Gå til innhold

Atopisk eksem

Fremhevede innlegg

Gjest Tørrgutten
Skrevet (endret)

Heisann! Jeg er da en gutt på 19 år som har fått diagnosen Atopisk eksem og nå som quicksølvet kryper nedover mot null tørker huden min bokstavlig talt ut. Det har visst noe med at det blir tørrere luft jo kaldere den blir osv... Spessielt i fjeset så begynner jeg å flasse som faen og under knærne og allbuene får jeg digre røde deilige utslett som klør noe inn i helvette. Dette har jeg med årene begynnte å se meg lei på og bestemte meg for å oppsøke ekspertise hjelp. Det var da det slo meg, hvem har vell mer peiling på hud enn dere jenter? Kjenner jeg dere rett så sitter vell dere vell å ler når dere leser dette innlegget og tenker "Hæhæhæhærregud for en idiot, veit han ikke det en gang?! HAHA!" mens dere slever på gulvet ved siden av pc`n. Men nok om det. Jeg har altid smørt meg med sånn Nivea shit på blå flaske når vintern kryper fram, men det hjelper ikke veldig på de værste stedene på kroppen. Om du har noen tips kan du ringe xxxxxx eller skrive et lite kort innlegg i denne topicen :)

På forhånd takk! :klem:

Telefonnummer fjernet. I følge KGs regler er ikke telefonnummer tillatt i innlegg.

- lillesky (mod)

Endret av lillesky
Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Om du har atopisk eksem så har du rett på lysbehandling. Ellers er det viktig å smøre seg, ofte og mye. Er eksemen ekstra ille kan du også prøve å endre litt på kosten. Du må rett og slett bare prøve deg fram.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Lysbehandling? Hva er det?

Det har de på sykehuset, på hudavdeling. Du sa du hadde fått diagnosen Atopisk eksem, det er vel en hudlege som har gitt deg det? Snakk med h*n om lysbehandling også.

Gjest Tørrgutten
Skrevet

Jess jeg har fått det men har ikke hørt noe om lysbhandling. Skal sjekke det opp :) Takk skal du ha. Men forsvinner eksemen da?

Skrevet

Et annet tips er kremen A-derma, som du får kjøpt på apoteket. Den koster nesten 300 kr, men er verdt pengene. Den er uten parfyme og laget spesielt for eksem. Den roer også ned huden slik at det ikke klør.

Gjest Tørrgutten
Skrevet

Høres bra ut får ta meg en runde i morgen å høre med både lege og apotek tenker jeg :) Takk for alle svar.

Gjest Deception
Skrevet

A-derma har en hel serie fantastiske produkter. Jeg vil spesielt anbefale den kremen som heter/het Epithéliale; den brukte jeg på eksem, og det roet seg betraktelig. Ellers er det viktig for huden at du får i deg nok fett innenfra, så spis laks og makrell i tomat i mengder. Du kan også smøre eksemet med olivenolje eller rapsolje før leggetid, det er faktisk ikke så klissete som det høres ut.

Skrevet

Sterk Flutivate salvekrem 0,05% kortison til kroppen på slike røde flekker og "eksem" fungerer bra.

Jeg vil anbefale å minimere antall dusjer/bad, og smøre kroppen med vanlig Spenol krem (den er uten parfyme og faktisk like grei som annen parfymert bodylotion) - etter hver gang du har dusjet.

Ellers:

Drikke vann, og ha et variert kosthold som livsstil (ikke bare i ny og ne...):

Nøtter, olivenoljer, fisk (gjerne med wokgrønnsaker og soyasaus på flaske), kylling, karbonadedeig, grønnsaker (wok dem gjerne sprø), spelt- og eller havrebrød, havreknekkebrød, fetaost på glass, løk, broccolli, litt yoghurt med lite sukker og frukt, osv., ikke overmasse karbohydrater i form av pasta, ris, fint brød og sukker/godterier.

Ikke sukkerholdig brus, men hvis du må ha brus: light brus.

Smør også ansiktshuden din regelmessig med en uparfymert og enkel ansiktskrem fra apoteket.

Mange av oss skandinavere reagerer på klimaet...og da kan nordmenn tenke over at her til lands er vi ikke mye flinke til å spise oljer, fisk, grønnsaker osv...vi burde se mer til Asia og middelhavslandene på området nøtter, oljer, soya, osv.

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Jeg har atopisk eksem, da mest på hendene. Har du fått salve av legen?det må du få. Ellers for å holde huden fuktig så er apobase, a-derma, locobase (fra apoteket) gode kremer, å for all del ikke bruk nivea, det er fy fy. Ellers som nevnt tidligere i tråden så er kostholdet viktig, med fet fisk, ta gjerne tran.....osv. Unngå for mye sjokolade(kjempevanskeli), brus, egg, melk og andre matvarer som kan fremkalle allergier, eksem og allergi er veldig nær beslektet. Lykke til.

Skrevet

La nå gutten slippe å smøre kroppen med Spenol da stakkar! :overrasket:

Jeg anbefaler på det varmeste Adermaserien som er nevnt over her, den har både krem til kroppen (som trekker inn mye bedre en Spenol) og ansiktet. Den inneholder både havreekstrakt og omega-6, veldig fin for tørr hud. Og det med fett innenfra er også et godt råd, spis omega-3 i en eller annen form! Dusjolje er og en fin ting! :)

Skrevet

Jeg slet med atopisk eksem da jeg var liten, og fikk tilbakefall for et par år siden. Er nå 25. Jeg har prøvd stort sett alt, og gått både sulten og klissete av krem for å unngå å irritere eksemet ytterligere.

Men, i sommer var jeg i Asia, og fikk nyss om noe som het prickly heat. Det er basically talkum, som man gnir på eksemet. Altså, ikke tilføre fuktighet, men tørke det ut.

Nå har jeg babyhud. Jeg bruker fuktighetskrem en gang hver annen uke ca, og da i SMÅ doser.

Fuktighet tilfører jeg innenfra via kosten.

Foreslår Udo's Choice, som man får på apoteket, og ellers et sunt kosthold. Personlig ville jeg vært forsiktig med nøtter i begynnelsen, siden dette er en av fy-fy matene i forhold til eksem, men når det bedrer seg er det masse god næring i nøtter. Mye bra fettsyrer. Ellers fisk, avocado etc, etc.

Åja, det eneste som fortsatt slår dårlig ut og gjør at jeg får kløanfall (men ikke eksem), er sjokolade. Så jeg har selvfølgelig sluttet å spise sjokolade.

Jeg vet at dette er stikk i strid med hva både veteranene og legene sier på dette punktet, men jeg var kommet til et punkt av desperasjon og ville prøve alt. Det slo meg at dersom en tilfører kroppen noe regelmessig, vil ikke kroppen lenger ha noe behov for å produsere dette selv. Derfor blir en avhengig av fuktighetskremer ol.

Det er ikke meningen å starte en vill diskusjon ut av dette, og jeg kommer ikkke til å forsvare mitt standpunkt med brask og bram. Jeg vil bare fortelle hva som -endelig- virket for meg.

Jeg påfører prickly heat (talkum) på de stedene eksemet VAR mest gjenstridig, for å unngå tilbakefall. Selv om det er mange måneder siden jeg hadde antydning til eksem. Jeg gjør dette hver gang jeg kommer ut av dusjen og huden min er fuktig. Og så kler jeg på meg, og går ut av døra. Det er en velsignelse uten like, og jeg er like takknemlig hver dag.

Det er blitt kaldere og tørrere i luften, og for første gang siden tilbakefallet mitt, er det mannen min som er tørr på hendene.

Lykke til! Uansett hvordan du velger å gå frem!

Skrevet

Jeg slet med Atopisk eksem tidligere, men nå er jeg kvitt det, tror jeg.

