Gå til innhold

Elektronisk billett

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skikkelig idiot spørsmål her, men er så lenge siden jeg har tatt fly...

Har bestil flybillett på internett. Har printet ut elektronisk billett. Hvordan gjør jeg det da når jeg sjekker inn?

Bruker jeg denne som vanlig billett, og sjekker innn bagasjen, eller må jeg i skranken og hente ut vanlig billett, for så å sjekke inn bagasjen...

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bruker referansenummeret som står på utskriften din. Du kan enten sjekke inn selv (du blir guidet hele veien så det er ikke vanskelig), eller du kan gå i skranken og sjekke inn på vanlig måte. Det står alltid folk fra flyselskapet i nærheten så de kan også guide deg på hva som er mest lettvint.

Husk de nye reglene for håndbaggasje...

Skrevet

Jeg sier bare navnet mitt i skranken. Husk legetimasjon!

Gjest graceland
Skrevet

Ta vare på referansenummeret, eventuelt skriv ut kvitteringen. Ta med bankkortet du har brukt for å betale for billetten. Når du sjekker inn bagasjen, får du et ombordstigningskort, som du leverer på vanlig måte når du går inn i flyet.

Skrevet

De har maskiner til elektronisk innsjekking. Står på rekke og rad.

Jeg bare puttet inn visakortet som jeg hadde betalt reisen med og ble da gjenkjent av maskinen. Jeg kunne velge sete selv. Du blir spurt om antall kolli. Så får du utskrevet boardingkort og merkelapp til bagasjen. Bagasjen leverer du i egen skranke. Veldig behagelig måte å sjekke inn på.

Skrevet

Det letteste er å sjekke inn bagasjen selv. Du bruker det kortet du betalte billetten med, og du bruker det også som boarding card. Null billetter altså!

Men ta med utskrift av referansenr i tilfelle, har vært med på at det har vært trøbbel med bankkortet en gang.

Skrevet

Hei

Det funker veldig bra med self service. Man kan enten taste inn referansenummer...eller som jeg gjorde, stikke inn mitt SAS Eurobonuskort så kommer min billett opp. Så er det bare å velge sete, angi om man har med seg bagasje osv. Funker glimrende :-)

Skrevet

Det med å velge sete selv gjelder ikke alltid, var i Tromsø forrige helg og fikk ikke velge sete når vi sjekket inn elektronisk.

Skrevet
Det med å velge sete selv gjelder ikke alltid, var i Tromsø forrige helg og fikk ikke velge sete når vi sjekket inn elektronisk.

Jo, det gjelder alltid.

(Dog ingen regel uten unntak ;), og unntakene her er kun dersom man er flere som sjekker inn samtidig (på samme kort eller referansenummer), da genereres automatisk plasser sammen.)

Skrevet

Det er stort sett "free seating" på innenlandsreiser, altså at man ikke får tildelt plass, men kan sitte hvor man vil. Kommer muligens an på flyselskapet, men...

Skrevet
Jo, det gjelder alltid.

(Dog ingen regel uten unntak ;), og unntakene her er kun dersom man er flere som sjekker inn samtidig (på samme kort eller referansenummer), da genereres automatisk plasser sammen.)

Ja det kunne jo være årsaken, men når vi dro til Lisboa så kunne vi sjekke inn elektronisk med samme referansenummer og velge seter.

Begge gangene dro vi med SAS.

Skrevet
Det er stort sett "free seating" på innenlandsreiser, altså at man ikke får tildelt plass, men kan sitte hvor man vil. Kommer muligens an på flyselskapet, men...

Her var det vel snakk om SAS, og SAS har ikke free seating.

Skrevet
Ja det kunne jo være årsaken, men når vi dro til Lisboa så kunne vi sjekke inn elektronisk med samme referansenummer og velge seter.

Begge gangene dro vi med SAS.

Ikke dersom dere sjekket inn mer enn èn person med samme kode eller kort om gangen. Sjekket dere inn èn og èn fikk dere nok det, men ikke ellers.

Og ja, jeg jobber i SAS, så dette vet jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...