Gå til innhold

Hovedrent

Fremhevede innlegg

Skrevet
De flislagte veggene over kjøkkenbenkene/komfyren blir selvsagt vasket, men jeg ser ingen grunn til å vaske veggene i andre rom her i huset. Vi har aldri opplevd støv på veggene, eksos merker vi ingenting til og vi har ikke vedovn eller oljefyring. Jeg ser ingen grunn til å bruke tid på å vaske vegger.

Men når du tørker støv, så vasker du sikkert bilder og slikt på veggene, og det vises hvis du ikke gjør det. Da er jo veggen ved siden av like møkkete, og hvis den aldri blir vasket?

Jeg vasker bad og kjøkken to ganger i året, og resten av huset en gang. Og det trengs. I sommer var det mye pollen, og med viskuer og dører åpne hele dagen skal jeg fortelle dere at det vistes på vaskevannet mitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men når du tørker støv, så vasker du sikkert bilder og slikt på veggene, og det vises hvis du ikke gjør det. Da er jo veggen ved siden av like møkkete, og hvis den aldri blir vasket?

Tja, vasker egentlig ikke bildene på veggene, jeg har vel gjort det en gang siden vi flyttet hit for 6 år siden. Og jeg har prøvd å vaske litt av veggene for å se om de er skitne, og jeg kan love deg at det er de faktisk ikke.

Skrevet
Det er derfor jeg også må vaske/rengjøre veldig ofte og grundig.

Tørker støv hver dag, støvsuger 3-4 ganger i uka (hver dag i pollensesongen), lufter sengetøy hver dag, støvsuger madrassen hver gang gang jeg bytter sengetøy (hver uke).

Støvsuger sofa hver dag, støvsuger gardinene hver uke.

Støvsuger cd-hyller og bokhyller hver uke. Støvsuger taklister hver 2. uke.

Kjøkken og bad tas hver dag, men toppen av skap tas hver 2.-3. uke.

Huset vaskes ned (tak og vegger, skap og skuffer) i juni etter at bjørkepollen-spredningen er over, og før jul når midd-sesongen er på topp.

Ikke bli hysterisk pga den testen. Om du holder senger/tøy rent, så ligger det meste av allerien der

Skrevet
Ikke bli hysterisk pga den testen. Om du holder senger/tøy rent, så ligger det meste av allerien der

Jeg er ikke hysterisk p.g.a en test, jeg gjør det som er nødvendig p.g.a reaksjonene som oppstår om det ikke blir gjort!

Jeg har levd med dette i 18 år, og vet så utmerket godt hva som blir resultatet om jeg ikke rengjør huset grundig nok... :tristbla:

Men ellers skal jeg være enig med deg, en skal ikke reagere ut i fra tall og ord på ett papir, og jeg skulle være den første til å skippe unna rengjøringen en dag eller tre om jeg kunne, men så lenge konsekvensene blir så store om jeg slurver, så må jeg bare.

Skrevet

Jeg er også allergisk mot husstøv, dyrehår, pollen etc. og blir helt tett, får hodepine bla bla om det er mye støv.

Etterat vi installerete sentralstøvsuger og luft til luft varmepumpe har vi nesten ikke støv i heimen. Da jeg aldri har vært spesielt glad i å vaske og støvsugning med vanlig støvsuger bare flytter støvet rundt var det virkelig en forbedring for meg og mine luftveier.

Så allrgikere, spander sentralstøvsuger, den blåser støvet ut av huset, og varmepumpe med filter, den stopper mye av støvet i filteret.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet
Jeg gjør det ikke, og det er fordi jeg velger å prioritere tiden min til ting som er viktigere / mer givende (for meg). Vasker der det trengs når det trengs, det holder lenge for meg. :)

Amen til den! Slik er det i vårt hjem også.

Skrevet

Jeg blir igrunnen overrasket over at det ikke er alle som vasker rundt hjemme hos seg. Etter min mening er det på grensen til uhygienisk at man bor på et sted hvor tak og vegger ikke har vært vasket på mange år. Da snakker vi ikke lenger om hybelkaniner men om mange år gammel skitt som sitter overalt. Hun som aldri tørker støv av bildene på veggen engang må da se at det blir støvete og etter hvert legger seg et skittlag på alt. Blir kvalm jeg.

Skrevet
Jeg blir igrunnen overrasket over at det ikke er alle som vasker rundt hjemme hos seg. Etter min mening er det på grensen til uhygienisk at man bor på et sted hvor tak og vegger ikke har vært vasket på mange år. Da snakker vi ikke lenger om hybelkaniner men om mange år gammel skitt som sitter overalt. Hun som aldri tørker støv av bildene på veggen engang må da se at det blir støvete og etter hvert legger seg et skittlag på alt. Blir kvalm jeg.

:troest:

Skrevet

Vasker heller ikke gipstakene, men mopper dem med jif-servietter noen ganger i løpet av året.

Dere som lar både vegger og tak være urørt, blir det ikke støvdotter eller spindelvev i hjørnene ettehvert? Det gjør det nemlig hos oss når ingen har lekt husmor på enstund.... :sjenert:

På soverommet må vi gå relativt ofte oer veggene. Ideelt sett 1 gang i mnd. Veggene er malt i ei litt mørk, blank maling. Støvet VISES på disse :overrasket:

Er ikke flink nok til å vaske/tørke litt systemstisk hver dag. Sambo ikke spesielt flink nok til husarbeid noen dager :frustrert: . Derfor syns jeg det er deilig de gangene jeg vet at ALT er reint på idetminste èn etg.

Nå begynner vi å komme i mål med renovering, så bare huse har fått en skikkelig rundvask før jul, tør jeg å få vaskhjelp etter nyttår.

Skulle gjerne klart å holde TS` standard!

Når jeg har sansen for å ta en skikkelig rundvask, er det IKKE for at jeg elsker å vaske, eller ikke ønsker å prioritere interessante ting.

Men jeg elsker følelsen av at huset er friskt og reint! Ettersom det lett blir skippertaksmetoden,håper jeg på leid hjelp i 2007.

Skrevet

Dere vasker sikkert vinduer innvendig. Vel alt det som setter seg på vinduene setter seg på veggene også. Og etter noen år, fysjameg.

Skrevet

Lurer forresten hvor ofte dere vasker eller renser gardiner?

Her røykes det svært skjelden inne,bare avogtil til fest. Vi fyrer med ved og strøm. Brenner ganske mye stearinlys om vinteren.

Bruker de samme gardinene hele året. Syns selv 1 gang- max 2 fr stuegardinene, 2-3 fr kjøkkengardinene. Ellers har vi mest persienner.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Nå er det et par dager siden jeg var inne på denne tråden, og synes det er veldig morsomt å se hvor forskjellige vi er med tanke på renhold.

Jeg synes heller ikke det er morsomt å vaske, men jeg må, og jeg liker resultatet selv om jeg ikke liker arbeidet. :)

Lurer forresten hvor ofte dere vasker eller renser gardiner?

Her røykes det svært skjelden inne,bare avogtil til  fest. Vi fyrer med ved og strøm. Brenner ganske mye stearinlys om vinteren.

Bruker de samme gardinene hele året. Syns selv 1 gang- max 2 fr stuegardinene, 2-3 fr kjøkkengardinene. Ellers har vi mest persienner.

Jeg støvsuger mine gardiner hver uke, og vasker dem hver gang jeg vasker vinduene, (5-6 ganger i året, hyppig i pollensesongen) men dette er kun p.g.a astma/allergi. (Jeg er "støvallergiker", og datteren er "støvallergisk" m/astma).

Tidligere vasket jeg stuegardinene 2 ganger i året, i forbindelse med rundtvaskingen, og kjøkkengardinene 4 ganger i året.

Skrevet
Dere vasker sikkert vinduer innvendig. Vel alt det som setter seg på vinduene setter seg på veggene også. Og etter noen år, fysjameg.

Vasket oss nyig ut av en leilighet med lys gule malte vegger i en by. Vannet ble ikke mye skittent kan jeg love, ei heler swifferklutene vi hadde brukt i forkant. Så det bir ikke altid skittent over at, og da gidder jeg heler ikke bruke tid på å vaske.

Gjest Gjest_Frua_*
Skrevet

Det gjør jeg aldri, kommer aldri til å gjøre det heller. Fordi jeg ikke har lyst eller prioriterer å gjøre det, og kjøper meg heller ut av det.

Gjest Gjest_Frua_*
Skrevet
Nå er det et par dager siden jeg var inne på denne tråden, og synes det er veldig morsomt å se hvor forskjellige vi er med tanke på renhold.

Jeg synes heller ikke det er morsomt å vaske, men jeg må, og jeg liker resultatet selv om jeg ikke liker arbeidet.  :)

Jeg støvsuger mine gardiner hver uke, og vasker dem hver gang jeg vasker vinduene, (5-6 ganger i året, hyppig i pollensesongen) men dette er kun p.g.a astma/allergi. (Jeg er "støvallergiker", og datteren er "støvallergisk" m/astma).

Tidligere vasket jeg stuegardinene 2 ganger i året, i forbindelse med rundtvaskingen, og kjøkkengardinene 4 ganger i året.

Spøker du?!?! Støvsuge gardiner hver uke?!?. Hm. det har jeg aldri tenkt på å gjøre, men når du nevner det så husker jeg vel at moren min holdt på med det der....

Huff hos oss er det vel så støvete og skittent at vi komemr til å dø tidligere. Nei, jeg vet ikke om jeg leser mer av denne tråden jeg, for da risikerer jeg bare å oppdage ting jeg kunne/burde gjort. Som jeg likevel aldri kommer til å gjøre....

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet
Spøker du?!?! Støvsuge gardiner hver uke?!?. Hm. det har jeg aldri tenkt på å gjøre, men når du nevner det så husker jeg vel at moren min holdt på med det der....

Huff hos oss er det vel så støvete og skittent at vi komemr til å dø tidligere. Nei, jeg vet ikke om jeg leser mer av denne tråden jeg, for da risikerer jeg bare å oppdage ting jeg kunne/burde gjort. Som jeg likevel aldri kommer til å gjøre....

Nei jeg spøker ikke, man spøker da ikke om så alvorlige ting :ler::ironi:

Som jeg skrev, så gjorde jeg heller ikke det tidligere, og hadde ikke gjort det nå heller om ikke datter og meg selv hadde vært allergiske.

Men ved å holde det så støvfritt som overhodet mulig her hjemme, så tåler hun mye mer når hun er borte hos andre med normalt renhold, og for oss er det veldig viktig! :)

• 9 måneder senere...
Skrevet

Jeg har rundvask (tak og vegger) en gang i året. Men kjøkken og bad tar jeg som regel to gang i året, synes det blir mye skitnere der.

Eller vasker jeg huset annenhver uke, men støvsuger annenhver dag. Vasker av kjøkkenbenken og andre bord etterhvert som det er skittent, men det blir gjerne flere gang for dagen.

Sengetøy skifter jeg annenhveruke. Kan ikke henge de ute :tristbla: pga at vi bor ved siden av en meget trafikkert vei og det blir mye støv. En dag var det regn og vind, litt regn hadde kommet inn gjennom det åpne vinduet og da skjønte jeg virkelig hvor mye støv det kom fra veien. Vannet var brunt.

Ellers tørker jeg støv ved behov.

Skrevet

Jeg trodde selv jeg var rimelig ordentlig, men ikke like flink som mange her! Grudig rengjøring hver uke m dusjvegger, kjøkkenfronter osv. Bord og kjøkkenbenker hver dag. Kjøleskap og ovn minst 1 g i mnd. Alle skap tommes, ryddes og vaskes vår og høst. Vintertøy henges bort. Kjøkkenskap minst to ggr i året. Vinduer minst 4 - 6 ggr i året. Boder minst to ggr i året. Garasjen spyles to ggr i året, asfaltert plass spyles 1 g mnd, terrassen spyles eller støvsuges ofte. Gardinene som er foret og eksklusive blir aldri levert på rens og kan ikke vaskes. De er 2 år gamle. Veggene har jeg ikke vasket siden jeg pusset opp for 2 1/2 år siden. Jeg har ingen mann og hus på 300 kvm. Når spør jeg bare? Når skal jeg vaske vegger og tak?

Gjest Thelma :-)
Skrevet

Jeg elsker å ha det rent rundt meg - men hater å vaske - løsningen ble vaskehjelp en gang i uken. Det er brae ubeskrivelig deilig :)

Vegger vasker jeg av om noen søler noe - taket vasker jeg aldri ..

Det eneste ekstra jeg gjør til jul er å pusse sølvtøyet og vaske besteserviset som nesten bare brukes 1 gang i året ..

Vaskehjelpen sørger for at huset er presentabelt og rent til enhver tid .. det er noe alle yrkeskvinner burde hatt :ler:

Skrevet (endret)

Jeg liker å vaske selv, men tid er et problem.

Vasker ned huset 1 - 2 ganger i året, men støvsuger veldig ofte. Det blir EKSTREMT støvete hos oss, lurer på hva som gjør det?

Endret av *Mim*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...