Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Egentlig to forskjellige ting, men siden de henger sammen så spør jeg: Tror du det er mulig å forandre folk? Og kan folk her inne på KG forandre mening?

Ofte blir jeg overraska over hvor engasjerte fok her inne kan bli: "Det fins bare én sannhet og det er den jeg forteller DEG Nå!" Hva er liksom meninga med det om ikke: "Jeg har rett, du tar feil, men det samme som meg".

Fungerer det virkelig for noen her inne? Eller i livet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg finner det veldig vanskelig å forandre folks mening, og bruker ikke energien min på å prøve med mindre det er noe jeg brenner veeeeeldig for. Og forstår ikke alltid de som orker å bruker masse tid og energi på å prøve å forandre andre.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Ja absolutt, mener jeg.

Selvfølgelig har jeg mine prinsipper som jeg holder på, men jeg er absolutt åpen for å forandre mening i løpet av en diskusjon. Det er jo derfor man diskuterer, for å utveksle meninger og kanskje se ting fra andres synspunkt, og vokse på det.

Skrevet

Jeg tror at det kan være vanskelig å få andre folk til å skifte mening.

Selv har jeg ingen problemer med det. Jeg endres hele tiden alt etter erfaring og kunnskap.

Skrevet (endret)

Enig med Norwegian Blue.

Jeg er stort sett veldig bastant hvis jeg går inn i en diskusjon (RL eller online), og har som regel mine overbevisninger. Men hvis jeg, under diskusjonen, skjønner at jeg har misforstått noe eller får nye opplysninger som stiller saken i et annet lys, da tviholder jeg ikke på min opprinnelige mening.

Det finnes ikke mer irriterende enn de som har rett uansett!

Endret av Lillemor Gull
Skrevet

Så lenge du har rett er det da veldig lett å endre andres feilaktige meninger. Det går så fint, så.

Skrevet

Jeg tror ikke folk kan forandres, men folk kan forandre seg. ;)

Skrevet

Jeg tror at folk er hele tiden i forandring. Selv om det er bare litt om gangen. Vi blir påvirket av alt rundt oss, samtaler, relasjoner, mennesker vi har i vårt liv, situasjoner vi opplever osv. Det skjer nye ting i våre liv hver eneste dag og hver av disse tingene er med på å forme oss. Derfor er mennesker hele tiden i forandring.

Når jeg tenker på meg selv er jeg en helt annen person nå enn jeg var for 2 år siden. Og for 2 år siden var jeg helt annerleders enn jeg var for 2 år før det igjen.

Jeg har endret mine menninger og tanker mange ganger, alt ettersom jeg lærer nye ting.

Skrevet

Kommer an på... Noen mennesker er flinkere til å vurdere og evt ta til seg nye argumenter som kommer fram enn andre. Dessuten kommer det an på tema. Jeg synes stort sett det er ganske greit med diskusjoner som er faktabasert, å enten endre mening selv, eller overbevise andre. Men i saker hvor folk har veldig personlig sterke oppfatninger og kanskje er ganske hårsåre, gjerne pga oppveksterfaringer, livsvalg o.l, der virker det gjerne håpløst. Se f eks den pågående diskusjonen om hjemmværende eller ei.

Skrevet

Jeg tror fullt og helt på at folk kan forandre seg og forandre mening om ting.

Skrevet

Det er nok mye lettere i RL .

Inne på forum kan det lett bli skittkasting istedenfor forståelse for andres ståsted.

Jeg kan ikke huske å ha sett noen tråder her inne der noen skifter mening.

........Jo, kanskje noen få.........

Gjest Miloine
Skrevet
Så lenge du har rett er det da veldig lett å endre andres feilaktige meninger. Det går så fint, så.

Et typisk ”punktom” svar :ler:

Jeg tror at det kan være vanskelig å få andre folk til å skifte mening.

Selv har jeg ingen problemer med det. Jeg endres hele tiden alt etter erfaring og kunnskap.

Jeg må si meg enig med deg. Det er viktig å ta imot lærdom/kunnskap fra andre og ikke stå bastant på sin sak dersom andre beviserlig har rett.

Skrevet

Nei, jeg mener at folk ikke forandrer seg, de er stort sett den samme hele livet gjennom.

Men jeg tror folk kan lære mer, utvikle seg og lære seg til å modifisere visse uheldige trekk ved seg. Men det gjøres nok best i samhandling med andre, som responderer på personen i det daglige.

Jeg tror også at det er personavhengig, ut fra intelligensnivå, persepsjon og miljø hvor godt man evner å endre visse trekk ved seg selv, hvis det er et mål.

• 2 uker senere...
Skrevet

Leste ikke alle svarene, men jeg synes det er vanskelig å endre holdninger og meninger. det har mye med hvordan man er oppvokst å gjøre.

For eks likestilling av kjønnene. Det hra tatt veldig lang tid for å komme hit vi er i dag, men likevel er det en stund igjen.

En lærer i barneskoplen for eksempel, vil ha kortere lunte for jenter som bråker, enn for gutter, og sånne tankemåter er det vanskelig å endre.

Gjest LilSweetie
Skrevet

Jeg kan forandre mening gjennom diskusjoner, men da må de andre være veldig overbevisende, gjerne ha samme grunnholdning som meg på andre områder og jeg trenger noen ganger litt tid (altså: flere diskusjoner). Dette tror jeg vanskelig kan skje på et nettforum.

(Nå snakker jeg om meninger på "ordentlige" saker, dill og dall kan jeg da fort bestemme meg frem og tilbake på)

Skrevet

Jeg har forandret mening her inne etter å få presentert argumenter jeg ikke hadde tenkt på før. Og det er jo det som er spennende! Ville bli kjedelig om alle bare skulle presentere synspunktene sine og stå hardnakket på dem. Men jeg må også innrømme at jeg føler meg fristet til å forandre folk i blant :sjenert:

Skrevet

Jeg er helt overbevist om at mange kan forandre mening iløpet av en diskusjon, selv om man i utgangspunktet hadde èn bestemt mening.

Det kommer selvsagt an på viljen til å se ting fra flere sider, og det er det jo en del mennesker som har problemer med.

Og de som har bestemt seg for at de har rett samma pokker, de er det heller uinteressant å diskutere med, det blir som å prate til veggen.

• 2 uker senere...
Skrevet

hei

jeg er enig med Norwegian blue, Lillemor gull og ciara her, jeg tror det er vanskelig og forandre folk men jeg ser at folk kan forandre litt syn i en debatt her, jeg tror folk er den samme hele livet, men det er klart en utvikler seg og en tiltar seg nye meninger og endrer andre. Jeg syns det er noe av det som gjør det morsomt og diskutere her jeg og, det at man kan høre andre argumenter som man ikke har tenkt på og som kan få en til og skifte mening eller bli sikrere på den meningnen man har :)

kunne vert kult om folk en gang kunne skjønne at det er jeg som har rett da selvfølgelig he he :sjarmor:

hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...