Gå til innhold

Sønn som slår

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det er jeg helt enig i, ikke alle passer like godt til å jobbe "nært" med barn. Jeg har også flere års erfaring, så jeg vet hva jeg snakker om....Det er et felles ansvar for både foreldre, medarbeidere, ledelse og en selv å ta tak i det man ser ikke fungerer eller som rett og slett er destruktivt for barna. Basert på faglige, etiske og menneskelige krav og hensyn. Men, når det her er snakk om hvorvidt et barn slår eller ikke og positive reaksjoner for å forhindre dette, så er det de signifikante menneskene i barnets nærvær som er mest betydningsfull og som utøver den største påvirkningskraft på barnas adferd, og da snakker vi som oftest om foreldre/foresatte i størst grad.

Det var ikke snakk om "positive reaksjoner direkte" Men forståelse uten stigmatisering. Mange barn oppdras i barnehagen-senere er det skole for sosiale arenaer. Klart foreldre utøver stor påvirkningskraft- men det er nå slik en gang at ikke alle verdens barn har foreldre som ser barnas behov.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Klart foreldre utøver stor påvirkningskraft- men det er nå slik en gang at ikke alle verdens barn har foreldre som ser barnas behov.

Da er det så flott at det finnes signifikant andre(i samspill med foreldrene) som utøver en stor påvirkningskraft på barnas adferd. Jeg er av de som har tro på at vårt samfunn og dets instituttpreg har evnen til å oppfostre oppegående individ :sjarmor:

Skrevet
Da er det så flott at det finnes signifikant andre(i samspill med foreldrene) som utøver en stor påvirkningskraft på barnas adferd. Jeg er av de som har tro på at vårt samfunn og dets instituttpreg har evnen til å oppfostre oppegående individ :sjarmor:

Det har jeg og til en viss grad :)

Likevel, mye jeg har sett i mitt arbeid som skremmer meg-som sagt det er ikke alle som er profesjonelle. Ser jeg på samfunnsutviklingen der fler og fler barn får psykiske lidelser så har nok også jeg litt rett i mine teorier ;)

Skrevet
Det har jeg og til en viss grad :)

Likevel, mye jeg har sett i mitt arbeid som skremmer meg-som sagt det er ikke alle som er profesjonelle. Ser jeg på samfunnsutviklingen der fler og fler barn får psykiske lidelser så har nok også jeg litt rett i mine teorier ;)

Barn og psykiske lidelser er et enormt komplekst tema og diskusjonen rundt dette burde kanskje vært satt i egen trådstart. Uansett, det er mange barn som ikke har det godt og dette er at felles ansvar vi alle må ta hånd om. Det er ingen tvil om at faglig kompetanse er en vesentlig og manglende faktor hos flere som jobber med barn, men det å være "profesjonell" i yrkesutførelsen handler både om å gjøre det man mener er faglig, moralsk og etisk riktig i den konkrete yrkesrollen, i tillegg til at man tenker profesjonalitet i sin omgang med barna også. Altså hvordan man fungerer som rollemodell og hvordan man gir tilbakemelding på barnas personlighet og adferd og hvordan man generelt viser respekt for barna som egne selvstendige individ.

Skrevet
Barn og psykiske lidelser er et enormt komplekst tema og diskusjonen rundt dette burde kanskje vært satt i egen trådstart. Uansett, det er mange barn som ikke har det godt og dette er at felles ansvar vi alle må ta hånd om. Det er ingen tvil om at faglig kompetanse er en vesentlig og manglende faktor hos flere som jobber med barn, men det å være "profesjonell" i yrkesutførelsen handler både om å gjøre det man mener er faglig, moralsk og etisk riktig i den konkrete yrkesrollen, i tillegg til at man tenker profesjonalitet i sin omgang med  barna også. Altså hvordan man fungerer som rollemodell og hvordan man gir tilbakemelding på barnas personlighet og adferd og hvordan man generelt viser respekt for barna som egne selvstendige individ.

Selvfølgelig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...