Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #1 Skrevet 6. november 2006 Fødte for 6 uker siden, og etter hva jeg har lest, så virker det som om hormonspiral er den prevansjonen jeg nå vil bruke. (Har tidligere bare brukt p-piller). Noen som har erfaring med hormonspiral? Hvilke eventuelle bivirkninger har dere hatt? Er det vondt å få satt den inn?
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #2 Skrevet 6. november 2006 Jeg har vanlig kobberspiral, så kan ikke uttale meg om hormonspiralen. Når det gjelder å sette inn en spiral, la meg si det slik: valium eller sterke smertesillende en liten halvtime i for veien anbefales! Jeg skiftet min spiral på fredag (den første gangen la jeg i narkose etter en abort), og jeg har aldri vært med på en så intens smerte. Det var jo helt for jævelig vondt?! Nå skal du bare sette inn, så smerten blir jo kortvarig og er glemt etter et par dager. Du skirver jo også at du harvært gjennom en fødsel og da fortoner sikkert ikke dette seg som så vondt som det jeg som ikke har født synes det var :-) Jeg tror jeg vil sammenlikne det med vanvittig sterke menstrasjonssmerter. Samme type krampe men mye mer intens.
Nabodama Skrevet 6. november 2006 #3 Skrevet 6. november 2006 Jeg har vanlig kobberspiral, så kan ikke uttale meg om hormonspiralen. Når det gjelder å sette inn en spiral, la meg si det slik: valium eller sterke smertesillende en liten halvtime i for veien anbefales! Jeg skiftet min spiral på fredag (den første gangen la jeg i narkose etter en abort), og jeg har aldri vært med på en så intens smerte. Det var jo helt for jævelig vondt?! Nå skal du bare sette inn, så smerten blir jo kortvarig og er glemt etter et par dager. Du skirver jo også at du harvært gjennom en fødsel og da fortoner sikkert ikke dette seg som så vondt som det jeg som ikke har født synes det var :-) Jeg tror jeg vil sammenlikne det med vanvittig sterke menstrasjonssmerter. Samme type krampe men mye mer intens. ← Tror det kommer litt an på hvor øvet den som setter inn er også. Hos meg gjorde det ikke særlig vondt, det gikk helt greit. Livmormunnen er forresten mer åpen de første dagene av mensen, og det anbefales å sette inn da, nettopp pga at smertene blir mindre. Jeg har merket at sexlysten min har blitt noe redusert etterhvert, så jeg kommer nok til å fjerne den. Ellers er det jo positivt å slippe mensen, da.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #4 Skrevet 6. november 2006 Med kobberspiral får man gjerne lengre og kraftigere blødninger, men man slipper bivirkningene som hormonene gir, så for meg er kobberspiral et klart bedre valg. Dvs., for en person som har gått på p-piller uten nevneverdige bivirkninger spiller sansynligvis ikke hormonene så stor rolle.
Gjest gjesta Skrevet 6. november 2006 #5 Skrevet 6. november 2006 Hormonspiralen har et litt tykkere innføringshylster enn kobberspiralen. Etter å ha brukt kobberspiral i mange år ønsket jeg å bruke hormonspiralen. Det gikk faktisk ikke ann å sette den inn. Selv ikke med gynokolog og ultralyd. Ga opp det prosjektet.
ashera Skrevet 6. november 2006 #6 Skrevet 6. november 2006 (endret) Har hatt begge slags spiraler og kjente nesten ingenting da de ble satt inn. Men nå skal det sies at legen min nærmest er berømt for å være flink til akkurat den jobben. Hadde bivirkninger av p-piller og kobberspiral, men hormonspiralen har fungert fint. Men prevensjonsmidler må man nesten bare prøve seg fram, det er veldig individuelt hva som fungerer og ikke. Ta gjerne et par ibux en time før du evt. skal sette inn spiral. Endret 6. november 2006 av hera
Wildy Skrevet 6. november 2006 #7 Skrevet 6. november 2006 Jeg har nå min andre hormonspiral, og er kjempefornøyd. Den første fikk jeg satt inn 7-8 uker etter siste fødsel, og det gjorde ikke vondt. Det var litt ubehagelig, men ikke vondt. For to år sidenvar det på tide å bytte. Det gjorde vondt både å ta ut den gamle og å sette inn den nye, men det var på ingen måte uutholdelig. Mest ekkelt er det å kjenne at noe skjer på "innsiden". Jeg har vært fornøyd, ingen mens, kun småblødninger ett par ganger i året. Og ikke minst;jeg har ikke blitt gravid!
Gjest tove Skrevet 16. februar 2012 #8 Skrevet 16. februar 2012 Fødte for 6 uker siden, og etter hva jeg har lest, så virker det som om hormonspiral er den prevansjonen jeg nå vil bruke. (Har tidligere bare brukt p-piller). Noen som har erfaring med hormonspiral? Hvilke eventuelle bivirkninger har dere hatt? Er det vondt å få satt den inn?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå