Kvist Skrevet 7. november 2006 #1 Skrevet 7. november 2006 Tenkte å prøve meg på en slags thai kyllingsuppe i morgen. Sett noen oppskrifter på nett og det er stort sett varasjoner over disse ingrediensene: Kyllingkraft, kylling, kokosmelk, ingefær, hvitløk, vårløk, mais og gulrot. Høres veldig godt ut i grunnen Men så står det gjerne 1-2 ss med fishsauce... er ikke så glad i å kjøpe flasker for å bruke 1 ss av dem bare jeg, og trur egentlig ikke at fishsauce er noe jeg kommer til å få brukt opp. Er det essensielt for å få god smak? Hva kan jeg isåfall erstatte det med? Innbiller meg at noe med fish i navnet ikke holder seg voldsomt lenge heller...
pulverheksa Skrevet 8. november 2006 #2 Skrevet 8. november 2006 Fishsause holder nesten evig, den er veldig salt. Når jeg ikke har fiskesaus i huset bruker jeg bare litt vanlig soyasaus, eller utelater det helt. Fiskesaus gir mest saltsmak, ikke så mye fiskesmak, den lukter verre enn den smaker.
gard Skrevet 8. november 2006 #3 Skrevet 8. november 2006 Hei Snakker vi Tom Kha Gai her Du kan kjøpe Thai fisk saus (Nam Plat?) på små flasker også. Jeg hadde en stor flaske men tilslutt hadde den stått så lenge at det så ut som saltet ble skilt ut som klumper. Men nå har jeg kjøpt en liten flaske som vi benytter i diverse retter. Dette brukes først og fremst for å salte maten etter det jeg har forstått.
Gjest Blanca Skrevet 8. november 2006 #4 Skrevet 8. november 2006 Du får kjøpt fiskesaus (nam plah) på små flasker. Jeg synes den smaken den gir setter en ekstra spiss på slike supper, soyasaus går også til nød. Jeg bruker nam plah i wok-retter også, om du woker en del skulle det ikke være noe problem å bruke opp en liten flaske. Dessuten er thaisupper med kokosmelk vanedannende
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå