Gå til innhold

Rundsjokoladekake

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har noen en god oppskrift på en rund sjokoladekake å dele? Jeg vet det er mange på det Det søte liv, men jeg vil gjerne ha en oppskrift som dere selv har prøvd og er fornøyd med!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har noen en god oppskrift på en rund sjokoladekake å dele? Jeg vet det er mange på det Det søte liv, men jeg vil gjerne ha en oppskrift som dere selv har prøvd og er fornøyd med!

Ingen slår denne. http://www.tine.no/page?id=28&key=8432&cat=654 (Meksikansk sjokoladekake)

Jeg lager i 24 cm form og den stekes lenger enn det som står på siden. Kanskje 50 minutter. Ellers blir den altfor bløt. Jeg har gjerne litt mer chili i (3 stk) om jeg bruker chilifrukter fra vanlig butikk. Mektig, det er over en halv kg sjokolade i den. Ikke noe vits å lage fromasjen.

Gjest -eline-
Skrevet (endret)

Skal vi se...

Fransk sjokoladekake, veldig god og veldig enkel:

100 gram smør

100 gram kokesjokolade

180 gram sukker

3 stk eggeplommer

2 teskje knust, frysetørret kaffe

90 gram hvetemel

3 stk eggehviter

Smelt smør og sjokolade ved svak varme. Ta kjelen av platen og tilsett sukker og eggeplommer. Rør godt og tilsett kaffe og mel.

Pisk eggehvitene til hardt skum, og vend dem inn i røren til slutt.

Hell kakerøren i en godt smurt 24 cm form, og stek den ved 180 grader på nederste rille i 25-30 minutter. til den er nesten gjennomstekt. (skal være litt "rå" inni). Avkjøl på rist, dryss på melis som pynt.

Server gjerne med is eller krem.(halveres oppskriften kan denne også brukes som bunn til sjokolademoussekake)

Sjokolademuffins - min muffnsoppskrift, men har laget den i springform etpar ganger med godt hell:

5 stk egg

300 gram usaltet smør

200 gram mørk sjokolade

100 gram hakket mørk sjokolade

1 1/2 desiliter sukker

2 desiliter hvetemel

1 teskje bakepulver

1 teskje vaniljesukker

2 spiseskje revet appelsinskall

50 gram hakkede hasselnøtter

Smelt sjokolade og smør, pisk egg og sukker til eggedosis, og ha den smeltede sjokoladen/smøret i eggedosisen. La dette avkjøle litt.

Rør inn mel, bakepulver og vaniljesukker, og bland inn appelsinskallet, hasselnøttene og den hakkede sjokoladen.

Helles i form (tror jeg har brukt 24 cm) og stekes på 160 grader i ca 45-50 min. (skal du lage muffins så bruk store former og stek de i ca 25-35 min på 160 grader)

Selv tror jeg at jeg skal prøve den oppskriften Skrue linket til, har hatt lyst til å prøve sjokoladekake med chili lenge :)

Endret av -eline-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...