lagacy Skrevet 7. november 2006 #1 Skrevet 7. november 2006 Jeg sliter med det samme til jul hvert år, jeg blir blakket fullstendig. Jeg har veldig mange å kjøpe til, og flere blir det for hvert år i.o.m at flere og flere venner får barn. Nå i år har jeg 1 gutt på 2, 1 gutt på 4, en gutt på 6, en jente på 9, en jente på 13 og to gutter på 14, pluss mine søsken og de voksne i familien, datteren, ste-datteren og kjæresten som jeg må kjøpe gaver til. Jeg prøver hvert år å finne noe fint og billig, men det ender med at jeg er ruinert til langt uti januar. P.g.a dette så hater jeg virkelig jula, jeg synes det koster mer enn det smaker. Noen som har noen tips til julegaver og tips sånn at man ikke blakker seg helt i desember. I fjor måtte jeg på sosialen å tigge penger fordi jeg var så blakk, samt at jeg måtte få mat fra frelsesarmeen til jul. Dette synes jeg var utrolig lite trivelig, jeg følte meg rettt og slett som en tigger. Håper jeg slipper dette i år! Hjelp!
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #2 Skrevet 7. november 2006 Kan ikke dere voksne inngå en avtale om at dere ikke gir hverandre julegaver? Da hadde du jo spart noen kroner der. Ellers dersom du har råd, sett av et lite beløp gjennom hele året. Visst du får igjen litt på skatten, sett av litt av det. Da kan du kanskje slippe så mange utlegg i jula. Begynn tidlig. Gjerne i oktober. Når det kommer tilbud i leketøyskataloger, benytt deg av det. Mange leker har de gjennom hele året, og kan byttes også i romjulen.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #3 Skrevet 7. november 2006 Hm. For meg høres det ut som om du faktisk ikke har penger til å kjøpe så mange gaver i det hele tatt. Det er da ikke samfunnet som skal betale for gaver til dine venners barn. Hva med å slutte å gi så mange dersom du har dårlig råd. Eller har du bare dårlig råd i jula? Dersom dette siste er faktum, kan du jo kjøpe julegaver hele året, litt for sent for denne jula dog. Ikke vet jeg hvor dyre gaver du kjøper, men jeg kjøper gaver til en hundrelapp til barn som du nevner. Men det er skikkelige gaver, kjøpt på salg. Var feks på Barnas hus tidligere i høst da de hadde salg på ullklær og fleecedresser og kjøpte. Til veninner og svigerinner blir det flotte sengesett kjøpt på tilbud på Living. Disse kostet tilsammen ca 100, mens jeg selv kjøpte samme settene til meg selv på tilbud tidligere for kr 400,- Dette ville kanskje ha gått for deg også? Men dersom du ikke ha råd, så kan dere kanskje iallefall avtale at ikke de voksne skal få gaver.
brumma* Skrevet 7. november 2006 #4 Skrevet 7. november 2006 Har du ikke råd, så har du ikke råd. Avtal med de voksne at dere ikke kjøper gaver til hverandre og så kjøper du bare en liten ting til ungene. Det er jo ikke prisen som teller! Ellers lønner det seg å begynne tidlig med planleggingen. Masse salg å få med seg! Jeg var f.eks nettopp på et boksalg der de hadde masse flotte bøker til under hundrelappen.
Snil@ Skrevet 7. november 2006 #5 Skrevet 7. november 2006 Prøv og begynn mye tidligere med å kjøpe julegaver (vent at det er for sent i år, men man kan jo begynne neste år). Få meg salg i løpet av året, når feriepengene kommer kan man prøve å bruke et par tusen, da er jo mye gjort. Jeg sliter med det samme som deg, er like blakk hver januar, men i år fikk jeg faktisk unna noen presanger allerede i august Jula skal jo liksom være en koselig tid, ikke en tid med bekymring for penger.
brumma* Skrevet 7. november 2006 #6 Skrevet 7. november 2006 Og siden jeg egentlig ikke svarte på spørsmålet: fine julegaver til under 100 kroner kan være en flaske vin (masse godt til under hundrelappen), noe fine servietter/lys (noe man alltid trenger og som er koselig å få. Se an hva slags smak mottakeren har!), små lekebiler (har slått an like godt som noe stort og dyrt), sminke eller smykker fra H&H (f.eks øyenskygge og lipgloss. Midt i blinken for "halvstore" jenter), bøker (som nevnt masse billig på tilbud både til barn og voksne), hvis mottaker samler på noe (servise/glass ol.) er det kanskje noe som ikke er alt for dyrt på lista, du kan lage noe (strikke, hekle osv hvis du kan)... Jeg kommer sikkert på masse mer etterhvert... Jeg har jo sett her på KG at noen har familie som krever dyre gaver, men heldigvis synes de fleste at det er tanken som teller! Man kan jo ikke gi mer enn man har uansett- mener jeg. Og igjen, snakk med familien din om å gi mindre gaver/slutte ågi til de voksne hvis du synes det er dumt å skulle være "på budsjett". Lykke til!
Blueberry Skrevet 7. november 2006 #7 Skrevet 7. november 2006 Barn ser vel ikke på hvor mye gavene koster? Det er tanken som teller. Og siden du gir gaver til alle venners barn, så er det ikke rart det blir mange barn å gi gaver til. Jeg ville nok sluttet å gi til venners barn, og heller konsentrert meg om nieser og nevøer, samt barn jeg er fadder til. Men det får være opp til deg. Ett tips til hvor du kan kjøpe billigere gaver til barn er f.eks. Europris.
lagacy Skrevet 7. november 2006 Forfatter #8 Skrevet 7. november 2006 Kan ikke dere voksne inngå en avtale om at dere ikke gir hverandre julegaver? Da hadde du jo spart noen kroner der. Ellers dersom du har råd, sett av et lite beløp gjennom hele året. Visst du får igjen litt på skatten, sett av litt av det. Da kan du kanskje slippe så mange utlegg i jula. . ← Har i flere år prøvd å si hver jul til de nærmeste at jeg har veldig dårlig råd, og ikke penger til å kjøpe julegaver. Men problemet er at alle sammen sier"det går bra, men jeg kjøper til deg allikevel" Og det synes jeg blir veldig pinlig, så da blir det til at jeg må kjøpe også. Så har det seg sånn at jeg har enormt mange å kjøpe til fordi min datter har en far som hun ikke har kontakt med som er narkoman. Så der i gården blir det jeg som må kjøpe julegaver fra datteren min til hans familie, de kjøper både til meg og til datteren min. Har masse utgifter som det er, og sliter med å få det til å gå rundt. Så det er vanskelig å spare, for det lille jeg sparer må jeg benytte på andre ting som ferie og ting datteren min ønsker seg. Men uansett, takk for tipset!
lagacy Skrevet 7. november 2006 Forfatter #9 Skrevet 7. november 2006 Og siden jeg egentlig ikke svarte på spørsmålet: fine julegaver til under 100 kroner kan være en flaske vin (masse godt til under hundrelappen), noe fine servietter/lys (noe man alltid trenger og som er koselig å få. Se an hva slags smak mottakeren har!), små lekebiler (har slått an like godt som noe stort og dyrt), sminke eller smykker fra H&H (f.eks øyenskygge og lipgloss. Midt i blinken for "halvstore" jenter), bøker (som nevnt masse billig på tilbud både til barn og voksne), hvis mottaker samler på noe (servise/glass ol.) er det kanskje noe som ikke er alt for dyrt på lista, du kan lage noehttp://forum.kvinneguiden.no/index.php?act=Msg&CODE=01 (strikke, hekle osv hvis du kan)... Jeg kommer sikkert på masse mer etterhvert... Jeg har jo sett her på KG at noen har familie som krever dyre gaver, men heldigvis synes de fleste at det er tanken som teller! Man kan jo ikke gi mer enn man har uansett- mener jeg. Og igjen, snakk med familien din om å gi mindre gaver/slutte ågi til de voksne hvis du synes det er dumt å skulle være "på budsjett". Lykke til! ← Tusen takk for tipsene! Er ikke den mest husmoraktige typen, så hekling og strikking blir nok ikke aktuellt. Men det tipset om smykker fra H&M og øyenskygge og lipgloss vet jeg hvem jeg skal bruke til. takk
lagacy Skrevet 7. november 2006 Forfatter #10 Skrevet 7. november 2006 Jeg sliter med det samme som deg, er like blakk hver januar, men i år fikk jeg faktisk unna noen presanger allerede i august Jula skal jo liksom være en koselig tid, ikke en tid med bekymring for penger. ← Ja jula skal liksom være en koselig tid, med det er mange år siden sist den var det for min del.Synes det synd å se hvor matreallistisk vi er blitt, om og gjøre å overgå hverandre i alt fra julepynt på husene og gaver vi kjøper til hverandre. Begynner å bli mer og mer likt amerika, dessverre... Skal prøve å komme på å starte litt tidligere med julegaver til neste år, problemet er at det sier jeg hvert år. Men glemmer det, akkurat som nyttårs forsetter...
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #11 Skrevet 7. november 2006 Se på steder som Europris og Nille. Lysestaker, lys osv. er kjempekoselig å få. Kjøp hvite kopper eller helt enkle vinglass og litt glassmaling og lag ditt eget mønster/hilsen på varene(veldig koselig å få noe som ikke alle andre har). Sokker er billig på Europris, Nille og Rema og ALLE har vel bruk for sokker? Lotion, shampoo, såpe er forbruksvarer og det kan man få billig på bl.a. HM - personlig synes jeg ikke det gjør en døyt om det kommer fra matbutikken heller.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #12 Skrevet 7. november 2006 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=236366 kanskje du får noen ideer her og.
liv Skrevet 8. november 2006 #13 Skrevet 8. november 2006 (endret) Hva med å gi bort en flaske vin og gavekort på barnepass til de voksne? Til barna er det utrolig mye rart på salg En kul lue eller tynn genser koster ikke mye! Endret 8. november 2006 av liv
Drua Skrevet 8. november 2006 #14 Skrevet 8. november 2006 Mine tips: 1) Lag en liste over de du har tenkt til å gi julegaver til, og vurder sterkt om noen kan strykes fra den listen. Forsøk igjen å avtale med folk om å slutte med julegaver. Tips: ikke si at du ikke har råd til å kjøpe julegaver (selv om det kanskje er sant), appelér heller til fornuften og dra den med at "nå er vi voksne og da er det unødvendig med gaver, julen er jo for barna etc., kan vi ikke bare slutte å gi hverandre julegaver?" Den utløser ihvertfall ikke sympatigaver a la "jeg kjøper til deg likevel, jeg" , så slipper du dårlig samvittighet på julaften når du får gave av noen du ikke har gitt til. Det har ihvertfall funket for meg 2) Se også på om noen kan gaver kan slås sammen - voksne par, søskenflokk for eksempel. 3) Sett opp budsjett over julegavene, og følg det strengt. Eks: Gutt 2 år max 50 kr Mor og Far max 150 kr Jente 9 år max 100 kr osv.. (ikke bry deg om summene, bare eksempel) 4) Tenk over hva du skal kjøpe før du drar ut for å handle. Skriv rett og slett en omtrentlig handleliste/forslagsliste. Er det vanskelig, bestem deg for å gå i kun noen få butikker, du vil for eksempel klare å få kjøpt brukbare og rimelige gaver ved å kun gå på HM, Nille, en leketøysbutikk og Vinmonopolet. Husk at det ikke gjør noe om folk får ganske like gaver. Mange gode forslag til gaver over her. 5) Begynn å kjøpe gaver nå, og ta gjerne litt av gangen så du ikke merker det så godt på lommeboka. Panikkhandling i siste liten blir ofte veldig dyrt. Husk at det er fortsatt tanken som teller og ikke prisen! Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #15 Skrevet 8. november 2006 Ett lite tips til de voksne: Du får kjøpt fine stetteglass (vinglass) på Rema, eller en annen butikk. (6 stk for 30 korner). På hobbybutikker får du kjøpt glassmaling (farge og trensparent lakk) og glitter til en rimelig penge. Svamp på glassmaling på innsiden av stetteglasset, legg på litt transparent lakk på utsiden og strø på litt glitter. Brenn det i ovnen, sett i telys, og vips: en veldig fin telysestake! Min venninne gjorde dette for et par år siden. Lysestakene ble utrolig flotte, de kostet ca 12 kroner pr. glass (inkludert lys), hvert glass tok 10 minutter å lage, og de ble veldig populære. (Hun fikk bestillinger fra de som ikke fikk dem til jul). Tips til barna: Du får kjøpt mange fine luer, votter og skjerf med spreke farger og mønstre til en rimelig penge. Plakater er veldig morsomt å få for mange barn.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #16 Skrevet 8. november 2006 Det går fint av å avtale med venner at man ikke kjøper gaver til venners barn.. Av vennegaver kjøper jeg bare gave til min nærmeste venninne og hennes barn. Men det er mange i familien og vi kjøper for 500kr til hver av de i familien. Det blir den nette sum av 5000,- utenfor min egen kjernefamilie.. Vi bruker ca 10.000 på julegaver, og jeg starter alltid tidlig og kjøper bøker og andre ting på salg.. Dessuten kan du melde deg inn i bokklubber og FÅ fine bøker som du kan gi i julegave.
Gjest Gjest_Margrete_* Skrevet 8. november 2006 #17 Skrevet 8. november 2006 Lag noe sammen med datteren din til besteforeldre, det er alltid koselig å få. En fin tegning i ramme eller gipsfigurer - klem ei hånd eller en fot. Til de små: fingermaling er populært hos de under 5 - tror det koster under 100 Ullsokker - veldig godt å få. Nattdrakt Fargeblyanter er veldig kjekt å få Gulvpuslespill er morsomt å legge Badeleke Bøker Til 9-14 åringene Perler til å lage egne smykker - se på Panduro eller andre hobbybutikker. Store pakker kan posjoneres opp slik at de blir gaver til flere. Badehåndklær til de som driver idrett. De blir garantert brukt Boxer til gutter Undertøysett fra HM Donald pocket og en liten godis å kose seg med i jula Hårpynt, hårband eller sminke til jentene Gavekort på kino (100 er nok til billett og litt popcorn) Sokker fra sportsbutikker Dukketilbehør til jenter - et brett med Barbiesko eller luer til Bratz kan du sikkert finne under 100 kroner. Nille er allerede nevnt som en butikk der fine ting ikke er alt for dyre. Se på Lindex etter klær - der har de ofte salg og klærne har god kvalitet. Se etter "betal for to og ta 3" tilbud. Er ofte innom Interbok hvis vi skal ha bursdagsgaver til venninner og venner eller en liten oppmerksomhet til noen. Der har de fine ting til en rimelig penge, både bøker, puslespill og småleker.
pellegrino Skrevet 8. november 2006 #18 Skrevet 8. november 2006 Det finnes også en forretning som heter "søstrene grene" so har utrolig mye forskjellig til store og små. Eksempel er prinsesse-notisbøker i A4-størrelse til kr 2,97 (ja, utrolig ikke sant).
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #19 Skrevet 8. november 2006 Det finnes også en forretning som heter "søstrene grene" so har utrolig mye forskjellig til store og små. Eksempel er prinsesse-notisbøker i A4-størrelse til kr 2,97 (ja, utrolig ikke sant). ← Hvor???
brumma* Skrevet 8. november 2006 #20 Skrevet 8. november 2006 Hvor??? ← Den finnes kun i Stavanger foreløpig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå