Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Du må gjerne være så uenig du bare vil i det at et barn ikke har selvbevissthet før det er halvannet år, men sånn er det faktisk. Helt sant.

Nei. Jeg er ikke enig i at man kan ta livet av et barn yngre enn 18 måneder ut av det blå. Dersom det kan spare barnet for en hel mengde lidelse, og foreldrene støtter det, så er jeg derimot for aktiv dødshjelp av små barn som er -født-.

Forskjellen på et ufødt og et født foster/spedbarn er at dersom fosteret er uønsket, er det faktisk ingen som har et forhold til det - bare moren som er rugemaskin for et foster som ikke er ønsket. Et født barn som er ønsket, er det noen som har et forhold til - man har sett et smil, fått et blikk osv.

Man MÅ faktisk ikke synes at abort i 8 måned er helt forferdelig, det står man faktisk fritt til å mene at det ikke er. Skulle gjerne sett dokumentaren om jeg hadde hatt TV.

Et ufødt foster er ikke en person.

Håper du tuller :overrasket:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er enig med siste gjest. Jeg synes heller ikke abort av foster (eller små barn) er helt forferdelig.

Skrevet

Hvorfor skulle jeg tulle? Med hva? At et foster ikke er en person? Det er det ikke.

Skrevet
Er enig med siste gjest. Jeg synes heller ikke abort av foster (eller små barn) er helt forferdelig.

Et barn født i 8 mnd er levedyktig både med eller uten hjelpemidler! Det er MORD å drepe disse barna.

Et foster er et lite menneske. Foster betyr på latin et lite menneske.

Skrevet
Hvorfor skulle jeg tulle? Med hva? At et foster ikke er en person? Det er det ikke.

Hva mener du at et foster er da?

En ting?

Skrevet
Skjønner ikke hvorfor TV2 på død og liv skal vise den dokumentaren. Det gir bare presteskapet og abortmotstandere vann på mølla.

Se sjokkbildene.... å GID ja så sjokkerte vi blir. Så skal alle kvinner som noensinne har tatt abort i dette landet sitte foran TVen i joggebukse, knugende inntil en pute og grave seg dyyypt nedi skyldfølelse.

Bullshit!

Som jeg skulle sagt det selv.

Man går til ekstreme lengder for å gjenoppta abortdebatten. En debatt som burde være død og begravet for lengst. Har ikke sett dokumentaren, men håper den har et litt nyansert syn på abort i det hele og ikke bare sier "se hva som skjer med stakkars babyer fordi vi er så kalde og egoistiske og tillater abort". Selv om de fleste er enige om at aborter bør utføres tidligere enn 8. måned, så ligger det jo implisitt i slike "sjokkreportasjer" at abort er en uting og at fosteret har rettigheter som overkjører kvinnens.

Skrevet
Et barn født i 8 mnd er levedyktig både med eller uten hjelpemidler! Det er MORD å drepe disse barna.

Et foster er et lite menneske. Foster betyr på latin et lite menneske.

Hva så om de er levedyktige med eller uten hjelpemidler? Så lenge de er inni kvinnen er det hun som bestemmer.

Det er et lite menneske. So what? Et grisefoster en en liten gris.

Skrevet
Som jeg skulle sagt det selv.

Man går til ekstreme lengder for å gjenoppta abortdebatten. En debatt som burde være død og begravet for lengst. Har ikke sett dokumentaren, men håper den har et litt nyansert syn på abort i det hele og ikke bare sier "se hva som skjer med stakkars babyer fordi vi er så kalde og egoistiske og tillater abort". Selv om de fleste er enige om at aborter bør utføres tidligere enn 8. måned, så ligger det jo implisitt i slike "sjokkreportasjer" at abort er en uting og at fosteret har rettigheter som overkjører kvinnens.

Dokumentaren går I DAG kl.22.45 på TV2.

Det er en grunn til at abort vanligvis skal utføres innen 3 mnd. og at det er ulovlig å drepe det lille menneskebarnet på 8 mnd.

Abort er greit innen tidsfristen.

Skrevet

Jeg blir kvalm! Dette er helt utrolig... Bedre om folk som ikke er skikket til eller ikke vil ha barn steriliserer seg.

Skrevet
Hva mener du at et foster er da?

En ting?

Et egg er ingen kylling. Et foster er et menneskefoster. Det er ingen person, det har ingen personlighet.

Det er lett å si at man skulle sterilisert seg. I mange tilfeller har man ikke noe valg. Voldtekt, fedre som tvinger gjennom graviditeten og lignende.

