Gjest atv Skrevet 8. november 2006 #1 Skrevet 8. november 2006 jentungen begynner og bli stor nå, ser anntydning til bryster og greier så nå må pappa ut og handle bind tenkte jeg. sto i butikken og klødde meg i hodet, fant en pakke med fine farger (!) på og dro hjem. ungen og jeg sto da der, jeg sku prøve og vise hvordan dette gjøres osv, aldri kløna så jevelig og trur ikke hu har hvert så flau før heller. fikk da festa dette rundt trusa ( nei, ikke den hu hadde på seg da) og sto lit forbausa og så på noe som nesten var større enn trusa hennes.. ok, så er det flere størelser og greier, men hvor står det, er det noen spesielle merker for de små og hvilke størelse bruker ei på ca 11 år med normal kropp? bruker 142 i bukser om det hjelper noe? og nei, mor er ikke inn i bildet, ikke har jeg kjæreste og de kvinelige vennene jeg har vil jeg ikke spørre om slik.(følelsen av at de bare venter på et svakhetstegn så de kan forklare meg igjen at jeg trenger kjæreste nå). pleac!!!!
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #2 Skrevet 8. november 2006 hehe, sånt er kjipt. Fant selv ut hva jeg ville bruke, og syntes bind var alt for stort, så bestemte meg for å bruke tamponger. men jeg var 14 år. Det er nok litt værre når man er 11. Det er ikke så mye forskjell på bindene, desverre. men la henne prøve ut litt forskjellig. Sjekk ut www.libresse.no så kan du se forskjellige produkter osv; )
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #3 Skrevet 8. november 2006 Hvis hun melder seg inn i Klikk Libresse klubben får hun en pakke med alle typene bind, så kan hun prøve ut og finne ut hvilket hun liker best. Men always bind er mye bedre enn libresse sine da.
Velvet Skrevet 8. november 2006 #4 Skrevet 8. november 2006 Unnskyld, men jeg måtte bare le litt av beskrivelsen din. Jeg vil først bare si at jeg synes det er flott at du vil ta tak i dette selv og at du prøver å hjelpe din datter. Det er jaggu ikke lett dette med døtre og pubertet og alt som følger med. Det er en hel jungel av bind og tamponger i alle slags farger og en stakkar uvitende kan fort gå seg vill. Jeg ser at du har fått en link til Libresse. no så da er du langt på vei allerede. Lykke til!
Drua Skrevet 8. november 2006 #5 Skrevet 8. november 2006 Du skal ha ros for innsatsen og at du prøver å sette deg inn i dette her Skjønner godt at det er pinlig for både far og datter da. Meld inn jenta di i Klikk-Libresse klubben, så får hun masse gratisprøver på bind og kan prøve litt forskjellig og finne ut hva hun liker best. Jeg var medlem der, og synes det var veldig fint med de pakkene. http://www.libresse.no/Pages/Magazine/Defa...13964&recruit=1
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #6 Skrevet 8. november 2006 Størrelsen kommer an på hvor mye hun blør. Større bind har gjerne mer oppsugingsevne - nattbind er de aller største. Dette står angitt på forsiden av pakkene.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #7 Skrevet 8. november 2006 Meld inn jenta di i Klikk-Libresse klubben, så får hun masse gratisprøver på bind og kan prøve litt forskjellig og finne ut hva hun liker best. Jeg var medlem der, og synes det var veldig fint med de pakkene. http://www.libresse.no/Pages/Magazine/Defa...13964&recruit=1 ← Jepp. Enig der. Etterhvert finner hun sikkert ut selv hva hun foretrekker å bruke.
Gjest gjest1 Skrevet 8. november 2006 #8 Skrevet 8. november 2006 Tror du ikke datteren din klarer å finne ut av dette selv? Det var ingen som viste meg hvordan jeg skulle feste bindet i trusa, men jeg klarte det alikevel. Uansett, det er flott at du virkelig vil være der for henne på alle mulige måter.
