Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #1 Skrevet 5. november 2006 Hae en datter på 16 år. Hun spurte meg på torsdag om hun kunne få reise til Danmark på helgetur med kjæresten og et par til Nei, det blir ikke aktuelt sier jeg, og det blir en del grin og hvor teit jeg er. Alt roer seg og hun drar til en venninne på fredag. I går skulle de på kino og være hjemme og kose seg. Får vite i dag at hun mest sannsynlig er reist til Danmark. Har skrevet melding til mora til venninna, men får ikke svar der. Har ring min datter å fått svar og snakket med ho. Ho sier ho er hos venninna, og alt høres greit ut. Jeg stoler på henne. Men nå i sted får jeg vite at hun er reist til Danmark.... Hva skal jeg gjøre med dette... Trenger virkelig råd nå.
Gjest Gjest_gro_* Skrevet 5. november 2006 #2 Skrevet 5. november 2006 her hadde jeg virkelig latt det få konsekvenser. tenk om det skulle skje noe med henne eller dere, og dere ikke kunne få tak i henne. hun lyver jo dere også rett i ansiktet uten å blunke, og det inngir ikke til tillitt. ville gitt henne husarrest flere helger på rad.
Gjest Gjest_usikker_* Skrevet 5. november 2006 #3 Skrevet 5. november 2006 OI! Hadde min sønn gjort noe slikt hadde det blitt bråk! I dette tilfelle synes jeg nærmest du har rett til å dra henne etter håret når hun kommer hjem - og sperre henne inne i mange år... Neida, men på dette må du reagere kraftig! Og sørg for at hun har forstått deg!
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #4 Skrevet 5. november 2006 Jeg vil ikke anbefale dette, men du kan selvfølgelig sette himmel og jord i bevegelse, koble inn politi og barnevern slik at hun blir hentet med politi med en gang hun setter foten på norsk jord igjen. Så mye annet kan du faktisk ikke gjøre før hun kommer hjem. Da må du finne ut av alle kjensgjerninger rundt denne turen. Var det med danskebåten, så skal ikke en 16-åring få slippe ombord uten å være i følge med en voksen. Og om dette er tilfellet her, hvem var den voksne som var med ungdommene på tur? Om hvorfor kontaktet ikke denne voksne personen deg for å forsikre seg om at du hadde gitt tillatelse til turen? Når det gjelder hvordan du skal håndtere din datter, så kan jeg ikke gi deg noe råd, fordi hva jeg ville gjort er alt for ekstremt til å anbefale andre å gjøre det... (Jeg ville ha "fotfulgt" min tenåring til hun hadde bevist for meg at jeg kan stole på henne igjen!!) Du finner nok ut av det når du får alle fakta på bordet. Vil bare ønske deg Lykke til, og gi deg en god
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #5 Skrevet 5. november 2006 Jeg ringte colorline og hun kan reise til Danmark når det ikke er opp og ned tur. Men de kunne ikke skjekke listene om navnet hennes var der, de hadde de ikke lov til, det måtte politiet gjøre. Ja, hun lyger meg rett opp i ansiktet. Jeg vurderer sterkt å kontakte barnevernet for råd, for noe slikt kan jeg ikke sitte å se på. Har ingen andre voksne å diskutere dette med, så nå føler jeg meg skikkelig fortvilet.'
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #6 Skrevet 5. november 2006 Da synes jeg du skal kontakte enten barnevernsvakt eller politi og spørre dem om råd. Jeg trodde det var snakk om en opp og ned tur med samme båt... Du MÅ gi henne signal om at du ikke tolererer slik oppførsel fra henne, at hun skremmer deg når hun gjør slikt, og at du bryr deg om hva hun gjør! Vet du hvor hun er, og hvor lenge hun har planer om å være borte? Dette går jo på fravær på skole, og andre praktiske hensyn også... Hun er tydeligvis for ung og umoden til å innse mulige konsekvenser av en slik "tyvperm", så hun er avhengig av at du (og andre foresatte) tar ansvar og gjør det rette. Og før noen begynner å protestere, ja jeg har opplevd dette selv. Min bror ble hentet på toget av politiet etter sin "tyvperm", han ble også anmeldt for biltyveri og en del andre straffbare handlinger (samme tur), og anmeldelsen ble kun trukket tilbake etter at han inngikk en avtale med foreldre og politi (etter anbefaling fra politi). Så jeg vet hva slikt kan føre til, men i enkelte tilfeller må det kraftig krutt til for at ungdommer skal skjønne alvoret i hva de gjør!
Gjest gjesta Skrevet 5. november 2006 #7 Skrevet 5. november 2006 Hva med å dra hjem til venninna og sjekke om de er der. Eventuelt prate med venninna eller mora hennes dersom de er hjemme.
Gjest niomi Skrevet 5. november 2006 #8 Skrevet 5. november 2006 Inndra alle privilegier. Har du mulighet, så hentes hun rett etter skolen. Hun bringes til og fra alle aktiviteter hun deltar på. Når hun ikke er på skole, aktiviteter og evt. jobb, må hun være hjemme. Ingen lommepenger. Hun må jo tydeligvis ha penger, siden hun har råd til å reise til Danmark! Så ingen lunsjpenger (smør matpakke til henne). Ingen kontantkort. Ingen nye klær. Ingen bruk av internett, med mindre det er i skoleøyemed. Og du har naturligvis full rett til å overvåke at det er skolearbeid hun holder på med. For hvor lenge? Tjaaa... Minst to uker, så kan du begynne å gi henne litt mer frihet, som hun må vise seg verdig til (strenge innefrister etc.). Å ta en prat med BV eller politiet, høres ut som en god ide. De har vært borti rebelske tenåringer før. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #9 Skrevet 5. november 2006 Brems litt! Rebellsk ten åring? Ta kontakt med barnevern og politi? Denne jenten har brutt tillit og gjort noe hun ikke har lov til. Selvfølgelig skal det få konsekvenser, men det får da vere måte på. Jeg ville tatt en alvorlig prat og tatt vekk goder-nytter ikke hvis man blir hysterisk uansett.
Eowyn Skrevet 5. november 2006 #10 Skrevet 5. november 2006 Jeg hadde blitt SINT! Ikke minst har hun sveket deg, men jeg kan tenke meg at du er litt bekymret også? Hun er ung og forelsket, og kjærligheten kan få en til å gjøre mye rart.. Men å reise til danmark er ganske drøyt! Og det er jo noe du må få henne til å forstå, hvis ikke dette får konsekvenser så kan jo dette gjenta seg flere ganger.. Men barnevern og politi er vel å ta litt hardt i..
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #11 Skrevet 5. november 2006 Brems litt! Rebellsk ten åring? Ta kontakt med barnevern og politi? Denne jenten har brutt tillit og gjort noe hun ikke har lov til. Selvfølgelig skal det få konsekvenser, men det får da vere måte på. Jeg ville tatt en alvorlig prat og tatt vekk goder-nytter ikke hvis man blir hysterisk uansett. ← Jeg hadde blitt SINT! Ikke minst har hun sveket deg, men jeg kan tenke meg at du er litt bekymret også? Hun er ung og forelsket, og kjærligheten kan få en til å gjøre mye rart.. Men å reise til danmark er ganske drøyt! Og det er jo noe du må få henne til å forstå, hvis ikke dette får konsekvenser så kan jo dette gjenta seg flere ganger.. Men barnevern og politi er vel å ta litt hardt i.. ← Jeg kan ikke se noe galt i å rådføre seg med barnevern og politi i en slik sak! Her er ei jente som har funnet ut at det er lettere å be om tilgivelse enn tillatelse, og det er ikke snakk om å lyve for om å sove over hos en venninne for å møte kjæresten.. her er det snakk om en jente som drar utenlands etter å ha fått et ettertrykkelig NEI fra sin mor! Hva om denne jenta finner ut at turen var verd konsekvensene? Da er det ganske lett å gjøre det samme på nytt igjen, for "jeg får jo bare husarrest, og det kan jeg leve med..." Hva hvis noe skjer på turen, og mor ikke har snakket med politi/barnevern? Da er hun vel plutselig en "dårlig mor" som ikke bryr seg om hvor datteren er, eller hva hun gjør? Til trådstarter: mener du at det er riktig å rådføre deg med en offentlig instans, så gjør det! Det vil ikke si det samme som at du anmelder henne, eller at du melder henne for et eller annet. Det viser bare at du bryr deg, og at du ber om råd i en situasjon du synes en vanskelig å takle på egen hånd!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå