Gå til innhold

London, igjen..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har ikke fått med meg helt hva den OysterCard ordningen er helt enda.. Men lønner det seg å kjøpe ett slikt ett istedenfor One day TravelCard?

Vi har jo alltid gått for One day TravelCard, men kan det lønne seg å gå for Oyster? Skal bare være i 3 dager da.

Er det noen erfarne Londonreisere som vet?

Vi reiser 20.nov. og skal ligge på Royal Eagle i Paddington, er det noen som har erfaring med det hotellet? Betaler 177 Pund for 3 netter, 2 personer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oyster er kort med datachip inni, som du bare "swiper" over en leser som sitter på sperringene på stasjonene. Så trekkes riktig sum når du swiper igjen når du er fremme. Etter at Oyster kom har de fordoblet prisen på enkeltbilletter i tillegg til at de har satt opp prisen på travelcards ganske kraftig, mens prisen med Oyster card omtrent tilsvarer prisnivået man lå på for 3 år siden. Så vidt jeg husker er det nå £3 for enkeltbillett på tuben, mens en tur med Oyster koster £1.50. Bussen er billigere. I tillegg har de en begrensning på at du max betaler et visst antall reiser pr. dag, husker ikke hvor mange.

Som turist kjøper du et uregistrert Oyster card i skranken på tubestasjonen når du kommer, mener depositumet er på £3, og lader med så mye penger du vil. Du kan levere det inn når du drar igjen og få tilbake depositumet, eller beholde det til neste gang du er i byen. :)

Skrevet

Kan to personer bruke samme Oystercard eller lønner det seg å ha to stk?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Så med andre ord lønner det seg å gå for OysterCard istedenfor one day travelcard?

Så dette er et slags pay as you go opplegg?

Skrevet

Jeg tror det vil lønne seg for de aller fleste med Oyster. Og ja, man må ha hvert sitt kort. :)

Gjest itla i.i.
Skrevet

Itla over her, jeg er på jobb og er ikke innlogget. :)

Skrevet
Oyster er kort med datachip inni, som du bare "swiper" over en leser som sitter på sperringene på stasjonene. Så trekkes riktig sum når du swiper igjen når du er fremme. Etter at Oyster kom har de fordoblet prisen på enkeltbilletter i tillegg til at de har satt opp prisen på travelcards ganske kraftig, mens prisen med Oyster card omtrent tilsvarer prisnivået man lå på for 3 år siden. Så vidt jeg husker er det nå £3 for enkeltbillett på tuben, mens en tur med Oyster koster £1.50. Bussen er billigere. I tillegg har de en begrensning på at du max betaler et visst antall reiser pr. dag, husker ikke hvor mange.

Som turist kjøper du et uregistrert Oyster card i skranken på tubestasjonen når du kommer, mener depositumet er på £3, og lader med så mye penger du vil. Du kan levere det inn når du drar igjen og få tilbake depositumet, eller beholde det til neste gang du er i byen. :)

Så da må man tippe sånn ca. hvor mye man kommer til å bruke under oppholdet når man fyller på kortet?

Skrevet

Litt på siden av hva du spurte om, men da jeg var i London for to mnd siden kjøpte vi et 7-days bus-pass til 13,50 pund og kunne dermed busse så mye vi ville hver dag under oppholdet.

Vi brukte ikke undergrunnen i det hele tatt. Liker ikke tanken på å skulle bli sperret inne der nede pga terror eller brann og så ser man jo mye mere av byen fra en buss...........

Gjest glamourgirl
Skrevet

Jeg var just i London med Suzy, hvis noen husker henne... (digresjon, men vi traff hverandre her)

Vi var ei uke. Da kjøpte vi one-week travel med Oyster. Vi betalte 22 pund, og kunne da reise ubegrenset i sone 1 og 2, dattera betalte ett pund dagen i følge med voksen. (under 16 år)

En dag var vi utenfor sona, besøkte nabolaget der jeg bodde for noen år sida, da betalte vi to eller tre pund ekstra disse ble registrert på kortet, og vi kunne reise ubegrenset utenfor sone en og to den dagen. Er du høflig sjarmerende og blid, får du svært god hjelp til å finne ut av dette ;)

Vi tok buss og tube.

Jeg var på tuben da det smalt siste gangen. Jeg orker ikke tenke på det, kan ikke gå å være redd. Smeller det så smeller det, og bussene er vanskeligere å finne fram med, syns jeg.

Skrevet

Bra at glamourgirl svarte. ;) Jeg er i London forholdsvis ofte, så jeg fylte bare opp med £30. Så trenger jeg ikke å tenke på det neste gang jeg kommer. :)

Gjest Gjest_pippi_*
Skrevet

Så dette er en slags pay as you go løsning hvor du får en billig billettpris?

Så viss du skal være i London i ett par dager så lønner det seg å gå for dette Oyster kortet?

Skrevet

Jeg tror jeg har skjønt det nå. :) Men hva skjer hvis man bruker opp beløpet man har på kortet? Får man noen beskjed før det er brukt opp, eller blir man plutselig stående på tuben uten å komme gjennom?

Skrevet

Noen steder får du se hvor mye du har igjen, f.eks. hvis du går gjennom "koffertlukene" og sånt (der hvor de åpner for deg). Da swiper du innenfor, og der får du opp status på en liten skjerm. Ellers kan du sjekke på de automatiske billettautomatene som finnes på alle stasjoner og evt fylle opp der. Hvis det er tomt for penger blir du aldri stående inne på tuben, du nektes bare adgang når du prøver å gå inn, og da er det å fylle opp på stasjonen. Uansett er det bra brukervennlighet på det, det er tross alt England. :)

Skrevet

Det høres jo bra ut. :)

Kan man fylle på med visakort? Og kan man evt. fylle på over nett?

Tror jeg skal kjøpe meg et OysterCard, det blir nok noen Londonturer de neste årene...

Skrevet

Du kan betale med Visa, ja, både i skrankene og på automatene. Tror du kan fylle på på nett hvis du registrerer deg. :)

Skrevet

Tusen takk for hjelpen. :blomst: Da blir det OysterCard på meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...