Gå til innhold

Hovedrent

Gjest Jeg lurer

Anbefalte innlegg

Gjest Jeg lurer
Skrevet

Nå nærmer det seg adventstid, og jeg er snart ferdig med årets 2. "hovedrent".

Det jeg legger i dette, er at når jeg er ferdig, er det ikke et tak, en vegg, en skuff/et skap, eller en ting som ikke har fått en omgang med filla.

Dette gjør jeg 2 ganger i året, i overgangen mai/juni og i november.

Venner rundt meg ler av meg og kaller meg "gammeldags" fordi jeg fremdeles holder på slike gamle tradisjoner som det å vaske rundt er.

Jeg slurver ikke med renholdet ellers i året heller, men jeg føler at huset er virkelig rent etter å ha gjort hovedrent!

Er det virkelig så gammeldags å vaske rundt? Det virker på min omgangskrets som om jeg er den eneste under 50 som fremdeles driver med dette. :sjenert:

Og til dere som ikke bruker å ha hovedrent, hvorfor ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør det ikke, og det er fordi jeg velger å prioritere tiden min til ting som er viktigere / mer givende (for meg). Vasker der det trengs når det trengs, det holder lenge for meg. :)

Skrevet
Jeg gjør det ikke, og det er fordi jeg velger å prioritere tiden min til ting som er viktigere / mer givende (for meg).

Helt enig, jeg tror ikke noen, noen gang, har tenkt "jeg skulle ønsket jeg brukte livet mitt til å vaske mer".

Vi vasker det viktigste en gang i uka (gulv + bad), enkelte ting blir vasket/tørket over hver dag (f.eks. kjøkkenbenker, komfyr). Og når jeg føler for det/ser at det trenges vasker jeg f.eks. kjøleskap, inni kjøkkenskapene og andre steder som gjøres sjelden. Tak og vegger vasker jeg aldri, det er da virkelig ikke nødvendig. Jeg ser ingen grunn til å ha noen hovedvask, det er ikke noe problem å ha et rent og ryddig hjem likevel.

Skrevet

Jeg respekterer så klart dette, hver sine rutiner, men at du (Arkana) aldri vasker tak og vegger og heller ikke mener det er nødvendig... :hakeslepp:

Hva med matos, støv fra elektrisk oppvarming, eksos, sot fra vedovn/oljefyring? Det blir da støvete og skittent, hva gjør du da om du ikke vasker?

Jeg skjønner at jeg vasker noe mer enn gjennomsnittet, og det har vel sin grunn, men selv om jeg ikke har støv på hjernen enn jeg må ha, så føler jeg at jeg i alle fall må ha alt rent til jul. ;)

Skrevet

Jeg vasker faktisk veggene (og i nødsfall(!) taket) men det er bare fordi vi i perioder røyker inne, ellers hadde det vært unødvendig. Og det skjer ikke ofte heller. Enkelte ganger har jeg valgt å male tak/vegger fremfor å vaske dem, fordi det er enklere å male. Og man spiser da fra tallerkner, ikke fra veggen?

Jeg vasker nok mindre enn gjennomsnittet ja.

*takker mine foreldre for at de sparte meg for vaskemanien*

Skrevet
Jeg vasker faktisk veggene (og i nødsfall(!) taket) men det er bare fordi vi i perioder røyker inne, ellers hadde det vært unødvendig. Og det skjer ikke ofte heller. Enkelte ganger har jeg valgt å male tak/vegger fremfor å vaske dem, fordi det er enklere å male. Og man spiser da fra tallerkner, ikke fra veggen?

Jeg vasker nok mindre enn gjennomsnittet ja.

*takker mine foreldre for at de sparte meg for vaskemanien*

Ja, men man må da vaske før en maler, må en ikke?

(Og min "vaskemani" er en dyd av nødvendighet, men jeg trodde ikke at jeg vasket mye mer enn andre. ;) )

Skrevet

Ja, jo. Men før maling er det viktigste at man får salmiakken på veggen og av igjen, er ikke så nøye om det er flekker. :sjenert:

Tror heller ikke at du vasker så mye mer enn andre, men innser at jeg vasker mindre enn dem. ;)

(dem = de andre)

Skrevet

Gipstaket vasker jeg ikke lenger - blir lett skjoldete. Her er ikke så forurenset som f.eks. Oslo, og vi røyker ikke inne. Nå er det ganske nye tak, men blir de stygge så vaskes de og males.

Det malte furutaket vaskes en gang i året. Vannet er ikke skittent, så det sier litt...

Vegger vaskes over til jul. Vannet er heller ikke skittent. Flekker etter barn vaskes imidlertid vekk med en gang - har hvite vegger, slik at vi ser det.

Dører, lister o.l. vaskes også hyppig - ca. annenvher uke.

Skuffer og skap støvsuges. Vil ikke ha vann der.

Har en hovedrengjøring en gang i året. En grundig vask ca. annenhver uke (dører, listverk, kjøleskap o.l.), og vanlig helgavask hver uke.

Skrevet

Men nå flåser jeg litt, for jeg er jo en FlyBaby, så det er derfor jeg ikke trenger å vaske rundt. Det skjer av seg selv.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

En eller to ganger i året. Det trengs absolutt!

Stusset litt over ordet "hovedrent". Har bare hørt det fra bestemoren min, men fint at du holder det i hevd!

Skrevet
Jeg respekterer så klart dette, hver sine rutiner, men at du (Arkana) aldri vasker tak og vegger og heller ikke mener det er nødvendig...  :hakeslepp:

Hva med matos, støv fra elektrisk oppvarming, eksos, sot fra vedovn/oljefyring?  Det blir da støvete og skittent, hva gjør du da om du ikke vasker?

De flislagte veggene over kjøkkenbenkene/komfyren blir selvsagt vasket, men jeg ser ingen grunn til å vaske veggene i andre rom her i huset. Vi har aldri opplevd støv på veggene, eksos merker vi ingenting til og vi har ikke vedovn eller oljefyring. Jeg ser ingen grunn til å bruke tid på å vaske vegger.

Skrevet

Nå har vi ikke bodd her mer enn siden august så her blir intet nedvask til jul i alle fall. Forrig leilighta vasket vi veggene da vi flytta inn, og da vi flytta ut. Men dette huset har vi kjøpt, så her blir vi nok boende lenger, så da blir det nok litt vasking av vegger en gang i året eller noe sånn. (eksos plages vi ikke med her, og absolutt ingen får tenne en sigarett inne. Kjøkkenet vasker jeg selvsagt litt mer etter behov, rundt komfyren særlig)

Men ettersom jeg også er en FlyBaby (om enn ikke særlig flink) så planlegger jeg slett ikke å ha en "hovedren" en gang eller to i året, men å ta det litt etter litt.

Fra mitt barndosmhjem er jeg også vant til at huset ble vasket ned en gang i året, og mye av det i forbindelse med "adventstida" (vaska stua (støvsuget tekstiltapeten) før vi hang opp julegardinene 1. søndag i advent og sånn) men ikke alt på en gang, mamma hadde (har?) ei list over aller rommene i huset, og merker av på den når et rom er vasket ned. Så komme de gjennom hele huset i løpet av året i alle fall)

Skrevet

Moren min vasket alltid ned huset til jul - hun var en skikkelig husmor av den gamle sorten.

Jeg er yrkesaktiv og har måttet legge meg til en helt annen måte å leve livet mitt på en den måten mor gjorde.

Hver torsdag har jeg vaskehjelp - hun vasker skikkelig alle gulv, trapper, bad og toaletter. Vinduene blir vasket to ganger i året av et firma som har spesialisert seg på sånn. Det skjer før jul og før 17. mai.

Nå er jeg heldig og bor i et forholdsvis nytt hus, så det er ikke noe inngrodd dritt rundt omkring. Men det hender at jeg ser flekker på veggene - da tar jeg dem etterhvert. Vasker ikke hele veggene - tar bare flekkene. Taket vasker jeg aldri - det blir bare skjolder av det ... de skal være som de er til vi maler dem på ny.

Utenom vanlig renhold, så skal jeg pusse sølvtøy og rydde i endel skap før jul. Har masse rot som har samlet seg gjennom årene, og jeg skal kaste alt som ikke brukes ... Slutt på å gjemme på masse ting av sentimentale grunner.

Skrevet

Jeg bruker å vaske ned en gang i året, og stort sett i oktober/november. Tak, vegger, lister, inni og oppå skap osv. Jeg kunne like gjerne ha vasket ned på våren, men det henger vel igjen litt dette at man skal vaske ned til jul.

Jeg rydder i garderobeskap, kjøkkenskap og badeskap flere ganger i året, og tar som regel å vasker badeveggene også en ekstra gang i året.

Skrevet

Vi vasker minst mulig, hehe. Tar oppå skap o sånn når det faller seg naturlig, eks når det som ellers er oppå skapet er tatt vekk. Eller hvis man får et akutt innfall og får LYST til å gjøre det (og det skjer jo relativt sjelden, men det har forekommet).

Til gjengjeld så er vi veldig lite syke her i huset.

Skrevet

Vi vasker jevnlig når det trengs. Kjøkken og bad vaskes hver uke, stue og gang og soverommene støvsuges hver uke og gulv vaskes der ved behov.

Jeg må bli flinkere med støvkluten generelt nå, fikk påvist støvallergi for et par uker siden hos legen. Mest sannsynlig ble den allergien løst ut av at naboen oppe la om alt elektrisk i veggene, og de gamle ledningene måtte ut. Og ingen har romestert i de vegga siden 1936 når huset ble bygget, her snakker vi mengder med støv og dritt..... Så nå må jeg bli flinkere til å vaske på grunn av den forbanna allergien.

Vinduer vasker jeg ganske ofte, spesielt på sommeren. Blir innmari mye støv på dem siden jeg er nærmeste nabo til Sinsenkrysset...

Skrevet
Vi vasker jevnlig når det trengs. Kjøkken og bad vaskes hver uke, stue og gang og soverommene støvsuges hver uke og gulv vaskes der ved behov.

Jeg må bli flinkere med støvkluten generelt nå, fikk påvist støvallergi for et par uker siden hos legen. Mest sannsynlig ble den allergien løst ut av at naboen oppe la om alt elektrisk i veggene, og de gamle ledningene måtte ut. Og ingen har romestert i de vegga siden 1936 når huset ble bygget, her snakker vi mengder med støv og dritt..... Så nå må jeg bli flinkere til å vaske på grunn av den forbanna allergien.

Vinduer vasker jeg ganske ofte, spesielt på sommeren. Blir innmari mye støv på dem siden jeg er nærmeste nabo til Sinsenkrysset...

Det er derfor jeg også må vaske/rengjøre veldig ofte og grundig.

Tørker støv hver dag, støvsuger 3-4 ganger i uka (hver dag i pollensesongen), lufter sengetøy hver dag, støvsuger madrassen hver gang gang jeg bytter sengetøy (hver uke).

Støvsuger sofa hver dag, støvsuger gardinene hver uke.

Støvsuger cd-hyller og bokhyller hver uke. Støvsuger taklister hver 2. uke.

Kjøkken og bad tas hver dag, men toppen av skap tas hver 2.-3. uke.

Huset vaskes ned (tak og vegger, skap og skuffer) i juni etter at bjørkepollen-spredningen er over, og før jul når midd-sesongen er på topp.

Skrevet

Ojojoj håper dere over her ar menn som tar i et tak på hjemmefronten, og ikke gjemmer seg unna med gressklipping en gang i uka i sommerhalvåret og 2 hjulskift ellers. :ler:

Skrevet
Ojojoj håper dere over her ar menn som tar i et tak på hjemmefronten, og ikke gjemmer seg unna med gressklipping en gang i uka i sommerhalvåret og 2 hjulskift ellers. :ler:

Jeg har ingen mann som tar i et tak. Dette må jeg nok gjøre selv ;)

Skrevet
Jeg har ingen mann som tar i et tak.  Dette må jeg nok gjøre selv  ;)

Du har uansett all min sympati, får håpe jeg aldri får slik allergi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...