Mirabella83 Skrevet 8. november 2006 #1 Skrevet 8. november 2006 Jeg blir snart 23 år og min kjæreste som jeg har vært sammen med i 7 år nå har foreslått at vi kan prøve å få barn snart. Jeg er litt "gammeldags" av meg og vil gjerne gifte meg først. Jeg har flere venner som har fått barn, men ingen har hittil giftet seg... Det er vi for ung til synes mange. Penger er naturligvis også en side av saken for mange. Jeg synes det er så vakkert når foreldre først "velger hverandre" først gjennom å gifte seg og får barn etterpå. Og jeg har veldig lyst til å etablere meg. At han er den rette har jeg ingen tvil ved. Min samboer er nettopp ferdig ingeniør og selv har jeg 1,5 år igjen på siv.ing. Siden jeg fortsatt er student blir det nok ikke et dyrt bryllup. Hva tenker dere jenter rundt dette? Er jeg for ung til å gifte meg? Er det for tidlig å planlegge et bryllup til sommeren (rent praktisk? -rekker vi det?)
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #2 Skrevet 8. november 2006 Du er ikke for ung til å gifte deg! Dere har hatt et forhold over mange år, og virker sikre på hverandre. Lykke til !
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #3 Skrevet 8. november 2006 Jeg giftet meg første gangen når jeg var 23. Da var det ingen som syntes jeg var for ung, men nå ( er 39 ) ser jeg selv at jeg kanskje var det. Giftet meg for andre gang når jeg var 36. Det var nok mere overveid. Men har selvsegt ingen garantier nå heller.
Gjest Bellatrix Skrevet 8. november 2006 #4 Skrevet 8. november 2006 (endret) Det krever mer modenhet for å få barn enn å gifte seg, så at vennene dine synes du er for ung for å gifte deg, men gammel nok til å få barn høres rart ut for meg. Om du er for ung til å gifte deg? Umulig å si. Noen vil nok mene det. Mange vil nok også reagere på at du gifter deg med tenåringskjæresten, men jeg har da hørt om ektepar som fant hverandre som tenåringer og holdt sammer resten av livet. Det er du og kjæresten din som må finne ut av om dere er klare til å gifte dere med hverandre og dere er slett ikke de første på 23 som gjør det. Go for it! Endret 8. november 2006 av Bellatrix
Tresoria Skrevet 8. november 2006 #5 Skrevet 8. november 2006 Nei, du er absolutt ikke for ung til å gifte deg. Foreldrene mine møttes da de var 20, de forlovet seg etter en måned så giftet de seg sommeren etter og rakk så vidt å bli 22 begge to før de fikk sitt første barn. Nå har de vært gift i 36 år og har det kjempe fint sammen. Jeg mener at hvis dere føler at dere er klare for å få barn så er jo det faktisk noe som krever mye mer enn å være gift når det gjelder modenhet.
Gjest Gjesta Skrevet 8. november 2006 #6 Skrevet 8. november 2006 Enig med Bellatrix; det er mye mer alvorlig å få barn enn å gifte seg! Om det skulle vise seg at det er "feil mann" kan du faktisk skille deg. Får du barn med "feil mann" er du stuck med ham i tilværelsen din resten av livet.
Mirabella83 Skrevet 8. november 2006 Forfatter #7 Skrevet 8. november 2006 Spennende å høre dere reflektere rundt spørsmålet mitt. Godt å høre at dere er positive og har kritiske innvendinger. En tanke jeg har er at jeg gjerne vil bli mor litt tidlig. Alle forhold rundt meg er ordnet. Vi har et lite rekkehus, jeg er snart ferdig på skolen og kjærestem min har nettopp begynt å jobbe. At vi ikke er så gamle når vi får barn tror jeg er fint for barnet. At folk velger å vente er jo ofte på grunn av vanskelig økonomi eller mangel på "den rette". Vi har slett ikke så mye penger, men kan gi barnet det det trenger. Mange har nevnt for meg at det er spesielt at jeg fortsatt er sammen med "ungdomskjæresten". Og jeg forstår bekymringen. Mange har jo erfaringer fra flere forhold, mens jeg bare har ett. Men jeg har jo ikke funnet noen grunn til å bytte han ut enda?! Så da er han kanskje den rette likevel? Vi har jo ganske lang fartstid da (7 år). Mottar gjerne flere synspunkt
Susannah Skrevet 8. november 2006 #8 Skrevet 8. november 2006 Jeg synes dere høres ut som et solid par og jeg ville ikke nølt med å gifte meg! For å svare på det andre du spurte om: søk litt her på forumet så finner du mange forslag til hvordan dere kan arrangere et rimelig og fint brullyp også. Lykke til!
Gjest lykke til! Skrevet 8. november 2006 #9 Skrevet 8. november 2006 Nei, har det holdt så lenge som dette så er jeg ikke redd for at dere plutselig ikke skulle passe selv om dere er tenåringskjærester. Dere har tross alt kommet så langt i livet at dere har rukket å forme voksne personligheter, og det holder fortsatt :D Gift deg nå om det føles rett for dere, og få gjerne barnet nå i studietiden, jeg kjenner flere mødre og fedre som fikk barn mens de tok siving/sivark, og de har igrunnen kun stilt seg positive til det. Bare pass på at du ikke får barnet rett etter at du er ferdig med studiene men før du har vært i jobb i 6 mnd. Da havner du utenfor alle system og får ikke ø.støtte. (det er jo ikke alltid barn kommer på første forsøk) Vi har også valgt å vente med barn til vi blir gift Det går fint å ha bryllup nå til sommeren om du vil det, ikke stress så lenge dere lar være å velge de mest populære datoene som 070707 og st.hans. Men endel av de mest populære steder og kirker bookes tidlig(1-2 år før), så før dere setter dato (men etter at dere har tenkt på ca når dere vil) så må dere ringe litt rundt til de stedene dere er intressert i og høre når de har ledig. I og med at du forstatt går på skolen så er vel begynnelsen av august fin? (om du ikke er en sånn som konter da.. ) lykke til da :D
Gjest ii Skrevet 8. november 2006 #10 Skrevet 8. november 2006 Jeg føler at jeg kan svare deg Jeg giftet meg nemlig med ungdomskjæresten min når jeg var 23 år, og nå 13 år senere er vi fremdels gift. Vi har ikke angret et eneste sekund på at vi giftet oss så tidlig (angrer muligens på alle pengene vi brukte på bryllupet, men det er en annen sak) Vi hadde vært samboere før vi giftet oss, og følte oss klar for å etablere oss med hus og barn, men som sagt med bryllupet først! Lykke til
Mirabella83 Skrevet 8. november 2006 Forfatter #11 Skrevet 8. november 2006 Bare pass på at du ikke får barnet rett etter at du er ferdig med studiene men før du har vært i jobb i 6 mnd. Da havner du utenfor alle system og får ikke ø.støtte. Tusen takk for den "advarselen". Jeg har sett litt på lover og regler de siste dagene og har lurt på det hullet mellom student og ansatt. Skumle greier... Tusen takk til ii også for at du deler egen erfaring. Jeg kjenner en ung mann som vil bli glad når han hører at dere jentene har beroliget meg og mine små bekymringer
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #12 Skrevet 8. november 2006 Det krever mer modenhet for å få barn enn å gifte seg, så at vennene dine synes du er for ung for å gifte deg, men gammel nok til å få barn høres rart ut for meg. Om du er for ung til å gifte deg? Umulig å si. ← Enig m innlegget over her. Mye mer avgjørende for livene deres å få barn enn d å gifte seg. Et barn binder dere mer sammen for resten av livet, enn et giftemål gjør. Om du er for ung har ikke så mye med alderen å gjøre. Det ligger mellom ørene. Føler du at det er riktig for deg og at dere passer sammen/har de samme målene i livet, så hvorfor ikke??
Trampe Skrevet 8. november 2006 #13 Skrevet 8. november 2006 Jeg ble 23 år 22. juni og giftet meg 1. juli. Jeg føler meg ikke for ung til å være gift. Ingen i min vennekrets er gift. En av mannens venner er det, men han er 32 så det er ikke så mye å sammenlikne med. Det bryr ikke meg, noen må da være først... og jeg og mannen skal feire 50 års bryllupsdag, så det var like greit å starte med en gang Hvis det er rett for dere, hvorfor i all verden skulle dere ikke gifte dere da??
Knøttet Skrevet 8. november 2006 #14 Skrevet 8. november 2006 Jeg er 24 år når vi gifter oss, så jeg synes ikke du er for ung:) Det høres jo ut som dere har et stabilt og trygt forhold, og at dere er sikre på hverandre. Så jeg ser ingen grunn til at dere ikke skal gifte dere :-D Er forresten enig i det å gifte seg før man får barn ... *litt gammeldags*
Blueberry Skrevet 8. november 2006 #15 Skrevet 8. november 2006 Er jeg for ung til å gifte meg? Er det for tidlig å planlegge et bryllup til sommeren (rent praktisk? -rekker vi det?) ← Du er absolutt ikke for ung til å gifte deg! Kjente meg veldig igjen i det du skriver. Jeg og mannen min giftet oss i august i fjor. Da var jeg 22 år. Vi hadde vært sammen siden jeg var 16-17 år, og samboere i 3 år. Vi ville gifte oss før vi fikk barn, og følte at tiden begynte å nærme seg for at d passet. Min mann var i en god og trygg jobb, jeg var student på tredje året. Angrer ikke på at jeg giftet meg da, er nå gravid og vi venter vårt første barn til våren. Glad jeg ikke giftet meg før likevel. Så svaret mitt på det første spørsmålet ditt er: Nei, du er ikke for ung til å gifte deg. Så til neste spørsmål. Vi bestemte oss i september 2004 for at vi ville gifte oss sommeren 2005. Men dette var hemmelig helt til vi kom hjem fra kjærlighetsferie i Budapest i november. 7.november forlovet vi oss, og begynte planleggingen av bryllupet da. Satte bryllupsdatoen til 13.august, og jeg kan ikke si annet enn at vi hadde mer enn god tid til planleggingen. Det er så mye som ikke kan ordnes før det siste halve året allikevel. Så det er ingen tvil om at det går bra å planlegge bryllup til sommeren fra nå av. Det rekker du helt fint! Ang økonomi så får dere jo se, men jeg vet at mange unge brudepar som er studenter (den ene eller begge) får en del støtte fra foreldrene. Det gjorde også vi, delvis fordi jeg er student. Og tenk litt sånn at dere får ikke bedre økonomi om dere får barn først..... Selv om andre ikke gifter seg før de får barn, trenger ikke det bety at dere også må følge den oppskriften. Gjør det som dere ønsker, og ikke bry dere om hva andre sier. Dersom dere bestemmer dere for å gifte dere neste sommer så vil alle glede seg på deres vegne. Dersom noen blir sure og sier dere er for unge så er det nok bare misunnelse fordi de ikke fikk giftet seg før de får barn....
Gjest niomi Skrevet 9. november 2006 #16 Skrevet 9. november 2006 Selv er jeg 28 år, og veldig i tvil i om jeg kommer til å gifte meg i det hele tatt... Mine foreldre giftet seg i 1975. Mamma var akkurat ferdig med artium, og manglet 1.5 mnd på å fylle 19 år. Pappa nærmet seg 21. De hadde vært sammen et par år, og ville gjerne flytte sammen, men der jeg kommer fra var det uhørt uten å være gift, så rundt påsketider bestemte de seg for å gifte seg samme sommer. De har når vært gift i 31 år, og i fjor fikk de endelig reist på bryllupsreise. Lykke til, ts! Det blir sikkert en vakker og uforglemmelig dag...
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #17 Skrevet 9. november 2006 Jeg var 24 (4 mnd fra 25) da vi giftet oss.. Og jeg fikk maaaange kommentarer på at jeg var for ung.. Og det merkelige var at jeg fikk flere slike kommentarer fra samboende med barn enn fra de single venninnene mine.. (?) Nå har det kommet dit henn at de vil gifte seg de også.. Mellom to barn osv.. Jeg er glad jeg giftet meg når det føltes rett for OSS jeg.. Hilsen snart 2 års bryllupsdag
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #18 Skrevet 9. november 2006 For ung til å gifte seg, men gammel nok til å få barn rimer ikke i mitt hode... Er du gammel nok til ¨ha lyst til å få barn, er du selvfølgelig gammel nok til å gifte deg kjære...
marsy Skrevet 9. november 2006 #19 Skrevet 9. november 2006 Jeg gifter meg 1mnd før jeg fyller 25. Sambo og jeg har da vært sammen i over 8 år, og bodd sammen i 5år. Han er 34 når vi gifter oss. Vi har bolig, og er begge i fast jobb - så alt ligger til rette for bryllup
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #20 Skrevet 9. november 2006 Har dere lyst til å gifte dere nå, så gjør det nå. Syens det er kjempedumt at så mange velger å vente i flere år for å få råd til et dyrt/dyrer bryllup. du virker reflektert, forholdet har vart lenge, og dere har lyst på barn, gift dere nå om dere har lyst. Bryllup kan koste 30.000 og 130.000 (og mer og mindre også), det viktigeste er at dere lover hverandre å holde sammen, ikke festen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå