Gå til innhold

bind til ei

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fantastisk, atv! Råd har du fått. Jeg vil si at du skriver meget morsomt, og er du helt sikker på at venninnene dine ikke har rett?? Trenger du ikke en kjæreste? Jeg er ledig nemlig. Jeg ble akutt forelsket i måten du forteller på! :hjerter:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det er ikke alle jenter som kan bruke ob mens de er så små. Jeg kunne ikke det.  Det er nok lurest å starte med bind, så finner hun nok ut av ting etterhvert selv/sammen med venninner.

Lillesøsteren min er 19 år, og ikke jomfru.. Hun klarer ikke å bruke tamponger, hun har lyst men får det ikke til..

Skrevet
Fantastisk, atv! Råd har du fått. Jeg vil si at du skriver meget morsomt, og er du helt sikker på at venninnene dine ikke har rett?? Trenger du ikke en kjæreste? Jeg er ledig nemlig. Jeg ble akutt forelsket i måten du forteller på! :hjerter:

:ler: Flere i klubben! Skulle jo akkurat skrive at jeg sitter her og er litt småforelska. Du er da bare dødssjarmerende i måten å skrive på! :hjerter_rundt:Måtte til og med vise åpningsinnlegget til mannen min... :legrine:

Du kan da ikke ha problemer med å finne drømmedama - hva med Gjest over her? ;)

PS: Når det gjelder bind er det ikke nødvendigvis samsvar mellom en liten kropp og lite blod. Jeg har aldri blødd så mye senere som i begynnelsen av tenårene. Kjøp litt forskjellig og la henne prøve seg frem selv du. Vanskelig å si hva hun trenger før hun faktisk har begynt å menstruere.

Skrevet

Jeg fikk mensen som 12-åring, uten mamma til stede. Heldigvis er det bilde på pakken av hvordan man skal feste bindet! (Det var i alle fall det)

Råd:

- Det står på pakken om det er nattbind/evt long.

- Always er bedre enn libresse, og de grønne pakkene er "normal" (som man bruker med mindre man blør noe vanvittig).

- Nå før hun får mensen har hun muligens en del utflod - det hadde i alle fall jeg. Da kan det være godt å bruke innlegg (de er tynnere enn bind og har ikke vinger). Innlegg er vanligvis i små pappesker, i stedet for å være innpakket i plast, slik som vanlige bind.

- Hvis hun vil prøve tamponger; OB eller TAMPAX; sistnevnte er lettere å sette inn. Men hvis hun ikke blør så mye og bruker en tampong med for stor innsugingsevne, kan det være vondt å ta den ut. Så la henne begynne med den med lavest innsugingsevne, og heller ha på et innlegg/bind i tillegg. Det er viktig å ikke ha tampongen inne for mange timer - det følger med en instruksjon i tampongpakkene, kanskje du bør lese den først, slik at du også vet litt om det og kan gi henne råd!

Jeg må uansett berømme deg innsatsen. Du høres ut som en fantastisk pappa! Jeg har selv hatt et svært godt forhold til min far hele livet, og det var godt å ha en far å støtte seg på, som kunne trøste meg når jeg hadde menssmerter (noe som kan være ubeskrivelig vondt, selv nå som voksen sliter jeg med smerter som gjør at jeg må være hjemme fra jobb og fritidssyssler og ikke klarer å stå oppreist - bare så du er forberedt på at det kan komme...). Pappa har vært tilstede hele tiden, og det var veldig godt. Det synes helt sikkert jenta di også!

Beste ønsker til dere! :)

Gjest glamourgirl
Skrevet

Hm, jeg vet ikke helt jeg, hvorfor det er så fantastisk med en mann som kjøper bind til dattera si før hun har fått mensen.

Jeg fikk ikke mensen før jeg var nesten fjorten, og hvis mamma eller pappa hadde begynt å øve med meg tre år før, hadde jeg kanskje tenkt mye på det, og fokusert på hvorfor jeg ikke fikk den?

Jeg er forøvrig helt enig i å melde jenta inn i Libresse-klubben, syns også det er fott at du prøver, men jeg hadde nok ventet med å gå for detaljert til verks før det var akutelt.

Nå vet hun at hun kan snakke med deg, og at hun kan si fra når hun får mensen, uten at det er flaut. Dette er bra.

Skrevet

hun er nå meldt inn i klubben over alle klubber, venter i spenning på pakke i posten nå.

takker for komplimangene over , men egentlig gjør ikke jeg annet enn de fleste alenemødre gjør, forskellen er vel at de vet hva de gjør.

grunnen til at jeg vil forberede henne er at du hører hele tiden om jenter som plutselig begynte og blø, og her i huset har det til nå egentlig ikke blitt brukt så utrolig mye bind at det er lagervare (alenefedre har sjelden mens).

men, takk for gode råd, meninger og tanker.

vennlig hilsen

ATV

Gjest glamourgirl
Skrevet

Da vil jeg ønske deg lykke til! (og jentungen, også ;) )

• 4 uker senere...
Skrevet

Ein god del gode råd her :)

Eit tips: ha eit par bind i skulesekken (ytterlomme e.l.) /veske e.l. i tilfelle ho får mensen medan ho er på skulen. Det kan også vere smart med ei truse (tar ikkje stor plass og greit viss ho trenger den). Always har nokon bind med "freshelle" (intim våtserviett) som kan vere nyttig i tilfelle overaskelse (mørk grønn pakke, les på den så er du sikker på at du har riktig).

Trur det er greiast å byrje med bind. Det er ikkje alle som klarer å bruke tamponger i byrjinga blant anna fordi det kan vere ubehagleg å sette inn. Ho kjem sjølv til å finne ut om ho vil velge bind eller tamponger ved å prøve seg fram. Ha nattbind og normale bind i hus. Brukes tamponger om natta bør ho bytte rett før ho legger seg og rett etter ho står opp.

Libresse eller always (eller anna merke) er ein smakssak. Det kjem ho til å finne ut av etter kvart. Det viktigaste er at ho har noko som fungerer i starten. Sjølv foretrekker eg definitivt dei med vinger og kjøper aldri utan pga. det kan kome lekasje på sidane.

Ellers så kan det vere greit med nokon truseinnlegg ved utflod og siste dagen(e) med mens.

Viss dette er vanskeleg og det er helsesøster på skulen så kan dere ta dette opp med ho(han). Dei kan det meste om ungdommer i utvikling ;)

Skrevet

Synes det er flott at du tar opp dette, men hva synes jenta? Jeg hadde blitt vanvittig flau dersom min far hadde tatt opp slikt! Men nå har sikkert dere et annet forhold til hverandre enn min pappa og jeg hadde...

Det er lurt å ha noen pakker bind i hus før hun får mensen. Men når dagen kommer, bør du fortelle henne litt om hygiene. Underlivsvask hver dag, gjerne oftere når hun blør mest. Mensblod lukter ikke bra, og dersom hun ikke skifter bind ofte nok, kan det begynne å lukte vondt av henne. Bind eller tamponger skal IKKE i toalettet, uansett om det er hjemme eller borte. Brukte bind og tamponger skal pakkes inn i mye toalettpapir (slik at andre slipper å se greiene) og kastes i søpla. Søpla bør tømmes hyppig, da det kan lukte ganske ramt etter en stund.

Menstruasjon er ikke noen sykdom, men det kan være relativt plagsomt likevel. Vanligst er magekramper, ryggsmerter, tretthet og humørsvinginger. Bamsemums eller banansjokolade er universalmedisin!

Jeg husker forøvrig de irriterende jentene på ungdomsskolen som fikk lapp med hjemmefra om at de ikke kunne ha gym fordi de hadde mensen. Å ha mensen er ingen grunn til å ikke ha gym, tvert i mot er gym bra akkurat da. Disse jentene hadde ikke ryggsmerter eller magekramper, de hadde bare mensen, og i følge dem var det god nok grunn til å ikke ha gym... Jeg var ganske mye plaget med ryggsmerter, men jeg sa bare ifra til gymlæreren at jeg hadde vondt i ryggen og ville ta det litt roligere i gymtimen. Ble ikke verre i ryggen av å ha litt gym. Bading i basseng er selvsagt uaktuelt når man har mensen.

Skrevet

har bind i sekken, men pakka fra libres lar vente på seg.

vanlig at det tar tid?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...