Gjest bente85 Skrevet 8. november 2006 #9 Skrevet 8. november 2006 Synes det er flott at du prøver jeg. Det er fint.
Gjest Gjesta Skrevet 8. november 2006 #10 Skrevet 8. november 2006 *imponert* Min trettenåring har vært medlem i KlikkLibresse en stund, og får pakker og brev i posten. Anbefales
Scorpina Skrevet 8. november 2006 #11 Skrevet 8. november 2006 hvilke størelse bruker ei på ca 11 år med normal kropp? bruker 142 i bukser om det hjelper noe? ← På libresse.no - øverst til venstre er en link som heter produkter - der finner du oversikt over alle bindene som føres. Jeg vil anta at jenta de kan i begynnelsen går for bindet som heter "string", evt bruke Invisible ultra normal hvis hun har kraftig blødning. Jeg husker at som 11 åring hadde jeg utrolig kraftig blødning, spesielt om natten så da måtte moder'n kjøpe nattbind til meg (ekstra kraftige og lange) kan være en idè å ha slike liggende, i tilfelle. Når hun hun blir større vil hun kanskje bruke o.b/tampax. Mini eller normal er str hun kan begynne med. Lykke til - kan ikke være bare-bare å være alenefar for ei jente som snart blir voksen frøken...
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #12 Skrevet 8. november 2006 Jeg har en 13-åring selv som fikk sin første mens i sommer. Og jeg lærte meg noe nytt : Lengden på bindene står utenpå pakkene som regel. Lengden på bindene står angitt i millimeter og jeg leter stadig etter de korteste bindene for min datter synes mange er for store/lange. Og de korteste er selvfølgelig de vanskeligste å finne...................................
nallemaja Skrevet 8. november 2006 #13 Skrevet 8. november 2006 Jeg fikk mensen når jeg var 9 eller 10 år, og fikk noen DIGRE saba-bind uten lim under. Så gikk mamma over til å kjøpe libresse bind til meg, men det var ikke akkurat så mye å velge i...men det hadde ALDRI holdt med de minste og tynne bindene som finnes i dag for meg, for de første årene blødde jeg noe innmari. Litt greit å se det an og prøve seg fram tror jeg. SOm de andre sier så er klick-libresse klubben smart, for da får man prøver av forskjellige størrelser og har litt å prøve seg fram med. Flott at du vil forberede jenta di på dette, og hjelpe henne! Jeg savnet slikt når jeg fikk mensen. Mamma var på kurs den helga, og jeg turte IKKE si det til pappa...
Wildy Skrevet 8. november 2006 #14 Skrevet 8. november 2006 Få tak i prøver av ulike bind og la henne prøve selv hva hun trives med. Libress-klubben må jo være helt genial! *lager mental huskelapp..... har selv ei jente i "rett" alder...* Men gode nattbind kan være greit å få i hus, jeg blødde utrolig mye de første årene. Og dette var i Saba-self-sit perioden...urgh.... Det er en jungel av bind der ute , og det er pinadø ikke enkelt å finne fram, selv som garvet menstruerende..... Og det er kjempeflott at du tar tak også i denne biten, det skulle flere fedre ha gjort, eneansvar eller ikke!
Gjest Miloine Skrevet 8. november 2006 #15 Skrevet 8. november 2006 (endret) Så flott av deg og din insats! Jeg tror vel kanskje at hun vet en del om dette fra før av (du vet, veninneprat osv). Syns du var flink jeg og veldig inponerende. Mange gode råd her så jeg trenger vel kanskje ikke å gjenta dem Endret 8. november 2006 av Miloine
Gjest atv Skrevet 8. november 2006 #16 Skrevet 8. november 2006 her skal det meldes inn ja, helt klart. mulig jeg er lit overbeskytende osv men halloooo, det er den bittelille jenta jeg for kort tid siden klipte navlestrengen til som begynner og bli stor, hun har aldri hatt no mor som har stilt opp på slikt og da blir man kansje lit "mye" både mamma og pappa til tider. og hva vet vel det stakars uskyldige barnet mit om slikt? vel, jeg takker for svar, melder henne inn i libres klubben og håper hun ikke får mens før hun er 25 år, det passer bra for det er ca da hun kan begynne og interesere seg for gutter og. er ikke tampong lit "brutalt" for så små a? (beklager min uvitenhet men er ikke dreven med slik, brukte bind en gang og det var til og drikke sprit av)
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #17 Skrevet 9. november 2006 her skal det meldes inn ja, helt klart. mulig jeg er lit overbeskytende osv men halloooo, det er den bittelille jenta jeg for kort tid siden klipte navlestrengen til som begynner og bli stor, hun har aldri hatt no mor som har stilt opp på slikt og da blir man kansje lit "mye" både mamma og pappa til tider. og hva vet vel det stakars uskyldige barnet mit om slikt? vel, jeg takker for svar, melder henne inn i libres klubben og håper hun ikke får mens før hun er 25 år, det passer bra for det er ca da hun kan begynne og interesere seg for gutter og. er ikke tampong lit "brutalt" for så små a? (beklager min uvitenhet men er ikke dreven med slik, brukte bind en gang og det var til og drikke sprit av) ← Synes du er en flott far jeg,det er ikke lett dette med jenter og pubertet. Men bra du tar opp temaet med henne, det gjorde verken min mor eller far med meg. Og jeg turte ikke å fortelle det til mamma når jeg fikk mensen, husker jeg missunte venninnene mine som hadde et åpent forhold til foreldrene sine. Men jenter i den alderen er som regel veldig opplyste, og jeg tror ikke du trenger å hjelpe henne med annet enn å kjøpe bind når den tiden kommer. Lykke til!
BayliZ Skrevet 9. november 2006 #18 Skrevet 9. november 2006 (endret) Jeg fikk mens når jeg var 13 år og begynte rett på ob, jeg fikset rett og slett ikke bind. Bortsett fra om natta. Har en niese som spurte meg om råd når hun fikk mensen når hun var 12 år, jeg sa jeg likte best ob, men dette var visst mammaen hennes imot. Hun forsøkte bind et års tid ca, og etter det kom hun til meg og ba om å få prøve en ob av meg, etter det har hun bare brukt det. Hun blør mye, er veldig spe av seg, men hun synes det var en befrielse ihvertfall. Så du kan jo kjøpe inn de minste binda du finner samt den gule pakken med ob og ha liggende, så kan hun utforske selv på badet :-) Endret 9. november 2006 av BayliZ
:-) anna Skrevet 9. november 2006 #19 Skrevet 9. november 2006 Det er ikke alle jenter som kan bruke ob mens de er så små. Jeg kunne ikke det. Det er nok lurest å starte med bind, så finner hun nok ut av ting etterhvert selv/sammen med venninner. Synes du er flink jeg. Men fortell henne at det er viktig å være ekstra nøye med renslighet og at hun bør dusje hver dag når hun har mensen.
Gjest Diddi (uinnlogget) Skrevet 9. november 2006 #20 Skrevet 9. november 2006 Dropp tamponger. (Det er mange grunner til det. Kan være vanskelig for små jomfruer, skrever skifte hyppig (det gjør jo bind også, men likevel), kan gi sykdom (selv om det er sjeldent). ) Det finnes bind både med og uten vinger. Det kan være lettere å ta på de uten vinger, da man slipper problemet med at vingene plutselig klistrer seg sammen (eller til noe annet) mens man tukler med å få bindet på plass. Det finnes ekstra lange bind. Dropp dette med mindre hun blør mye om natta. Den første bindpakken kan jo være en med to dråper utenpå (normal) og uten vinger. Deretter kan hun jo prøve seg fram. Men det er kjekt å ha en slik pakke liggende på lur. I begynnelsen var det ofte bare littegranne bruk utflod, og ikke blødning. Da er truseinnlegg greie også. Noen selges som en hel haug i en eske. Andre ligger pakket inn hver for seg, og selges som samlet i en eske. De siste er lettere å ta med en enkelt for å ha på lur i veska.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå