:-) anna Skrevet 5. november 2006 #1 Skrevet 5. november 2006 Jeg blir amper av å se "te" skrevet "the" og "servise" skrevet service. "Service" er det samme som "sørvis". "The" er engelsk.
Lillemor Gull Skrevet 5. november 2006 #3 Skrevet 5. november 2006 Orddelingsfeil. Selv om de kan være fornøyende noen ganger. Men samtidig er det trist at så mange plages med det. Når det er så ille at det er helt vanlig å se orddelingsfeil på reklameplakater, firmanavn, produkter ...
loffen Skrevet 5. november 2006 #4 Skrevet 5. november 2006 Enig med Lillemor Gull. Det heter egentlig særskriving. Vurderer å melde meg inn i AMO; 'Astronomer mot orddeling' ! ( Ja de heter faktisk det. )
Gjest gjesta Skrevet 5. november 2006 #5 Skrevet 5. november 2006 Ordet nysgjerrig skrives veldig ofte feil. Deretter kommer interessert. Jeg gremmes når jeg leser sånt. Det er to veldig vanlige ord i det norske språk og at folk ikke har fått med seg hvordan de skrives gjør at jeg blir litt skremt. Vi snakker da gjerne om unge mennesker.
Gjest Gjesta Skrevet 5. november 2006 #6 Skrevet 5. november 2006 Min mor har en lei tidens til å skrive v-ord med h foran... "Jeg hvet det" og sånn... Grøss og gru... Ellers sliter jeg også med "nysgjerrig" og "interessert", samt orddelingsfeil
Gjest Kaffomann Skrevet 5. november 2006 #7 Skrevet 5. november 2006 Orddelingsfeil. Selv om de kan være fornøyende noen ganger. Men samtidig er det trist at så mange plages med det. Når det er så ille at det er helt vanlig å se orddelingsfeil på reklameplakater, firmanavn, produkter ... ← Fornøyelig.
Gjest Bellatrix Skrevet 5. november 2006 #8 Skrevet 5. november 2006 *grøsser* Og- og å-feil. "Jeg liker pizza å pølser", grusomt.
Gjest Gjesta Skrevet 5. november 2006 #9 Skrevet 5. november 2006 Glemte en ting; skrivefeil på hjemmesider, dokumenter, brosjyrer etc. Det finnes ikke noe verre enn en hjemmeside som forsøker å selge noe - med skrivefeil i annenhver setning.
Gjest Sativa Skrevet 5. november 2006 #11 Skrevet 5. november 2006 Di istedet for de er triste greier. Samt "mønstrasjon"
Gjest Frk Åberg Skrevet 5. november 2006 #12 Skrevet 5. november 2006 Orddeling topper virkelig min liste. Tilsynelatende oppegående mennesker (studiekamerater) som synder mot denne regelen. Syns dette kun skyldes latskap. Noe annet er det selvfølgelig med folk som virkelig sliter med rettskrivning.
Gjest Frk Åberg Skrevet 5. november 2006 #13 Skrevet 5. november 2006 Liker heller ikke når folk sier eller skriver: "hun likte de" eller "han ga den til hun". Sistnevnte sies mye i penere strøk der jeg kommer fra. Tror det er fordi noen syns det høres "penere" ut. Og jeg irriterer meg over grammatikkfeil fordi man syns noe høres bedre ut.
Gjest sion Skrevet 5. november 2006 #14 Skrevet 5. november 2006 Jeg blir gal av folk som skriver "hvem reklame er morsomst". Arg. Hva blir det neste; hvordan heter du? Hvilken kom inn døra?
Gjest gjesta Skrevet 5. november 2006 #15 Skrevet 5. november 2006 Bra jeg har retteprogram på firefox..
Bustetroll Skrevet 6. november 2006 #16 Skrevet 6. november 2006 Jeg kan ikke komme på noen konkrete rettskrivingsfeil, men personlig irriterer jeg meg grønn over folk som ikke gidder å bruke stor bokstav og punktum.
Velvet Skrevet 6. november 2006 #17 Skrevet 6. november 2006 Når folk bruker "hvem" istedet for "hvilken". "Hvem bil liker du best"? Grøss og gru.
Minien Skrevet 6. november 2006 #18 Skrevet 6. november 2006 (endret) ALLE skrivefeil irriterer meg grenseløst! Det gikk faktisk så langt at jeg i mine nett-sjekkedager ikke gadd å svare gutter som virket ålreite, men som hadde skrivefeil i meldingene sine. At det er å overdrive? Ja, men jeg kan dessverre ikke noe for det. Folk som ikke klarer å skrive riktig er noe av det verste jeg vet. Og hva skjedde med "ham"? Jeg savner "HAM"!! "Jeg liker han" høres umåtelig dumt ut. Endret 6. november 2006 av Minien
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #19 Skrevet 6. november 2006 ALLE skrivefeil irriterer meg grenseløst! Det gikk faktisk så langt at jeg i mine nett-sjekkedager ikke gadd å svare gutter som virket ålreite, men som hadde skrivefeil i meldingene sine. At det er å overdrive? Ja, men jeg kan dessverre ikke noe for det. Folk som ikke klarer å skrive riktig er noe av det verste jeg vet. Og hva skjedde med "ham"? Jeg savner "HAM"!! "Jeg liker han" høres umåtelig dumt ut. ← Jeg irriterer meg også voldsomt over at folk ikke klarer skrive HAM og DEM. På min dialekt brukes ikke disse ordene i talemålet, man SIER altså han i stedet for ham og de i stedet for dem, men det er tross alt forskjell på talemål og skriftspråk. På samme måte som man sier "korti" i stedet for "når"; man må likevel skrive "når" i stedet for "korti". Det skulle da ikke være så vanskelig? Her sier man ikke "henne" heller, men "hon", som i "eg ga'an te hon", men likevel; man skriver da for pokker henne likevel. Gah..
Gjest Kaffomann Skrevet 6. november 2006 #20 Skrevet 6. november 2006 (endret) Jeg irriterer meg også voldsomt over at folk ikke klarer skrive HAM og DEM. På min dialekt brukes ikke disse ordene i talemålet, man SIER altså han i stedet for ham og de i stedet for dem, men det er tross alt forskjell på talemål og skriftspråk. På samme måte som man sier "korti" i stedet for "når"; man må likevel skrive "når" i stedet for "korti". Det skulle da ikke være så vanskelig? Her sier man ikke "henne" heller, men "hon", som i "eg ga'an te hon", men likevel; man skriver da for pokker henne likevel. Gah.. ← Man kan skrive "han" i objektsform. Store bokstaver er det samme som å rope. Det ser både rart ut og er uhøflig. Endret 6. november 2006 av Kaffomann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå