Gjest Gjesta Skrevet 6. november 2006 #1 Skrevet 6. november 2006 (endret) Når baker du kakene dere skal ha til jul? hvor lang holdbarhet er det egentlig på hjemmebakte julekaker? Endret 6. november 2006 av Evelina
tuji Skrevet 6. november 2006 #2 Skrevet 6. november 2006 Det lurer jeg på også. Pleier ikke å bake så mye, men har en del ledige helger fremover, og da hadde det vært koselig å bake sammen med lillejenta. Kan man begynne allerede nå?
Gjest Eir Skrevet 6. november 2006 #4 Skrevet 6. november 2006 De typiske julekakene av type pepperkaker, serinakaker, havreflarn osv holder nesten evig. Jeg glemte igjen en boks med ulike typer ett år, og de smakte like godt neste jul. Så dere kan nok trygt begynne med bakingen nå.
tuji Skrevet 6. november 2006 #5 Skrevet 6. november 2006 Innbiller meg at de holder ganske lenge, for da jeg var liten hadde vi julekaker til laaangt ut på nyåret. Men hvis de først skal ligge en måned og vente på jul, for så å ligget til laaaangt ut på nyåret er det mulig de blir seige eller noe. Kan noen komme med en fasit her?
Gjest Gjesta Skrevet 6. november 2006 #6 Skrevet 6. november 2006 Og hva gjelder for de ulike kakesortene egentlig? Hva med krumkaker? hva med serinakaker? hva med konfektkaker? hva med peppernøtter? flere?
tuji Skrevet 6. november 2006 #7 Skrevet 6. november 2006 Jeg ser at de har sånne ferdige pepperkakehus i butikkene allerede, så det må jo bety at pepperkaker holder seg lenge. Det eneste jeg vet er at julemenn er aller best så ferske som mulig, så det venter jeg med.
Gjest Gjesta Skrevet 6. november 2006 #8 Skrevet 6. november 2006 ja.. men hvis man tenker på ingrediensene. Det er jo fex smør/margarin da, mel holder jo evig, samme m sukker, bakepulver og den slags. Hva m det som inneholder egg? melk? når det er stekt?
Gjest gjesta Skrevet 6. november 2006 #9 Skrevet 6. november 2006 Jeg pleier faktisk ofte å ha julekaker i fryseren jeg. Når det gjelder kokosmakroner så er det et must. Jeg vil ha de seige inni og sprø utenpå og ikke tørre. Forøvrig så vet jeg fra den gangen jeg brakk armen at kakedeig til småkaker holder seg mange dager i kjøleskapet før du trenger å bake de ut
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #10 Skrevet 6. november 2006 Kaker med mye fett ville jeg oppbevart i fryseren. Smultbakst er vel gode eksempler der. Et år bakte jeg "kanelpletter" (småkaker med mye smør) og der sto det spesielt at de kunne oppbevares lenge i fryseren. Vil også tippe at sjakkruter og tyske skiver hoder seg godt i fryseren. (Og deigen til disse holder fint i kjøleskapet minst tre dager, egen erfaring). Hvis du baker store kaker, eks fyrstekake, engelsk fruktkake etc, så er de supre å fryse ned. Konfektkaker (tenker du da på type delfiakake, som ikke stekes?) har kort holdbarhet. Der vil også kjeksen bli myk hvis den står lenge, så den er typisk ferskvare! *følger med tråden videre*
Malama Skrevet 6. november 2006 #11 Skrevet 6. november 2006 Noen blir myke (pepperkaker pleier bli myke om du finenr dem til påske...) andre er like gode. Vi pleide å spise julekaler godt utpå nyåret uten store problemer (smultringer lå i fryseren, resten lå i skapet), men de var jo bakt i desember da. Men altså, når mamma fant krumkaker i boksen, til påske (når hun skulle lage nye) så var de spiselige de også. Litt myke var de kanskje blitt, men meget spiselige. Nå er jeg så sær at jeg synes myke pepperkaker er GODT jeg da, så for meg gjorde det aldri noe å finne de gamle pepperkakene nei.
Gjest Gjesta Skrevet 6. november 2006 #12 Skrevet 6. november 2006 Da blir det baking her i huset om ikke så lenge ihvertfall Vi har det første familiejuleselskapet 1. søndag i advent og da må det jo være med noen julekaker
A9ta Skrevet 6. november 2006 #13 Skrevet 6. november 2006 Har lyst til å begynne å bake i dag jeg! hehe... Elsker julekaker i førjulstida.. etter nyttår smaker de jo ikke noe godt!
Gjest Gjesta Skrevet 6. november 2006 #14 Skrevet 6. november 2006 ikke noe godt er jeg ikke enig med deg i, men jaggu er de best på denne tiden ja....
A9ta Skrevet 6. november 2006 #15 Skrevet 6. november 2006 Ender ofte med at man må bake to posrjoner siden første porsjon ble spist opp før desember startet... hehe... Vi kjøpte steindyre sirupssnipper i forgårs.. tenkte at hvis de var gode så kunne vi slippe å bake dem i år.. men de ble spist opp på under ett døgn... både mor, far og barn gumlet kaker og klementiner og lekte jul... så her må det nok bakes MØØØØE kaker!! *ler*
brumma* Skrevet 6. november 2006 #16 Skrevet 6. november 2006 Pepperkaker kan jeg godt bake på forhånd, men serinakaker og kakemenn gjør seg best så ferske som mulig synes jeg.
Scorpina Skrevet 6. november 2006 #17 Skrevet 6. november 2006 Hjelpe meg.... Hvor mange kaker/sorter baker dere egentlig???? Vi lager kokostopper og kokosflarn, Sarah Bernhard, julebrød og..ja, that's it! Pepperkaker og krumkaker kjøper vi. Dvs, lager jo pepperkakehus, men sånn ferdig moduler. Steker vegg tak og slikt og klasker det sammen med smelta sukker (skal huske å ha på meg solide hansker, i år også ja!!! Er ikke no' godt å brenne seg på kokvarm smelta sukker )
Gjest Fruktfat Skrevet 6. november 2006 #18 Skrevet 6. november 2006 de holder leenge. men bruk margarin, smør kan blir harskt. de fleste er jo enige i at kakene er best FØR nyttår, ikke etter, så det er jo bare å bake i vei? strull og kromkaker kan fryses, forresten.
kamela Skrevet 17. november 2006 #19 Skrevet 17. november 2006 Går jo an å begynne med de myke kakene som skal i fryseren; julekake, krydderkake.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2009 #20 Skrevet 14. januar 2009 Holdbarhet Julekaker Max 4-6 uker OBS.! ( Any longer will kill you).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå