Gå til innhold

Hva er så spesielt med designet til Mac?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kunne jeg fått Windows 2003 server installert på en orange iBook, så hadde jeg kjøpt den uten å blunke.

Server-windows på en laptop? Tror ikke du får lov av Bill til det. Har du lest EULAen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg driver med utvikling av webløsninger og annen type programmering der det er veldig, veldig kjekt å jobbe direkte på et server-OS. Pussig hvordan veldig mange Microsoft-teknikkere faktisk har Windows 2003 server som OS på sine maskiner, hvis de ikke kjører Vista eller Longhorn beta for øyeblikket.

Det står ingen ting noe sted om at det ikke er lov å installere server-OS på en laptop. Du må betale lisensen. Den er dyrere enn for Windows XP, men den kostnaden spares inn i mengden tid gått med på å konfigurere elementer i XP, eller det at det finnes en del produkter som kun kjører på server-OS. Det står heller ingen laptop'er på HCL-listen for WIndows 2003 server, hvilket betyr at det ikke er supportert. Jeg kan ikke klage til MS hvis noe tryner på min arbeidsstasjon, men det tryner så og si aldri heller.

Skrevet

Veldig fokus på design her, og selv om jeg synes nok den sølvgråe powerbooken er ganske så stilren og pen, synes jeg nok herligheten ligger inne i maskinen.

Mac os x er stabilt, støyfritt, brukervennlig og gir ingen bekymringer. Man bare vet at det virker.

Man trenger ingen forkunnskaper for å klare å håndtere en mac, alt er er oversiktlig og lettfremkommelig. Man lærer det på en- to- tre.

Hadde en bærbar pc en periode og det ga meg ikke annet enn irritasjon, med virusbekymringer, kræsjing, støy og diverse ulumskheter. Tilbake til macen kunne jeg puste fritt igjen.

Skrevet

Hehe, sambo har den sølgråe powerbooken :)

Den er så liten å søt tror han har 12" eller noe sånn.

Min mac står det forklaring fra PC, at hvis man er førstegangsbruker forklarer de at da man trykket på windowsknappen på PC trykker man her på eple.

Veldig greit hvis man ikke kan det, hehe.

Skrevet

Skal si deg en ting jeg, det er ikke designet som gjør at de fleste kjøper seg mac, men heller at apple kommer med absolutt alle nyvinningene i os-et. Windows har hele tiden kopiert apple, helt fra begynnelsen, bare det viser hvor idiotisk det er å kjøpe windows når de faktisk ikke er innovative i det hele tatt.

En annen ting, os-et til apple er ett av de sikreste som finnes. Windows er søppel i forhold. Ikke kom med den at det ikke er nok osx brukere slik at det ikke er mange virus. Det har ikke lenge siden blitt gjort serjøse undersøkelser og forsøk på å komme seg inn i osx, altså helt fabrikkmontert osx. Ip adressen ble gitt ut på nettet og miljoner av folk har hatt sjangsen til å hacke seg inn. Vet du hva? Absolutt ingen klarte det.

Enda en annen ting, er at ting faktisk fungerer!! Og på en nydelig måte! Den aero funksjonen du ser i vista har osx hatt i 4 år nå, her kommer kanskje en overaskende nyhet; og det uten å ha det beste grafikk kortet for at det skal fungere!! Mens man i windows må oppgradere hardware noe så til de grader bare for å ikke hakke.

Alt du kan gjøre på windows, kan du gjøre på mac, bare uten virus, blåskjerm, trøbbel, adware, spion progs etc etc. For å ikke snakke om all tillegg du kan kjøpe til apple som fungerer sammen uten noe krøll. Her er det snakk om ekte plugg and play og ikke plugg and pray.

Selv har jeg brukt windows helt tilbake da dos var veldig utbredt, la oss si siden 3.11 versjonen, brukt mac i 2 år nå. Aldri tilbake!!!!!!

Ps: så kommer jo vista, hvor du må du bekrefte haugevis av klikk bare for å laste ned ett programm, dette kaller microsoft sikkerhet? Uff, latterlig hele greia. For å ikke snakke om den lille "dashbordet" de har igjen stjelt fra osx, en serjøst dårlig kopi spør du meg, sjekk ut den virkelige dashboard/widget, så ser du hva jeg mener.

Verden har blitt lurt trill rundt når det gjelder apple vs microsoft. De fleste vet jo også at det var microsoft som stjelte operativsystemet til apple når det hele startet. Snakk om piratkopiering. ;)

Skrevet

Jeg tror nok mange kjøper Mac pga. designet også, iMacen f.eks. den er jo supersmart: liten plass og ser elegant ut. Jeg vet om to stk. som kjøpte den pga. designet og for å slippe en svær boks. :)

Enda en annen ting, er at ting faktisk fungerer!! Og på en nydelig måte!

Enig i omtrent alt du skriver, spesielt det du skriver her! :Nikke: Det beskriver Mac så godt: det fungerer.
Skrevet

Jeg digger expose!

Jeg kjøpte denne for 2 mnd siden og den er genial!

Alt jeg vil. Skjermen er sånn 4 cm tykk, men inni der er heele maskinen.

Nam!

Skrevet

For å ikke snakke om at alle macs har blåtann, wifi, ir, og nesten alle (untatt mini) har innebygd web kamera :) Og alt fungerer enkelt og prikkfritt!

Skrevet
Åssen kan man gjøre det?

Kan mappene mine ha bilder i seg?

Først må du lagre bildet i photoshop eller et annet program som gjør at bilde-filen ser ut som en miniversjon av bildet, og ikke et ark det står jpg på. Deretter kopierer du bilde-filen. Så går du inn på "get info" på mappen/dokumentet du vil skifte utseende på. Øverst i venstre hjørne er det bilde av ikonet som det ser ut per dags dato. Klikk på det, så du ser at det får en blå ramme rundt seg. Så trykker du "lim inn" et voila! En mappe er en søt manga-tegning i stedenfor en kjedelig blå arkivmappe.

Du kan gjøre dette på alt, men ikke gjør det på harddisk ikonet, nettverksikonet eller applicationsikonet. Det skaper bare tull. Men mapper og dokumenter er helt trygt! For ikke å snakke om kult!! :rosasmil:

Skrevet
Så trykker du "lim inn" et voila! En mappe er en søt manga-tegning i stedenfor en kjedelig blå arkivmappe.

Takk, gjest, dagens beste tips :)
Skrevet

Fet, det skal jeg gjøre ;)

Men ikke på alle, syntes det ser så ryddig ut, hehe.

Gjest Kaffomann
Skrevet
En annen ting, os-et til apple er ett av de sikreste som finnes. Windows er søppel i forhold. Ikke kom med den at det ikke er nok osx brukere slik at det ikke er mange virus. Det har ikke lenge siden blitt gjort serjøse undersøkelser og forsøk på å komme seg inn i osx, altså helt fabrikkmontert osx. Ip adressen ble gitt ut på nettet og miljoner av folk har hatt sjangsen til å hacke seg inn. Vet du hva? Absolutt ingen klarte det.

Hvis du tenker på det samme som meg, stoppet de vel det før de begynte. Noen linker?

Ellers kan de som vil småprate om OS X-tips lage seg en egen tråd.

Skrevet

Jepp, her er den.

http://forums.vr-zone.com/archive/index.php/t-62979.html

Details on the hacking attempts

Traffic to the host spiked at over 30 Mbps.

Most of the traffic, aside from casual web visitors, was web exploit scripts, ssh dictionary attacks, and scanning tools such as Nessus.

The machine was under intermittent DoS attack. During the two brief periods of denial of service, the host remained up.

The test machine was a Mac mini (PowerPC) running Mac OS X 10.4.5 with Security Update 2006-001, had two local accounts, and had ssh and http open with their default configurations.

There were no successful access attempts during the 38 hour duration of the test period.

The site received almost a half a million requests via the web.

There were over 4000 login attempts via ssh.

The ipfw log grew at 40MB/hour and contains 6 million events logged.http://test.doit.wisc.edu/

"Mac OS X is not invulnerable - it, like any other operating system, has security deficiencies in various aspects of the software," Schroeder wrote, Security Focus reports. "However, the general architecture and design philosophy of Mac OS X, in addition to usage of open source components for most network-accessible services that receive intense peer scrutiny from the community, make Mac OS X a very secure operating system."

http://www.vnunet.com/vnunet/news/2151531/...rity-withstands

Det som også er veldig positivt, er at apple oppdaterer ulike problemer i løpet av noen få dager, som regel 2-3, men microsoft bruker flere måneder på en update "pack", og heller ikke da har dem gjort systemet sikkert up to date.

Anbefaler seriøst å la dere tvilende microsoft brukere å prøve en mac i en uke, la en venn demonstrere osx for deg, slik ble jeg, som var 100% skeptisk helt paff når jeg fikk se hvordan osx fungerer.

:)

Skrevet

Osx demoer:

http://youtube.com/watch?v=WlJAbOnXsTI

En annen ting som ikke er mulig på windows, er å dra markere en tekst i safari, dra den bort til skrivebordet, så lagres teksten som en tekst fil! Samme med bilder - trenger bare å dra dem ned til skrivebordet og lagres automatisk som jpg, utrulig lettvint. Mens i windows må en; kopiere teksten, åpne notepad, lime inn, lagre. phew ;)

Det er helt vanvittig mange ting som gjør osx mye mer lettvint å bruke.

Skrevet

Enda en annen fiffig ting. For å ta skjermbilde i windows = print screen, åpne bildebehandling - photoshop e.l. lime inn, lagre.

Osx = eple shift + 3 (4 = du kan da velge hva du vil ta skjermbilde av) Lagres automatisk på skrivebordet. Rett og slett genialt :)

Skrevet
Var tilfeldigvis på Expert i dag og gløttet litt på Macbook og Macbook pro. De ser da ut som en hvilken som helst bærbar PC, bortsett fra at Macbooken ser ut til å være litt mer skjør mot riper.

Noe fantastisk jeg overså?

Jeg skjønner ikke at det er Mac du har sett på, jeg? Min sølvgråe Mac, visstnok en PowerBook G4, men den ligner veldig på Macbook'en, ligner da virkelig ikke på noen annen bærbar :overrasket:

Den er lett i antall gram, den er kompakt, ingenting stikker ut, den er lækker fordi den er så enkel og alle kan se den kosta 20 000 i stedet for 6000 :sjarmor:

Skrevet
Var tilfeldigvis på Expert i dag og gløttet litt på Macbook og Macbook pro. De ser da ut som en hvilken som helst bærbar PC, bortsett fra at Macbooken ser ut til å være litt mer skjør mot riper.

Noe fantastisk jeg overså?

Var noe fantastisk jeg overså her også, for har Expert begynt å selge Mac???

For hva jeg trodde er det bare Eple-huset og Japan photo som har mac, hvis da jeg ikke har gått glipp av en utvikling her.

(tok en rask kikk på expert sider og ikke en eneste vidunderlig mac å observere der)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...