uansett min egen bakgrunn.

MIn tanteunge ble født etter 7 og en halv måned. Et lite nydelig mennesker som er en fantastisk 16-åring i dag. Og han skulle liksom være et foster og kappes i to, eller få et fremprovosert hjerteinnfark fordi kyniske mennesker ikke ønsket han.

Vet at desperate kvinner kan gjøre mye, men--om man ikke selv er i stand til å ta vare på barnet er det faktisk mange andre som kan det og ville blitt lykkelig.

Det er strenge fengselsstraffer for mord, og dette er MORD :frustrert:

:klappe: Takk for fint inlegg! Barnet mitt kom for tidlig i uke 27. Han er i dag en 16 år gml oppegående gutt.

Jeg syns det er sjokkerende at leger utfører slike ingrep på vordende mødre og at mødrene velger å gjøre dette. Det valget burde de ha tatt for mange mnd. siden.

Skrevet
Så.. Når popper personligheten inn i fosteret da? Iom. at du er så skråsikker på at fosteret har det mens det er i magen? Jeg regner med du vet at barn ikke har noen selvbevissthet før det er halvannet år gammelt?

Hva så om de ikke er selvbeviste! De har følelser og de kjenner både sult og smerte.

Når du hele tiden snakker om selvbevisthet så har ikke dette noe med denne saken å gjøre.Mener du at en som er sterkt funksjonshemmet (grønnsak) ikke har livets rett bare fordi de ikke er selvbeviste.?

Kvinner som lar en lege drepe det livet som vokser seg til et menneske, burde som andre her nevner valgt dette på et absolutt tidligere tidspunkt.

Skrevet

Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Når får et foster personlighet?

Skrevet
Men alle vil vel mene at et spedbarn er et menneske med rett til liv?

Ikke alle. Husk at rett ikke er noe man har, det er noe som andre gir deg.

Skrevet
Hva så om de ikke er selvbeviste! De har følelser og de kjenner både sult og smerte.

Greit, de kjenner sult og smerte. Men i og med at de ikke er selvbevisste så har de ingen ønsker - ingen ønsker om å leve eller å dø. Dermed er det ikke feil å ta livet av dem så lenge det gjøres på en relativt smertefri måte.

Skrevet
Greit, de kjenner sult og smerte. Men i og med at de ikke er selvbevisste så har de ingen ønsker - ingen ønsker om å leve eller å dø. Dermed er det ikke feil å ta livet av dem så lenge det gjøres på en relativt smertefri måte.

Du nevnte tidligere her at barn ikke er selvbevisste før de er ca 1,5 år. Er det da greit å drepe de barna også da eller siden de ikke kan ytre et ønske om å leve eller ikke?

Skrevet
Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Når får et foster personlighet?

Kanskje det ikke var jeg som skrev det men en annen gjest

Skrevet
Du nevnte tidligere her at barn ikke er selvbevisste før de er ca 1,5 år. Er det da greit å drepe de barna også da eller siden de ikke kan ytre et ønske om å leve eller ikke?

Det var ikke jeg som skrev det. Men før de har selvbevissthet så er det opp til de som har ansvar for dem å gjøre hva de mener er best. Jeg mener dog at barnet skal utsettes for minst mulig lidelse.

Skrevet

Disse mødrene skal føde ut et dødt barn som de selv har bedt noen andre om å drepe. :tristbla:

Kanskje noen av dere mener at det hadde vært greit å føde det ut naturlig, å slå ihjel barna etter fødtselen :ironi:

Jeg grøsser av enkeltes tankegang her.

Skrevet

Fy f......

Jeg merker jeg blir skikkelig lei meg av å lese mange av disse komentarene......

Jeg er ikke i mot abort, så lenge det er innenfor grensen her i norge, men å ta bort en 8 måneders barn i magen er forferdelig.... For det er et barn fra uke 16 eller 17.... Og det er så groteskt å lese om at folk ikke synes det er et problem... Det er et mord, mener jeg også... :frustrert:

Skrevet

Nå har jeg sett dokumentaren og er glad for at spansk politi nå har full etterforskning av denne illegale abortklinikken

Skrevet

Noen som vet om/når denne går i reprise? Kunne vært interessant å sett, selv om jeg tviler på den er noe særlig informativ. Er det kanskje noen her som vet hvorfor de bruker kalium (tror jeg? Det gir iverfall en form for infarkt) og ikke mer humane metoder?

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Skjønner ikke hvorfor TV2 på død og liv skal vise den dokumentaren. Det gir bare presteskapet og abortmotstandere vann på mølla.

Se sjokkbildene.... å GID ja så sjokkerte vi blir. Så skal alle kvinner som noensinne har tatt abort i dette landet sitte foran TVen i joggebukse, knugende inntil en pute og grave seg dyyypt nedi skyldfølelse.

Bullshit!

Dette karakteriserer jeg som drap. Derfor viser man en slik dokumentar. Jeg mener at disse barna ikke kan sammenlignes med et foster på max 3 mnd. Dette har ingenting med abortdebatt å gjøre. Et 8 mnd gammelt foster ligger nærmest bare og venter på å bli født, så for meg er dette på lik linje med å drepe barnet ved fødselen.

Desperate kvinner gjør desperate ting. Dette er hva som skjer når kvinner blir presset gjennom et svangerskap.

Nei, det er hva som skjer når uansvarlige kvinner ikke klarer å ta en avgjørelse før det har gått 8 mnd. Beklager, men det mener jeg. Det er selvfølgelig synd på unge, ressurssvake kvinner som blir ufrivillig gravide. Men de er voksne mennesker, og de bør klare å bestemme seg før det har gått så lang tid. Om de så har blitt voldtatt, så rettferdiggjør ikke det tiden som har gått.

Du må gjerne være så uenig du bare vil i det at et barn ikke har selvbevissthet før det er halvannet år, men sånn er det faktisk. Helt sant.

Nei. Jeg er ikke enig i at man kan ta livet av et barn yngre enn 18 måneder ut av det blå. Dersom det kan spare barnet for en hel mengde lidelse, og foreldrene støtter det, så er jeg derimot for aktiv dødshjelp av små barn som er -født-.

Et ufødt foster er ikke en person.

Mener du altså at barn fødes som blanke ark, og at det kun er miljøet som lager personligheten deres? Selv om barnet ikke får noen selvbevissthet før etter en god stund, så ser man faktisk forskjell i personligheten på babyer. Jeg syns det er helt utrolig å bruke dette som argument.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Men ser du virkelig ikke det etisk problematiske her? Nei, de har kanskje ikke uttrykt noe direkte ønske om å leve, men de har da sannelig ikke uttrykt noe ønske om å dø heller. Ergo, man bør i teorien avvente til de får en selvbevissthet og et språk, for da å spørre dem hva de ønsker.

Skrevet

Jeg kan faktisk ikke helt tro på de som mener at det er helt greit å drepe spedbarn. Om de er seriøse kan jeg ikke tenke meg at de kjenner noen barn eller har tenkt seg om. Og hvis det ikke er tilfelle, og de fortsatt synes det er greit å myrde barn, så synes jeg de bør få hjelp av en psykolog, for å akseptere mord er drøyt!

Skrevet
Men ser du virkelig ikke det etisk problematiske her? Nei, de har kanskje ikke uttrykt noe direkte ønske om å leve, men de har da sannelig ikke uttrykt noe ønske om å dø heller. Ergo, man bør i teorien avvente til de får en selvbevissthet og et språk, for da å spørre dem hva de ønsker.

Nei, jeg ser ikke det etisk problematiske. Hva er problemet med å ta livet av noe som ikke vet at det eksisterer? Man gir den en egenskap den ikke har.

Skrevet
Nei, jeg ser ikke det etisk problematiske. Hva er problemet med å ta livet av noe som ikke vet at det eksisterer? Man gir den en egenskap den ikke har.

Ok, nå ble jeg sjokkert :overrasket:

Når mener du at denne eksistensfølelsen kommer og skla bli tatt hensyn til da?

Ett år, fem år?

Er det like "greit" for deg at man tar livet av en unge på ett år med en giftsprøyte, fordi det barnet antagelig ikke har forståelse av eksistens?

"Åh, nei vi ville ikke ha dette barnet likevel, så vi gir det en sprøyte så det får hjerteinfarkt og dør"...

*riste på hodet*

Ikke rart at samfunnet er moralsk og etisk skakkkjørt dersom det er mange slike holdninger ute og går.

For min del, er det barnedrap de driver med, og de burde straffes på lik linje som man straffer mordere. Både kvinnene som får dette utført og de som utfører selve handlingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...