Gå til innhold

p-piller

Fremhevede innlegg

Skrevet

hva kan skje hvis man ikke er helt ferdig utvokst, men begynner på p-piller? bør man vente til man er ferdig utvokst eller?

og hvis man likevel starter, selv om man ikke er ferdig utvokst, hva kan skje når man slutter? vil kroppen gå tilbake til det den var før man begynte på pillene?

er 15 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veksten stopper ikke, men siden p-piller ofte kamuflerer hormonproblemer så bør ikke så unge jenter (egentlig gjelder det alle, men eldre har bedr emulighet til å funnet ut av ting selv) ta p-piller ol uten en GRUNDIG undersøkelse for å se om alt er i orden. Det blir desverre sjelden gjort, og så når hun da slutter av en eller annen grunn kan det dukke opp en rekke overraskelser.

Skrevet

Skjønner ikke :S

Hva mener du med at p-piller kamuflerer hormonproblemer?

Hvorfor må man ta en så grundig undersøkelse for å se "at alt er i orden"? Hva er det som kan være "feil" da?

Hva går undersøkelsen ut på?

Hvilke overraskelser er det du mener?

ble redd nå, håper du kan svare meg

Skrevet

Vanligste er PCO, som jeg antakeligvis hadde i svak grad først, og så fikk forsterket av p-pillen. Så når jeg sluttet på de så hadde jeg ikke mens på over et år, og hadde neppe eggløsning mer enn en gang eller 2 de første 2 årene etter pilleslutt. Så jeg hadde slitt mer enn normalt for å bli gravid pga at kroppen brukte tid på å komme seg tilbake til normal form.

Det jeg har lest meg fram til i ettertid burde blitt gjort før jeg ble satt på piller er at det burde blitt tatt innvendig ultralyd, og blodprøver for å se om alt var i orden. Da hadde jeg enten ikke tatt piller, eller i det minste vært forberedt på problemene jeg kom til å få når jeg sluttet.

Skrevet (endret)

Vel, nå kommer det ikke unna at mange unge jenter får p-piller uten annet enn en blodtrykksprøve først, og de fleste går det da bra med. Bedre å gå på p-piller enn å bli mor i for ung alder! Kondomer kan være vanskelig å bruke helt riktig når man er ung og uerfaren :)

Det er farlig å leve, du kan dø av det... :P Mener bare å si at man må se litt stort på det. P-piller passer ikke for alle, men er fremdeles noe av det sikreste unge jenter kan bruke for å unngå graviditet.

Edit: Og ang. hva du kanskje egentlig spurte om: De fleste jenter får mensturasjon svært tidlig i dag. Flertallet har fått det før de fyller 15. Så har man hatt regelmessig menstruasjon i et par år så ser jeg ikke hvordan det skulle være forskjell om en jente på 15 og en jente på 18 bruker p-piller.

Endret av Annikken
Skrevet

Leger flest er svært lite obs på å informere om bivirkninger annet enn vektøkning, kviser osv. Klart det går bra med de fleste, men det skader aldri å lære mest mulig om hva man gjør med sin egen kropp.

Skrevet
Vel, nå kommer det ikke unna at mange unge jenter får p-piller uten annet enn en blodtrykksprøve først, og de fleste går det da bra med. Bedre å gå på p-piller enn å bli mor i for ung alder! Kondomer kan være vanskelig å bruke helt riktig når man er ung og uerfaren :)

Det er farlig å leve, du kan dø av det... :P Mener bare å si at man må se litt stort på det. P-piller passer ikke for alle, men er fremdeles noe av det sikreste unge jenter kan bruke for å unngå graviditet.

Edit: Og ang. hva du kanskje egentlig spurte om: De fleste jenter får mensturasjon svært tidlig i dag. Flertallet har fått det før de fyller 15. Så har man hatt regelmessig menstruasjon i et par år så ser jeg ikke hvordan det skulle være forskjell om en jente på 15 og en jente på 18 bruker p-piller.

Men jeg har jo hatt mensen i over 3 år, men den er ikke regelmessig. kan jeg ikke begynne på p-piller da? :S

Skrevet
Men jeg har jo hatt mensen i over 3 år, men den er ikke regelmessig. kan jeg ikke begynne på p-piller da? :S

Mange bruker p-piller fordi de har uregelmessig mens og vil ha den mer regelmessig... så det kan godt være. Hør med legen din! Du trenger bare at han/ hun måler blodtrykket om du skal ha p-piller, ikke skummelt.

Skrevet

men det har ikke noe å si at jeg ikke er fullt utvokst enda da? hvis jeg skal begynne på p-piller .

Skrevet

Hehe, man "vokser" jo resten av livet, så fullt utvokst... vet ikke jeg. Du har jo hatt mensen i tre år, jeg tror det er mer enn nok. De bruker hvertfall ikke nekte jenter p-piller, så du får dem nok uansett. Så får du selv lese litt og vurdere om du vil bruke dem :)

Skrevet

Om du ikke har fått regelmessig mens før du begynner på piller vil du få regelmessige blødninger når du går på de, og like ustabil syklus når du slutter.

Det p-piller gjør i en slik situasjon er at de “overkjører” kroppens egen hormonproduksjon, og setter i gang en kunstig prosess. Det vil da gjøre at på overflaten ser alt normalt ut, med blødning hver 28 dag, mens grunnen til at mensen var ustabil i utgangspunktet fortsatt er der.

Dette gjelder uansett om du er utvokst eller ikke.

Skrevet

Oida..

men det jeg egentlig lurer litt på her da,(er fryktelig dårlig til å forklare) er om kroppen fortsatt vil utvikle seg som den hadde gjort uten p-piller, selv om jeg begynner med p-piller, eller om jeg vil få akkurat samme kropp som før jeg startet på pillene etter at jeg en gang slutter med de igjen..

?

Skrevet
Oida..

men det jeg egentlig lurer litt på her da,(er fryktelig dårlig til å forklare) er om kroppen fortsatt vil utvikle seg som den hadde gjort uten p-piller, selv om jeg begynner med p-piller, eller om jeg vil få akkurat samme kropp som før jeg startet på pillene etter at jeg en gang slutter med de igjen..

?

I høyden vil den normalt sett gjøre det, men når det gjelder de hormonprosessene som må til for at kroppen skal ha en normal syklus vil de i beste fall bli stoppet, og du må regne med 6-12 måneder før det blir normal igjen etter du slutter. I verste fall blir de såpass forstyrret at du må regne med medisinsk behandling for å få ting i gang igjen. Siste alternativ er mest sannsynlig om du allerede har hormonproblemer (ustabil syklus, kviser av hormonell årsak, mye hårevekst osv)

Skrevet

Hjelpes :O

Jeg har uren hud med en del kviser, men vet ikke om det er hormonelt. ((Faren min på 50 har litt uren hud(store porer og svarte prikker), og broren min på 21 har også kviser.. Så det kan jo være at det er fra arven, vet ikke jeg nei.))

Og jeg har vel en del hårvekst. På armer og ben mener jeg da, har ikke unormalt med hår andre steder(har ikke bart eller noe sånt). Eller har kanskje en del hår på magen og..

Men hva med brystene mine? De er ganske små. Vil de vokse normalt mens jeg går på p-pillene?

Skrevet

Brystveksten vil neppe stoppe opp, men den kan økes om du er av de “heldige” som går opp i vekt på p-piller.

Skrevet

Glemte en ting: Enkelte får også større bryster uten vektoppgang, men skyldes de pillene (og ikke din naturlige utviking, bryster vokser til godt oppi 20 årene) vil de normalt krympe når du slutter på de. Det er litt de samme prosessene som skjer i et tidlig svangerskap og brystene vokser hos enkelte.

Skrevet

Ok. :)

Men er dere helt sikre; vil jeg vokse som normalt i høyden, og brystene også?

Skrevet

Jaha ja! Mange takk!

Da ser jeg ingen grunn til å la være å begynne på p-piller :D

Skrevet

Da får du ha lykke til og håper du slipper unna samme trøbbelet jeg hadde :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...