Jeg fikk lysbehandling to dager i uka, brukte olje når jeg badet/dusjet og smurte kroppen med Locobase og Apobase.

Lykke til! :)

Skrevet

Helt enig i at det å tilføre kroppen fuktighet innenfra er det beste! Fiskeoljer, omega3,6,9 osv. Hør på helsekosten! Udos choice har jeg hørt masse positivt om, men grunnet smaken bruker jeg ikke den selv.

Var du hos legen fikk du sikkert kortison, bruk denne på sårene. Lybehandling hjelper også godt!

I tillegg til Aderma bodylotion til 200 kr på apoteket synes jeg at HTH som man får kjøpt på vita og dagligvarebutikker er fantastisk! Den inneholder melkesyre så svir endel de første gangene man bruker den på tørr og sprukken/sår hud, men etter en uke er jeg sikker på at du merker at fuktighetsbalansen er MYE bedre. Jeg har eksem med lite utbrudd for tiden, men det hender jeg får tørre flekker og disse forsvinner helt ved bruk av HTH.

I tillegg vil jeg anbefale en mild krem som heter A creme som fås kjøpt på apoteket. Den irriterer absolutt ikke huden og lukter naturlig. God å bruke i ansiktet!

Skrevet
La nå gutten slippe å smøre kroppen med Spenol da stakkar! :overrasket:

Jeg anbefaler på det varmeste Adermaserien som er nevnt over her, den har både krem til kroppen (som trekker inn mye bedre en Spenol) og ansiktet. Den inneholder både havreekstrakt og omega-6, veldig fin for tørr hud. Og det med fett innenfra er også et godt råd, spis omega-3 i en eller annen form! Dusjolje er og en fin ting! :)

Omega 3 erstatter ikke fisk, men kan være et supplement.

Det er intet galt med Spenol til kroppen. Det finnes bedre, men du trenger ikke rakke ned på Spenol av den grunn.

"Gutten" klarer nok å fatte valgene selv...

Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)
Et annet tips er kremen A-derma, som du får kjøpt på apoteket. Den koster nesten 300 kr, men er verdt pengene. Den er uten parfyme og laget spesielt for eksem. Den roer også ned huden slik at det ikke klør.

den er faktisk veldig bra! noen sier den lukter fælt, men jeg kan ikke si jeg kjenner det (jeg bruker den i ansiktet). aderma exomega heter den jeg bruker.

det er veldig viktig at du smører deg ofte, det er lettere å få eksem når huden er tørr!

bruk dusjolje (f.eks uparfymert eucerin) istedet for såpe.

locobase repair er også en krem det er verdt å prøve.

og det er ingenting i veien med spenol.

Endret av Fruktfat
Skrevet

Har også atopisk eksem, men har vært svært lite plaget etter at jeg begynte å dusje annenhver dag istedet for hver dag (det varme vannet løser opp mye av de naturlige oljene i huden). Fikk Flutivate kortisonkrem av legen, og Locobase på apoteket, som jeg bruker innimellom. Det har hjulpet mye. :)

Skrevet

- Spis mye fisk

- Tenk over kostholdet ellers. Spiser du mye godis/sjokolade? Usunn/fet mat? Fisk har de "rette" fettsyrene, og er veldig bra.

- Balanser huden innenfra med Omega 3,6,9 i form av kapsler

- Ta gjerne multivitaminer ved siden av.

- Få resept på div. salver hos hudlegen, en til ansiktet, en til resten av kroppen f.eks.

- Bruk en hudkrem morgen og kveld, som er utviklet for sensitiv og tørr hud. Gjerne også øyekrem.

- Hør med hudlegen om du kan få ta lysbehandling.

- Vær forsiktig med alkohol

Skrevet

Nå som du har fått diagnosen, må du ta kontakt med TRYGDEKONTORET. Du har nemlig da rettigheter for å få dekt utgifter til kremer, "slitasje på klær/laken".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...