Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 6. november 2006 #1 Skrevet 6. november 2006 På det ene beinet mitt tror jeg jeg har et tilbakevendene problem med betennelse. På siden av stortåneglen, øvest, der hvor neglen klippes av, er det rødt, litt hovent og vondt hvis jeg kommer borti det. Da jeg tok pedikyr i sommer, sa fotpleien at der bare var å ikke klippe neglen så kort. Men dette hjelper ikke. Det blir IKKE bedre!! Der kommer ut verk innimellom også. Noen fotpleiere eller andre med råd??
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #2 Skrevet 6. november 2006 Så sant du ikke er gravid så er te-tre olje fint å smøre på. Drypp på en dråpe eller to en gang eller to pr dag, og gni det rundt.
Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 6. november 2006 #3 Skrevet 6. november 2006 Så sant du ikke er gravid så er te-tre olje fint å smøre på. Drypp på en dråpe eller to en gang eller to pr dag, og gni det rundt. ← Takk for tips, men jeg ER faktisk gravid Finnes det noe annet? Fucidinsalve for eksepmel? Blir det brukt lenger? Trekker det ut betennelse?
Gjest allium Skrevet 6. november 2006 #4 Skrevet 6. november 2006 Takk for tips, men jeg ER faktisk gravid Finnes det noe annet? Fucidinsalve for eksepmel? Blir det brukt lenger? Trekker det ut betennelse? ← Fotpleieren min anbefaler fucidin når hun har herjet med tærne mine. Når du har fått roet ned betennelsen, bør du også ta deg en tur til fotpleier.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #5 Skrevet 6. november 2006 Takk for tips, men jeg ER faktisk gravid Finnes det noe annet? Fucidinsalve for eksepmel? Blir det brukt lenger? Trekker det ut betennelse? ← Gratulerer Fucidin vet jeg lite om. Men hvitløk? Liker du det i maten så kan du bruke det i tillegg til "vanlig" medisin. Isbit demper det akutte, men hjelper ikke på lang sikt. Du kan også marinere tåen med det. Flere tips har jeg ikke i kjøkkenhyllen nå i farten
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #7 Skrevet 7. november 2006 Jeg har akkurat samme problemet selv og går jevnlig til fotterapeut for dette (har gjort det i to år!). Jeg har til og med fjernet hele neglen i håp om at den nye som vokser ut ikke skal "flise" seg langs kanten og skape betennelse nedi der. Anbefaler ikke å fjerne neglen, hjalp lite. Derimot anbefaler jeg at du går til en fotterapeut og får henne til å se på neglen din. Kanskje har du en liten "pigg" eller "negleflis" som gror nedi der og irriterer. Denne må ut! Vondt? JA! Men absolutt verdt det etterpå. Og kanskje du vil ha nytte av at hun setter på en bøyle slik at neglen din ikke gror nedi der igjen. Pass på å bruke gode, romslige sko... Og ikke klipp neglene for korte eller i bøy, men rett av.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #8 Skrevet 7. november 2006 Fucidinsalve er reseptpliktig så da må du en tur til legen først! (Inneholder antibiotika). Grønnsåpe trekker ut verk, du får kjøpt medisinsk grønnsåpe på apoteket! Blandes med vann, evt. kan du ta litt grønnsåpe på en kompress og legge på! Hvis det er et tilbakevendende problem ville jeg oppsøkt fotterapeut!
isprinsessen Skrevet 7. november 2006 #9 Skrevet 7. november 2006 jeg ville nok prøvd å oppsøke fotterapaut jeg da.. kan jo være en liten neglsplint eller noe..og da vil ikke betennelsen gå bort før den er fjernet..
ashera Skrevet 7. november 2006 #10 Skrevet 7. november 2006 Grønnsåpebad eller -omslag trekker ut verken. Er det gått hull på, kan du prøve å lage et omslag med resptfri, antibiotisk Brulidinsalve. Den virker på endel bakterier, men slett ikke alle.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #11 Skrevet 7. november 2006 Negrotbetennelse er kjempevondt og det kan bli blodforgiftning av det hvis det går for langt. Hos meg er det kronisk, men å gå i trange/smale sko forverrer det veldig. Ellers så er grønnsåpebad og jod veldig effektivt.
Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 7. november 2006 #12 Skrevet 7. november 2006 Takk for mange svar og gode tips, dere!! Tror nok det er lurt av meg å ta en tur til en fortterapeut, ja. Jeg prøver nemlig å klippe neglen på ulike måter, og klipper den ikke lenger for langt ned. Så problemet ligger et annet sted, kanskje det ligger noe nedi der og irriterer, ja. Får nok ta mot til meg å bestille time. Gruer meg bare for det, for det gjør VONDT bare jeg såvidt er borti... Huff oh huff...
Gjest Reidun Skrevet 7. januar 2013 #13 Skrevet 7. januar 2013 hei. ser at det er en eldgammel tråd.. men kan svare generelt for alle som lurer på dette, og fortelle min skrekkhistorie.. jeg gikk lenge med åpning mellom neglen og kjøttet på stortåa. det ble neglrotbetennelse, og en byll kom opp.. fikk kjempevondt, og litt feber, dro til legen. Legen skar opp neglerota, og litt nedover, ut fosset det gul verk, la seg som en stoor flekk på teppe under foten, og så kom masse blod. det gjorde ikke vondt, var bare deilig. fikk p lufteplaster, og bandasje. gikk hjem. ja jeg gikk, bestilte ikke taxi. det var første feil jeg gjorde. så da jeg kom hjem etter noen timer fjernet jeg lufteplasteret(plaster m hull) og tok på melolin el hva det het. vanntett, med plastoverflate, for ikk å sette seg i såret. tok på bandasje oppå. hadde på det til neste dag, tok av og renset m grønnsåpevann, da hadde såret lukket seg. og tror ikke jeg hadde fått ut alt pga det tette plasteret. renset da morgen og kveld, og skiftet til tette plaster. fikk mer vondt, kaldsvetet og holdt på å besvime, dro til legen. i taxi. fikk antibiotika. det ble plutselig hovent lenger inn på toa, som at det lå væske der, blårød farge over hele toa, og sprengende følelse. og nå vet jeg ikke hva som skjer videre.. nå må jeg tilbake til legen igjen, og er kjemperedd for hva han skal si.. fordi at nå ser det ikke bra ut! og ja jeg er kjemperedd. Fortsettelse følger..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå