Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #1 Skrevet 9. november 2006 Hei! For en liten stund tilbake lå jeg med en kompis. Det var ubeskytta sex. Jeg har ikke ligget med mange, men det har han. Har ikke tatt noen form for tester etterpå. Nå skal jeg på besøk til eksen og vet vi kommer til å ligge sammen. Han vet om han andre, men jeg har ikke fortalt at det var ubeskytta. Nå lurer jeg på om jeg skal ta opp det faktum at det var ubeskytta. Vil ikke smitte han med en evt. smitte heller...Samtidig kan det jo ta skikkelig livet av stemninga å ta det opp, fint lite romantisk...Er jo små sjanser for å ha hiv å..litt paranoid jeg! Hva ville dere gjort?
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #3 Skrevet 9. november 2006 Hvorfor tester du deg ikke da når du vet du kan være smittet? Er det f. eks greit for deg om du skulle få klamydia og ikke kunne bli gravid senere? Er det greit å evt smitte andre? Høres slik ut når du lurer på hva du skal gjøre.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 9. november 2006 #4 Skrevet 9. november 2006 Jeg ville aldri utsatt noen for smitte, og skal jo selvfølgelig teste meg. Har bare ikke rukket det, og synes det er ekkelt å gjøre det på det lokale legesenteret fordi alle kjenner alle her. Vil vente til jeg kommer til storbyen tenkte jeg, og det har ikke latt seg gjøre enda.
Gjest Gjesta Skrevet 9. november 2006 #5 Skrevet 9. november 2006 Det er kanskje små sjanser for HIV, men det er store sjanser for klamydia. Bruk derfor kondom med eksen. Det er selvsagt også for din egen del, i tilfelle han har hatt ubeskyttet sex siden sist.
Gjest niomi Skrevet 9. november 2006 #6 Skrevet 9. november 2006 Er det ikke eksen din du skal bort til, da? Da bør det jo være en selvfølge å bruke gummi når man pipper, siden begge er single og kan pippe med "hvem som helst". har aldri skjønt poenget med å pule på eksen, jeg, da... må da være bedre å finne noen bedre..?
Gjest beekeeper Skrevet 9. november 2006 #7 Skrevet 9. november 2006 Jeg ville aldri utsatt noen for smitte, og skal jo selvfølgelig teste meg. Har bare ikke rukket det, og synes det er ekkelt å gjøre det på det lokale legesenteret fordi alle kjenner alle her. Vil vente til jeg kommer til storbyen tenkte jeg, og det har ikke latt seg gjøre enda. ← Husk at uansett hvor lokalt det er, så har de taushetsplikt. Det skal ikke gå an at folk skal få vite det! (isåfall er det en stor feil)
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #8 Skrevet 9. november 2006 Hei! For en liten stund tilbake lå jeg med en kompis. Det var ubeskytta sex. Jeg har ikke ligget med mange, men det har han. Har ikke tatt noen form for tester etterpå. Nå skal jeg på besøk til eksen og vet vi kommer til å ligge sammen. Han vet om han andre, men jeg har ikke fortalt at det var ubeskytta. Nå lurer jeg på om jeg skal ta opp det faktum at det var ubeskytta. Vil ikke smitte han med en evt. smitte heller...Samtidig kan det jo ta skikkelig livet av stemninga å ta det opp, fint lite romantisk...Er jo små sjanser for å ha hiv å..litt paranoid jeg! Hva ville dere gjort? ← enten så bruker dere kondom eller du må fortelle det!
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #9 Skrevet 10. november 2006 Test deg så fort som mulig, og si til exen at det blir kondombruk. Om det er så forferdelig å være ærlig mot han så får du si du har sluttet på p-pillen eller noe slikt.
minienthe Skrevet 10. november 2006 #10 Skrevet 10. november 2006 Er det ikke eksen din du skal bort til, da? Da bør det jo være en selvfølge å bruke gummi når man pipper, siden begge er single og kan pippe med "hvem som helst". ← "pipper" ? men ja, er enig med deg.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 10. november 2006 #11 Skrevet 10. november 2006 Jah, da har jeg vært hos legen og tatt blodprøver. Vet det er liten sjanse for smitte eller noe sånt, men greit å få beskjed alikevel. Så slipper man å ha det i bakhodet. Når det gjelder klamydia, må man ikke ha gynekologisk time for å finne ut av det? Her må jeg nemlig til lege for å få til det, og ventetiden er er halv evighet... Åssen merker man egentlig klamydia? Forskjell for gutt og jente?
minienthe Skrevet 10. november 2006 #12 Skrevet 10. november 2006 Jah, da har jeg vært hos legen og tatt blodprøver. Vet det er liten sjanse for smitte eller noe sånt, men greit å få beskjed alikevel. Så slipper man å ha det i bakhodet. Når det gjelder klamydia, må man ikke ha gynekologisk time for å finne ut av det? Her må jeg nemlig til lege for å få til det, og ventetiden er er halv evighet... Åssen merker man egentlig klamydia? Forskjell for gutt og jente? ← jepp, clamyida = gynekologisk undersøkelse det selges såkalte selvtester på apoteket men disse anbefales ikke av flere årsaker og er egentlig bortkastede penger da en undersøkelse for dette hos lege er gratis og du må uansett til lege for å få medisin mot clamydia. de færreste leger gir ut denne medisinen på bakgrunn av en selvtest så da må du uansett ta en ny test der og da.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #13 Skrevet 10. november 2006 Jah, da har jeg vært hos legen og tatt blodprøver. Vet det er liten sjanse for smitte eller noe sånt, men greit å få beskjed alikevel. Så slipper man å ha det i bakhodet. Når det gjelder klamydia, må man ikke ha gynekologisk time for å finne ut av det? Her må jeg nemlig til lege for å få til det, og ventetiden er er halv evighet... Åssen merker man egentlig klamydia? Forskjell for gutt og jente? ← Klamydiatest kan tas med urinprve eller utstryk du tar selv.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #14 Skrevet 10. november 2006 Fra apotek1 sine sider: Hvordan finner jeg ut om jeg har klamydia? Mistenker du at du kan være smittet av klamydia kan det testes ved å ta en enkel urinprøve på et legekontor, eller du kan prøve selvtesten HandiLab-C (bare for kvinner) som du får kjøpt på apoteket.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #15 Skrevet 10. november 2006 Jeg hadde ikke sagt i fra til eksen. Enten hadde jeg hatt sex med kondom og sagt at jeg ikke brukte prevensjon ellers så hadde jeg bare latt det stå til. Alle dere som sier at man ikke skal ha ubeskyttet sex. Gjør dere faktisk det? Jeg har noen ganger ubeskyttet sex. Det blir bare sånn og så går man videre. Jeg vet hva man burde, men klarer ikke alltid å handle deretter.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2006 #16 Skrevet 12. november 2006 Hvor stor sjanse er det for at ts har hiv nå da egentlig. Er det egentlig noen særlig smittefare her i norge?
Gjest niomi Skrevet 12. november 2006 #17 Skrevet 12. november 2006 hiv har jo begynt å spres i større grad hos heteroseksuelle. Men hiv er jo ikke veldig utbredt, og smitter ikke veldig lett. Klamydia er kjipt, og man kan bli steril av det. Herpes blir man aldri kvitt. Og gonore (dryppert) har fått sin renesanse. Ubehandlet går denne på hjernen og man blir klin sprø.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2006 #18 Skrevet 12. november 2006 Husk at uansett hvor lokalt det er, så har de taushetsplikt. Det skal ikke gå an at folk skal få vite det! (isåfall er det en stor feil) ← ja det er feil,men slik er det overalt. Spesielt i små bygder hvor det kun finnes et legesenter og alle kjenner alle. vet om en voksen dame som reiste 15 mil for å komme seg til en annen lege. Hun var ikke intr at hennes venner skulle få vite hvorfor hun var borte fra jobb
aline Skrevet 12. november 2006 #19 Skrevet 12. november 2006 bruk kondom med eksen uansett, han er en eks, så du vet like lite om hans beskyttelse ved sex med andre en han gjør om deg. sjansen er kanskje liten for hiv, men sjansen for klamydia, kjønnsvorter, herpes etc er større. du trenger ikke å kjenne klamydia selv etter å ha hatt sykdommen i flere år, så verken du eller han du hadde sex med har noen mulighet til å ANE om dere har det så lenge dere ikke tester dere, så test.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2006 #20 Skrevet 12. november 2006 hiv har jo begynt å spres i større grad hos heteroseksuelle. Men hiv er jo ikke veldig utbredt, og smitter ikke veldig lett. Klamydia er kjipt, og man kan bli steril av det. Herpes blir man aldri kvitt. Og gonore (dryppert) har fått sin renesanse. Ubehandlet går denne på hjernen og man blir klin sprø. ← OG ikke minst har syfilis kommet tilbake for fullt, med de mentale og kroppslige forandringer den fører med seg! Så det er ikke lenger bare clamydia og hiv en bør tenke på.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå