Gå til innhold

Miljøterapeuter-se hit!

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg er blitt innkallt til intervju på stilling som miljøterapeut på et ungdomshjem.(Er ungdomsskolelærer)Så nå ønsker jeg å vite litt mer om den type arbeid-lønn osv. Er det alltid snakk om turnus? Hvor lange er de ulike vaktene dere har? Trives dere?

Hjelp meg så jeg ser litt klarere om det er dette jeg vil. På forhånd tusen takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Halloen

Jeg jobber som miljøterapaut. 336000 i året +turnustilegg( Har videreutd 1 år+ bachelor). Veldig ok jobb i miljøet med ungdommene. En del planlegging/ teamarbeid. Ingen dag er lik, men jeg jobber i ungd psyk.

Skrevet

Det er ofte medleverskap på institusjoner... Det vil si at en jobber ca 3 dager, fri en uke, jobber fire dager, fri en uke osv.

Skrevet (endret)

Turnusen variere gjerne noe fra sted til sted. I tillegg til at private og offentlige institusjoner ofte har forskjellige turnusordninger, varierer turnusen gjerne også noe fra en offentlig institusjon til en annen.

I det offentlige er vaktene ofte åtte timers økter. Nattevaktene lenger.

Endret av Sprilla
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Kjenner en miljøterapeut, hun trives kjempegodt. Jobber med ungdommer. Tror det er krevende men givende arbeid.

Gjest milo minderbinder, ikke pålogget
Skrevet

Jeg er sosionom og jobber som miljøterapeut 1 i en bolig for psykisk utviklingshemmede. Turnusen er ganske grei, ca. 50% dag, og 50% kveld, og hver tredje helg. Jeg tror jeg har basislønn på rundt 323 000 pr. år, og så kommer turnustillegg og "alt det andre" i tillegg. Det har, på grunn av et prosjekt vi har hatt gående i år, blitt en del overtidsarbeid, og således er jeg i år meget fornøyd med å ha fått banket inn rundt 530 000 kroner i lønn. Jeg vil anta at man som miljøterapeut - med full kommunal ansenitet - i årene fremover vil være relativt sikker på å få lønn på et stykke over 400 000 kroner i året.

Jobben er til tider meget krevende, men samtidig får en veldig mye igjen personlig.

Jeg vil sterkt anbefale deg å gå denne veien, og det å få lærere inn vil være meget verdifullt. Sett deg dog inn i alt som har med veiledning å gjøre, fordi dette er et meget viktig verktøy i dette arbeidet.

Milo

Skrevet

Milo, har du tilleggsutdanning? Samboern min er sosionom, og ønsker seg etter hvert miljøterapeutjobb.

Skrevet

Det er nok langt fra alle miljøterapeuter som komme opp i lønn over 400 000 nei!!

Jeg er vernepleier og jobber i en bolig for utviklingshemmede som du gjest over. Jeg er fagansvarlig miljøterapeut.....men etter mitt hode er jeg mer avdelingsleder (men med en gang man kalles leder må man jo betale mer i lønn og min kommune vil betale minst mulig!!! :frustrert: )

Jeg har pr. i dag minstelønn (full ansiennitet)...altså 308 700,-, 5000,- pr år for videreutdanning 10 vekttall, og har gått opp fra 15 til hele 20 000,- for fagansvaret!! Dvs. 333 700,- før tillegg. Jeg jobber minimalt med kveld og helger fordi jeg ikke kan pga en mann som jobber borte og veldig ustabilt, men hadde jeg gått i turnusen som egentlig følger stillingen kan jeg tenke meg at jeg hadde hatt 30 000,- ekstra i året.

Jeg begynner å bli "fed up" av hele lønna når man sammenligner med ansvaret. Er for tiden ute i ulønna omsorgspermisjon, om jeg vil tilbake, det vet jeg ikke lenger..... :forvirret:

Skrevet

Nei, jeg har ikke videreutdanning.

Hva angår gjests betraktninger over, ønsker jeg å stipulere at en lønn på 400 000 + fordrer full ansenitet og en turnus som innebærer at man har halvdelen kveldsvakter og andre halvdel dagvakter, samt hver tredje helg. I tillegg får man en liten helligdagssnutt, pluss en og annen sporadisk overtidsdag. Dette vil resultere i denne lønnen.

Dog er det slik at det finnes forskjell på turnuser, og i prinsippet er det slik at desto mindre såkalt ukomfortabel arbeidstid man har (kvelder og helger), desto mer vil en være nær grunnlønnen.

I mange boliger blir det en del overtidsarbeid. Dette kommer av at det etter at man strammet inn, og timeberegnet hver enkelt beboer og påla boligene om å lage en streng timeoversikt og dernest plassere folk inn i henhold til eksakt timetall, er det svært lite rom for fleksibilitet. Er noen borte, MÅ noen steppe inn.

Timeberegningen er ganske absurd på en måte; hver enkelt beboer kartlegges i forhold til hjelpebehov, og en får ut en sum timer pr. uke som må fylles. Jeg kaller denne summen med timer for "kvadratroten av ensomhet og såre rumper".

På den annen side, får man som regel kabalen opp, og beboerne får et rimelig greit liv.

Dersom du går inn og ser på lærernes lønnsmatrise, vil du kunne øyne ganske gode forhandlingskort med tanke på lønnsøkning. Det en tenker først når en ser matrisen, er at lærerne har 4 års utdanning, og barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere kun har 3 års utdanning. Dette er riktig. Men, som du vil se, ligger det inne en rubrikk i matrisen som kun heter "lærer", og den dreier seg om de lærere som ble utdannet før lærerutdanningen ble 4-årig. Ser du lønnsstigen der, vil du se at de ligger ganske masse over oss - og jeg vet at det arbeides iherdig med å få harmonisert denne forskjellen.

Milo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...