Skrevet

For min del kunne de godt vist at et 8. mnd. gammelt foster bli kappet i to, jeg blir fortsatt ikke sjokkert. Det er som er sjokkerende er sensasjonslysten til TV2.

DEN var drøy!

:overrasket:

Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)
Et egg er ingen kylling. Et foster er et menneskefoster. Det er ingen person, det har ingen personlighet.

Det er lett å si at man skulle sterilisert seg. I mange tilfeller har man ikke noe valg. Voldtekt, fedre som tvinger gjennom graviditeten og lignende.

Blir man voldtatt så går det vel an å bestemme seg før barnet nesten er ute? Og om man finner ut at man ikke vil ha barnet når det blir født eller rett før det skal fødes så er det noe som heter adopsjon.

Endret av Bellatrix
Skrevet
Blir man voldtatt så går det vel an å bestemme seg før barnet nesten er ute? Og om man finner ut at man ikke vil ha barnet når det blir født eller rett før det skal fødes så er det noe som heter adopsjon.

Enig med deg

Skrevet

Et foster er benevnelsen på et barn som fortsatt ligger i mors mage. Eller som det tidligere korrekt er sagt. Foster betyr lite menneske. Det betyr ikke at det ikke er et menneske ennå!

Hva er et menneske? Skal verdien defineres ut ifra moral og/eller biologi?

Det er ingen tvil om at det er et menneske i biologisk forstand.

Som moralsk menneske menes (ifølge filosofer og forskere) at et menneske er en "person". Hvilke betingeler må være oppfylt før man kan definere noen som en person? Dette er veldig individuelt - og argumentasjonen for hvorvidt et foster er en person eller ei, ja den spørs helt på hvor du vil med argumentene dine (abortmotstandere har sine betingelser og argumenter og abortforkjempere har sine...)

Men alle vil vel mene at et spedbarn er et menneske med rett til liv?

Problemet med hva denne abortklinikken i Spania gjør er jo at de gir barnet en giftsprøyte for å drepe det. Hadde man på nøyaktig samme tidspunkt utført et keisersnitt ville er fullstendig levedyktig barn blitt født i stedenfor!!

Jeg er for den abortloven vi har i Norge - og totalt i mot hva slike abortklinikker foretar seg!

(I Norge så har fosteret et rettsvern etter at det er 18 uker, og betinget rettsvern mellom uke 12 og 18. Vi har selvbestemt abort frem til uke 12. Mellom uke 12 og 18 kan man få abort på visse vilkår.)

Skrevet

Nei, du må følge reglene for abort, se parentesen nederst i mitt forrige innlegg.

Har du blitt voldtatt tar du nok raskere standpunkt til om du vil ha abort eller ei, enn å vente til du nesten har fullført svangerskapet.

Skrevet
Dokumentaren går I DAG kl.22.45 på TV2.

Ja, jeg fikk med meg det takk! Skal ikke se den, jeg hater slike "sensasjonelle" dokumentarer.

Det er en grunn til at abort vanligvis skal utføres innen 3 mnd. og at det er ulovlig å drepe det lille menneskebarnet på 8 mnd.

Abort er greit innen tidsfristen.

Når blir det et menneskebarn? Jeg mener det er etter fødselen. Poenget mitt var uansett at slike dokumentarer er noe forbanna tull som støtter opp om anti-abort bevegelser.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Nei, du må følge reglene for abort.

Det var det jeg mente, men det kjom kanskje ut litt feil. Poenget mitt var at en voldtekt ikke er grunn til å utføre abort utenom den tiden man har på å gjøre det.

Skrevet
Det var det jeg mente, men det kjom kanskje ut litt feil. Poenget mitt var at en voldtekt ikke er grunn til å utføre abort utenom den tiden man har på å gjøre det.

Det var det jeg også kom frem til at jeg trodde du mente, men da hadde jeg allerede sendt min kommentar.... :)

Gjest Bellatrix
Skrevet
Det var det jeg også kom frem til at jeg trodde du mente, men da hadde jeg allerede sendt min kommentar.... :)

Jeg så at det kanskje kunne misforståes når du kommenterte det. Ikke så lett å formulere seg alltid. :ler:

Skrevet

Det jeg ikke forstår er:

Når disse kvinnene har båret barna sine frem til den 8 mnd, så viser jo dette? Vil ikke de som kjenner kvinnene lure på hvor magen ble av?

Hvor barnet ble av?

De må jo føde det døde barnet uansett? hvorfor ikke adoptere det vekk da? Jeg fatter ikke at de kan drepe sitt eget barn på den måten?!

Når det er så mange som ønsker å adoptere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...