Gå til innhold

Legger på meg...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har alltid vært tynn, nærmest undervektig, men nå har jeg gått opp 10 kg på 2-3 måneder, og vekten bare stiger og stiger. Buksene blir trangere og jeg har snart ikke klær igjen som passer... :sur:

Spiser omtrent det samme som før og trener 2-3 ganger i uka. Eneste forskjellen fra nå til før er at jeg har begynt på antidepressiv og disse fungerer fantastisk godt. Eneste bivirkningen jeg tydeligvis har fått er vektøkning!!! :grine:

Hva skal jeg gjøre? Bør jeg begynne på en diett? Synes det er grusomt å være sulten og har alltid vært vant til å spise det jeg liker og har lyst på... Men det kan jeg ikke gjøre nå lenger... :sjenert:

Noen som er eller har vært i samme situasjon? Blir veldig glad for svar...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn å lage maten fra grunnen av, og ikke kjøp halvfabrikater.

Drikk masse vann.

Spis lite men ofte.

Og snakk med legen din. Kanskje du ikke trenger så høy dose og at det kan bedre seg litt av det?

Skrevet (endret)

Jeg har gått fra ganske undervektig til ganske formfull på kort tid selv. La vel på meg 10 kg i løpet av noen måneder (hadde godt av de fleste kiloene heldigvis), men ikke pga antidepressiva. Gikk på den berømte smellen som kommer når man trer inn i 20årene og blir student. Plutselig kunne jeg ikke spise hva jeg ville lengre..

Du må bare rett og slett bli mer bevisst på hva du spiser. Dette gjelder egentlig mange av de som er tynne også, for selv om de ikke legger på seg av et elendig kosthold så går det jo utover helsa. Og så bør du jo fortsette å trene, det hjelper på humøret og!

Har dessverre ikke noen mer revolusjonerende råd til deg enn det.

Endret av evilLyn
Skrevet

Jeg blir 25 år ganske snart, så det kan jo være at jeg hadde lagt på meg uansett! 10 kg er jo ikke allverdens, men jeg tror jeg kommer til å legge på meg mer hvis jeg ikke gjør noe snart!

Skal prøve å bli litt mer bevisst på hva jeg spiser. Har hatt for vane å spise litt sjokolade om kvelden, men det bør jeg kanskje kutte ut. Lettere sagt enn gjort da! ;) Takk for svar, dere to! :)

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg ville spurt legen om dette. Det høres jo ut som du har en forholdsvis sunn livsstil, og å legge om helt på den for en vektøkning som kanskje forsvinner av seg selv når du går av pillene igjen virker jo litt drøyt.

Gjest Gjest_anne_*
Skrevet

Til ts: det er sannsynligvis vann som har samlet seg i kroppen som gjør at du har lagt på deg, så om du er så veldig sunn vektøkning som noen sier er jeg vel ikke helt enig i. Men det er ikke sikkert det er så mye å gjøre noe med, antideppressiva har ofte slike bivirkninger.

Men er det ikke andre ting du kan gjøre enn å gå på antidepressiva? Har inntrykk av at mange leger skriver ut det for lett, uten å vurdere andre tiltak først. det er jo vanskelig å gi noen gode råd når man ikke vet hva som er bakgrunnen, men det kan være et tips å forske litt rundt det som eventuelt feiler deg selv, for å finne ut om det er andre løsninger som er bedre for deg.

Lykke til :klem:

Skrevet

Synes du burde ta kontakt med legen din og fortelle om at du legger på deg!

Det kan jo kanskje være aktuelt å skifte medisiner.

Finnes flere typer som ikke har den bivirkningen med at en legger på seg!

Jeg har gått på flere typer som ikke hadde den bivirkningen. Det er vel kanskje de mer "milde" antidepressive typene jeg har gått på kanskje?!

Lykke til !

;)

Skrevet

Håper du gjør mer med depresjonen enn å tygge antidepressiva. Leger skriver dem ut alt for lett og har lett for å glemme at folk skal av disse medisinene også. Antar at ad redda livet mitt, men det var jeg selv - ikke legen - som fant ut at det var nødvendig med terapi. Legen kom heller aldri med forslag om nedtrapping, det var det jeg sjøl som måtte komme fram til etterhvert som jeg erfarte at ad gjorde at jeg ikke kom i kontakt med meg sjøl - ad hindra meg i å gjøre noe med det som var vanskelig.

Forhåpentligvis vil vekta gå ned igjen når du slutter med medisinene - men det krever lang nedtrapping, bråslutt er livsfarlig.

Skrevet
Hei!

Jeg har alltid vært tynn, nærmest undervektig, men nå har jeg gått opp 10 kg på 2-3 måneder, og vekten bare stiger og stiger. Buksene blir trangere og jeg har snart ikke klær igjen som passer...  :sur:

Spiser omtrent det samme som før og trener 2-3 ganger i uka. Eneste forskjellen fra nå til før er at jeg har begynt på antidepressiv og disse fungerer fantastisk godt. Eneste bivirkningen jeg tydeligvis har fått er vektøkning!!!  :grine:

Hva skal jeg gjøre? Bør jeg begynne på en diett? Synes det er grusomt å være sulten og har alltid vært vant til å spise det jeg liker og har lyst på... Men det kan jeg ikke gjøre nå lenger...  :sjenert:

Noen som er eller har vært i samme situasjon? Blir veldig glad for svar...

Hei!

Da er vi i samme båt. Jeg har også alltid vært veldig tynn og mager, og kunne før spise til jeg sprakk uten at jeg la på meg noe av det. Jeg måtte som deg også begynne med anti- depressiva, og da var jeg veldig tynn. Grunnen til at jeg begynte med akkurat den anti-depressivaen var det at jeg var undervektig. Men når jeg startet på dem så la jeg på meg 15 kg i full fart før det stoppet seg og jeg ikke la på meg mer. Så nå har det gått 4 år siden jeg startet på medisinen, og jeg er snart 30 år. Nå er det blitt sånn at jeg bare legger på meg og jeg gjør det bare jeg ser på mat føler jeg. Så nå er det vel en blanding av at jeg er på vei opp i 30 årene og medisinene, men dette er veldig frustrerende!!! Når man er vant til å være slank og kan spise hva man vil, så er det helt forferdelig uvant å plutselig legge på seg av alt og ingenting. Dette tror jeg ikke det er så mye du kan gjøre med annet enn å passe på å spise sundt og trene jævnlig. Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...