Gå til innhold

Hvorfor bruker nesten alle kvinner

Fremhevede innlegg

Gjest Jon Are
Skrevet

Som feminist og mann er jeg svært skeptisk for ikke å si sint på den utstrakte bruken av p-piller. Hvorfor i all verden er det kvinner som skal bruke et preparat som utsetter kroppen for humørsvingninger, blodpropp,depresjon,akne osv?Er det media som har fått kvinner til å tro at det er normalt og in i tiden å tilføre kroppen denne giften. Jeg synes menn bør ta ansvar for egen seksualitat og beskytte seg med kondom! Eller er dette kanskje et press fra patriarkatet vi lider under? Seksualitet sitter faktisk mellom ørene. Da jeg var i mitt siste forhold gav jeg beskjed om at hun ikke skulle gå på dette farlige preparatet! Vårt seksualliv fungerte så til de grader. Vårt seksualliv ble ikke preget av fravær av p-pille.

Med hilsen fra Jon Are

Videoannonse
Annonse
Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Vi vil ikke være gravide hele tiden, derfor er p-piller enkelt.

Skrevet
Vi vil ikke være gravide hele tiden, derfor er p-piller enkelt.

:overrasket:

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

:klø: Bruker vi ikke p-piller for å forhindre graviditet, da?

Skrevet

Det er vel ikke bare mannfolk som synes sexen er bedre uten kondom, kanskje?!

Skrevet

Kondom har både fordeler og ulemper. Undersøkelser har faktisk vist at sæd har en mild antidepressiv effekt på kvinner ;)

Det er i tillegg andre grunner til å bruke p-piller enn å unngå graviditet. Mindre menstruasjonssmerter, kan kontrollere syklusen bedre, osv osv.

Skrevet

Jeg er enig med TS jeg. Det forventes at vi kvinne skal bruke P-piller nesten samme hva, dette til tross for at svært mange opplever mange bivirkninger. Hver gang jeg er hos legen spør han meg om jeg bruker p-piller, og blir tydelig overrasket når jeg sier at jeg ikke gjør det. "hva, bruker du ikke p-piller???" Akkurat som jeg er unormal ved at jeg er kvinne og ikke bruker p-piller. Men hvorfor skal jeg bruke p-piller når jeg ikke har fast partner?

Leger er jo helt oppsatt på å putte kjemiske stoffer inn i kroppen kan det virke som. Jeg tror at i framtida vil man være mer skeptisk til å putte i kvinner så mye kunstige hormoner fra de er 15 og 20 år fram i tid. Jeg tror nok man vil se flere senvirkninger (bla kreft, som man har neddysset til nå).

Da p-pillene kom førte det til stor frihet for kvinner, ved at de selv kunne velge å ikke få barn. I dag føler jeg vel det har blitt en tvangstrøye og lettvint utvei for mange. (det beskytter jo bla ikke mot kjønnssykdommer). Guttene forventer at vi skal begynne på piller med en gang i et forhold, og mange jenter føler seg nok presset til det (har sett flere tråder her ang det at kvinnen får bivirkninger, men mannen presser på for at hun skal bruke piller).

Så selv om det er en mann som har startet tråden, er det altså noe i det han sier ;) (syntes reaksjonene her var litt vel negative i forhold til at han faktisk pekte på noe som faktisk også kan oppleves som et problem for oss kvinner)

Skrevet

Nå syns jeg det skal komme p-piller til menn! Skjønner da ikke at det skal være så vanskelig å lage? Da slipper jeg blødninger, kviser, humørsvingninger og dårlig sexlyst! Så kan han heller få litt av det :)

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Fint om mannen tar ansvar, men så lenge man ikke er i et fast forhold er det tryggest å ta ansvar for seg selv.

Bruker ikke p-piller selv, vil aldri gjøre det, men forstår godt de som bruker det.

Skrevet

De driver og forsker på det (p-piller for menn, altså) men så langt så har de ikke funnet noe som er sikkert nok. Et preparat er oppfunnet, men hindrer spermieproduksjon på bare 2/3 av mennene, har jeg lest, så det er ikke sikkert nok... hvor fant jeg detta da?

Men ellers er jeg enig med trådstarter. Det blir "forventet" at jenter skal ta ansvar for prevansjon i et parforhold. Selv er jeg så lei alt styret med hormoner (hatt så mye problemer) at jeg kommer til å bruke kondom fram til jeg klarer å skaffe meg pessar. Typen vet det ikke ennå, og kanskje blir han ikke glad, men han får bare finne seg i det :legrine:

Skrevet

Nå er vel ikke akkurat kondom det mst fantastiske alternativet, da. Ikke er det helt sikket heller. Du forstår det, TS, at vi vil ha en prevensjonsmetode der vi har kontrollen. Siden det er vi som blir gravide og vår kropp, vil vi styre det. Men når det er sagt, er det ikke bare ppiller som lar oss beholde kontrollen.

Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)

Enig med Hedda. For mange er p-piller en enklere prevansjonsmåte enn kondom.

Endret av Bellatrix
Skrevet
Du forstår det, TS, at vi vil ha en prevensjonsmetode der vi har kontrollen.

Nå skal jeg være skikkelig teit...

Ikke kontroll med kondom? Hvor bruker du være under samleiet da? :legrine:

Aaah ler av meg selv ass... hehe... sorry. Åpenbar smashball ;)

Back on topic...

Skrevet

Tror dette er første gang jeg er enig med “Jon Are”.

Bruker Ovusoft selv, og har som andre her i tråden mer enn en gang fått spørsmål om hvorfor jeg ikke bruker piller. Det er ganske enkelt at jeg ikke stoler på de, og at jeg får store bivirkninger av de. Hva får jeg til svar fra leger da? “Du må prøve dette og dette merket”, “spiral?”, “du er klar over at du kommer til å bli gravid om du fortsetter med dette?” osv. Tempraturmetoden og billings metode (sekret) har de fleste aldri hørt om…

Skrevet

Jeg er i og for seg enig at det er dumt å putte i seg alle disse hormonene. Jeg har slitt en del med p-pillene selv, hatt masse mellomblødninger i over et år, og har prøvd å gå fra p-piller til p-ring til p-plaster og nå til p-sprøyte. Det siste ser ut til å fungere foreløpig, men jeg er bekymret over at (jeg innbiller meg?) at jeg har mer vondt i hodet enn før, og også over bikvirkninger som kan komme senere. Men av meg og min samboer er det jeg som er mest i mot kondom, for meg fungerer det rett og slett ikke. Jeg greier ikke å ha et normalt sexliv hvis vi skal bruke det. Og siden jeg ikke har født barn ennå har ingen leger anbefalt meg å bruke noe annet ikke-hormonelt prevensjonsmiddel. Så jeg krysser fingrene for at jeg ikke får noen bivirkninger av sprøyten.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Digresjon, men jeg ble sterkt frarådet av en lege (på helt generelt grunnlag) å ta p-sprøyte. I alle fall hvis jeg hadde tenkt til å få barn senere.

Fortell oss om Billings metode da, Gjest?

Skrevet

Hehe, høres mer avansert ut enn det er.

Billings metode: Sekretet endrer seg i løpet av syklusen, og rett før EL er det oftest eggehviteaktig.

http://www.perimon.com/en/billings.html?printer

http://www.pernille.info/utflod.htm

Varierer veldig hvor pålitelig det er for kvinner, men for meg har det vist seg å være et godt hjelpemiddel. Greit å vite når jeg bør være ekstra obs på å få med meg flest mulig temperaturmålninger.

Skrevet

Fordi vi lever i ett samfunn med så lav spedbarnsdødelighet at man må begrense antall fødte barn på ett eller annet vis. Og siden de fleste prevensjonsmetoder har sine ulemper/bivirkninger er det opp til hver enkelt å vlge det de synes fungerer best for dem, og for veldig mange er det p-piller.

Samtidig synes jeg det er berittiget fra en feministisk synsvinkel å spørre hvorfor forskning hittil har fokusert på å fremstille hormonell prevensjon bare for kvinner, men dette er jo noe som er endring, pr i dag.

Skrevet
Kondom har både fordeler og ulemper. Undersøkelser har faktisk vist at sæd har en mild antidepressiv effekt på kvinner  ;)

Så depressiv som jeg ble da jeg gikk på pilla ville ikke en dæshj sædsprut gjøre mye fra eller til, belive me ;)

Jeg er også enig med TS. Jeg har selv kun dårlige ærfaringer fra hormonpreparater, altfra piller til p-ring. På et punkt ble jeg nødt til å ta en pause på grunn av en utredning, og det var først da hormonene skulle ut av kroppen jeg skjønte hvor mye de påvirket meg. Og ikke minst var det skremmende å se at den naturlige hormonbalansen i kroppen brukte 1,5 år på å komme tilbake til normalen :overrasket:

Etter det har jeg forsøkt flere typer og som sagt p-ring, for det er en "enkel" prevansjonsmetode i sådan øyne. Men for min del er det ikke værdt det rett og slett. Nå vet jeg hvertfall at kroppen min fungerer slik den skal, mensen kommer når den kommer og det er jo et tegn på at kroppen gjør jobben sin.

Mannen her i huset har ingen problemer med å "kle på seg", og det er faktisk ikke store forskjellen man merker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...