Gå til innhold

Barn med utstående ører

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt har utstående ører, det er veldig mye ( ingenting som holder dem inne i det hele tatt) Barnet er vurdert og det skal tas en operasjon før skolestart.

MEN

Jeg har snakket med barnet om dette, han vil ikke ha en operasjon-og liker ørene sine. Jeg vet det forekommer mye mobbing blant barn-og jeg mener en operasjon kan forebygge problemer senere i livet.

Alikevell, vil jo ikke utsette barnet for noe som kan virke traumatisk! Hva mener dere andre her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La barnet velge. Det er ikke noen krise om han ikke oppererer seg nå, men heller venter noen år om han heller vil gjøre det da

Skrevet

Er du seriøs? Dette tror jeg faktisk du finner på.

Skrevet
Er du seriøs? Dette tror jeg faktisk du finner på.

Nei, jeg finner ikke på dette. Ville bare høre andres meninger;)

Skrevet

La barnet avgjøre dette. Blir ørene et problem senere, så kan vel operasjonen taes da.

Skrevet

Som ørebarn som endelig fikk operert ørene i ungdomsårene, så ville jeg nesten anbefalt å operere før skolealder...

Man blir bare mer og mer klar over at ørene er utestående. Som barn er man ikke SÅ opptatt av det. Jeg ble i hvert fall VELDIG oppmerksom på ørene mine i skolealder.

Skrevet

hvorfor skulle dette være en spøk??? mangen som har dette "problemet". Kan være lurt å ta operasjon nå hvis det er så tydeligt at det må til en gang, istedenfor å vente til evt mobbing begynner-tenker jeg. det er en enkel operasjon å ta også- ikke lett for en 5 åring å avgjøre dette selv. Selvfølgelig vil han ikke så lenge han selv og omverden ikke er opptatt av ørene enda......

lykke til!!

Skrevet

Barnet mitt er utsatt for mobbing av andre grunner som jeg ikke vil komme inn på.

Derfor ser jeg det som hensiktmessig at dette blir gjort. På en annen side så skal ikke dette være bruk av tvang og skape traumatiske hendelser på noen måte.

Jeg får se om vi får snakket sammen og komt til en enighet, hvis ikke får jeg nok vente-selv om det ikke er for det beste.

takk for svar :)

Skrevet

Han har allerde blitt kalt " Dumbo " - og det av voksne :forvirret:

Gjest ørebarnet
Skrevet
Barnet mitt er utsatt for mobbing av andre grunner som jeg ikke vil komme inn på.

Derfor ser jeg det som hensiktmessig at dette blir gjort. På en annen side så skal ikke dette være bruk av tvang og skape traumatiske hendelser på noen måte.

Jeg får se om vi får snakket sammen og komt til en enighet, hvis ikke får jeg nok vente-selv om det ikke er for det beste.

takk for svar :)

Det er ikke en stor operasjon, så traumatisk blir det neppe.

Skrevet
Det er ikke en stor operasjon, så traumatisk blir det neppe.

:) Det jeg tenkte på var når jeg kanskje " måtte ha tvunge " barnet til en operasjon. Han er veldig var på "forandringer" og derfor tenker jeg at det kanskje kan oppleves traumatisk for ham med " nye ører"

Skrevet
hvorfor skulle dette være en spøk??? mangen som har dette "problemet". Kan være lurt å ta operasjon nå hvis det er så tydeligt at det må til en gang, istedenfor å vente til evt mobbing begynner-tenker jeg. det er en enkel operasjon å ta også- ikke lett for en 5 åring å avgjøre dette selv. Selvfølgelig vil han ikke så lenge han selv og omverden ikke er opptatt av ørene enda......

lykke til!!

Det er ikke "problemet" med utståender ører i seg selv jeg reagerer på. Det jeg reagerer på er at mor spør om hun skal tvinge sin sønn til å operes selv om han ikke ønsker dette selv.

Skrevet
Det er ikke "problemet" med utståender ører i seg selv jeg reagerer på. Det jeg reagerer på er at mor spør om hun skal tvinge sin sønn til å operes selv om han ikke ønsker dette selv.

Aldri i livet om jeg tvinger barnet mitt til noe som helst!

Det går en hårfin balanse om barnets beste/barnets meninger. ;)

Gjest ørebarnet
Skrevet

Hvilket barn tror du ønsker en operasjon????

Som voksen må man av og til gjøre ting som barnet ikke ønsker, fordi man som voksen vet at det er til barnets beste. Og selv om det høres overfladisk ut, så er utestående ører veldig belastende. Spesielt i skolealder.

Jeg selv ble ikke mobbet på skolen, men jeg fikk store komplekser pga dette. Litt irritert på mine foreldre fordi de ikke foreslo en operasjon før jeg selv ville det. Reaksjonene etter operasjonen gjorde det også veldig tydelig at "alle" hadde lagt merke til ørene mine :forvirret:

Skrevet
Aldri i livet om jeg tvinger barnet mitt til noe som helst!

Det går en hårfin balanse om barnets beste/barnets meninger. ;)

Om barnet ditt ikke vil være med på besøk, får det være hjemme?

Om barnet ditt ikke vil være med i butikken, får det være hjemme?

Om barnet ditt vil være oppe lenge på kvelden, får barnet lov til dette?

Om barnet ikke ønsker å spise noe som helst hele dagen, får barnet lov til det?

OSV osv, så å si at man ikke tvinger barn til noe som helst, blir bare for dumt.

Barnet har sikkert ikke problemer med dette nå, men han kan faktisk få store problemer senere om han eventuelt blir mobbet på grunn av det. Så man gjør det faktisk for å skåne barnet for eventuelle smerter senere ( i form av mobbing), og derfor ville jeg valgt å operere han nå når han er så liten.

Barn i den alderen klarer faktisk ikke å se sitt beste, og det er derfor det er foreldrenes jobb å avgjøre hva som er best for barnet. Barn skla ikke styre slike saken når de er så små, og derfor ville jeg ikke lagt det frem for barnet at det var en valgmulighet.

Man skal resepktere barn, men man skla også sørge for at barna er så trygge som mulig. Og beklageligvis finnes det en del stygge barn og voksne som igjen kan komme til å plage gutten. Det ville ejg ikke utsatt han for, så lenge det ikke er nødvendigt.

Skrevet

Dette mener jeg er OVERTRAMP av barnets følelser. Hva blir det neste? Skal man operere nesen til barna fordi man tror at barnet kan bli mobbet for at den er skjev/stor what ever?

Skrevet
Dette mener jeg er OVERTRAMP av barnets følelser. Hva blir det neste? Skal man operere nesen til barna fordi man tror at barnet kan bli mobbet for at den er skjev/stor what ever?

Man gjør det man kan, for å gi barna en best mulig oppvekst.

Har du barn forresten?

Gjest ørebarnet
Skrevet

Hva er best/verst? Å sitte trygt på sin moralske hest mens ens barn blir mobbet, eller å gi etter for samfunnets press og innse at utseendet har mye å si...

Utestående ører er nærmest en kosmetisk lyte.

Hva synes du om operering av hareskår tro...

Skrevet (endret)

Barn blir mobbet av mange forskjellige grunner. Det er alt fra fordi de har rødt hår, fregner, for stor nese, store ører, bruker briller, går med feil klær, har feil mor, bor på feil sted, snakker rart, går rart, ikke har fint hus, eller kanskje bare fordi man ikke var glad nok i seg selv til å si i mot når noen plaget en.

Når barnet selv liker seg selv for den man er, så synes jeg ikke man skal gi barnet mer komplekser ved å sende barnet på operasjonsbordet.

Nei, jeg har ikke barn selv, men jeg mener at man griper fatt saken i helt feil ende her. Mobbing kan ikke forsvares uavhengig av hvordan mobbeofferet ser ut.

I det sekundet barnet selv synes at ørene er plagsomme, så støtter jeg fullt ut en operasjon. Men så lenge barnet synes han/hun ser fin ut som det er, så mener jeg det sender ut HELT feil signaler å operere barnet.

Hareskår er en genetisk feil. Store ører er ikke.

Endret av darkness|
Skrevet

Hei:)

Jeg er mammaen til gutten, jeg har selv vært plaget av mobbing pga

utstående ører i oppveksten, jeg vil det beste for barnet mitt! Prøv og forstå meg

i stedet for å dømme!

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...