Gå til innhold

Syk men ikke feber

Fremhevede innlegg

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Nå er jeg syk, igjen :sjenert:

Jeg har både tett og rennende nese, vondt i hodet, er slapp og har rusk i halsen. Jeg nyser og hoster en del og jeg fryser SKIKKELIG. I natt lå jeg med to tjukke dyner og et ullpledd, men nå å skalv under teppene i minst en time før jeg sovna, og frøs ennå når jeg våkna i morges.

Men jeg har ikke feber, og det syntes jeg er litt rart. Feber er vel et symptom på de fleste sykdommer, så hvorfor jeg er syk hele tiden uten å ha feber? Tok tempen nå i munnen og har 35,7 og det er jo under normalt. :forvirret:

Skal til legen, men har ikke fastlege her. Internettsiden til minfastlege funker ikke for meg, så jeg må vente til jeg får snakka med noen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ta tempen i munnen er vel ikke regnet som svært nøyaktig. Prøv å ta tempen i "enden" i stedet.

Skrevet

Mål heller tempen under armen hvis du ikke vil ta den rektalt.

Da holder du armen tett inntil kroppen i 5 minutter før du måler. Så legger du til ca 0,5 på den tempraturen som blir avlest, da har du en indikasjon på om feberen. (er sjelden 100% korrekt)

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Jeg har alltid tatt under armen og lagt til 0,5 før (eller tatt i øret), men fikk tips om at i munnen var bedre. :forvirret: Men nå prøvde jeg under armen og fikk 36,9, så det var jo litt mer normaltemperatur ihvertfall. Så da er det vel pluss 1,0 grad i munnen.

Rektalt, hvordan funker det? Det har jeg aldri gjort, bare stapper man den inn? :ler:

Uansett virker det jo disse indikasjonene mine på at jeg ikke har feber :sur: Ikke at jeg vil ha feber, men hva er det da som feiler meg? Influensa og kyssesyken (som "går" her) har jo begge feber som symptom. Så da er jeg vel bare forkjøla om og om igjen.. Noen andre som opplever det?

Skrevet

Det går fint an å være syk uten å ha feber. Jeg har som regel ikke feber når jeg er syk, For tre års tid siden var jeg syk ca en gang i måneden et helt år. Legen kunne ikke finne noen grunn til det.. det bare var sånn... :overrasket: Slitsomt å gå å være syk i en uke hver fjerde uke. Var jo akkurat blitt frisk, så var det på`n igjen...

Skrevet

Det er mulig å være skikkelig syk uten å ha feber. Jeg hadde kyssesyken og halsbetennelse på en gang. Men temperaturen min var 36,9 - ikke no særlig å skryte av... Så hvis du føler deg syk, så er du syk. Det er min moral i hvertfall!

Skrevet

Jeg får heller ikke feber når jeg er syk. Det er frustrerende for jeg får dårlig samvittighet hvis jeg er hjemme fra jobb. Jeg vet jeg ikke skal ha det, men det blir bare sånn.

Jeg tok det opp med legen min og han sa det finnes mennesker som sjelden/aldri får feber, men man skal ta kroppens signaler på alvor allikevel. Når kropp og hode verker, er du syk sa han.

Sist jeg hadde feber var i 1988!!!

Skrevet

jeg har nesten aldri feber, jeg kan godt ha alle "tegn" på feber, det å fryse og svette om hverandre, smerter i muskler og ledd, utslått i hele kroppen og skikkelig ekkel, men feber har jeg nesten aldri.

Hadde feber når jeg hadde kyssesyken, men da spratt den opp i over 40 de gangene den kom, kan ikke huske å ha hatt feber under det noen gang annet en normaltemperatur.

og for ett par vintre siden, gikk jeg i en måned med full betennelse i alt fra halsen og opp, halsbetennelse, bihule, øye, øre, mandler, alt... men feber? neida, DET hadde jeg ikke... :ler:

så det at du ikke får feber, sier ingenting om at du er syk eller ikke, kom deg til legen å finn ut litt mer du.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Takk for svar alle sammen! :)

Det går fint an å være syk uten å ha feber. Jeg har som regel ikke feber når jeg er syk, For tre års tid siden var jeg syk ca en gang i måneden et helt år. Legen kunne ikke finne noen grunn til det.. det bare var sånn...  Slitsomt å gå å være syk i en uke hver fjerde uke. Var jo akkurat blitt frisk, så var det på`n igjen...

Akkurat sånn jeg har det nå. Betryggende at det ikke bare er meg, du er vel frisk som før nå?

Gjest Norwegian Blue
Skrevet
så det at du ikke får feber, sier ingenting om at du er syk eller ikke, kom deg til legen å finn ut litt mer du.

Ja, det skal jeg, ihvertfall med tanke på kyssesyken, jeg vil jo ikke smitte noen med det.

Skrevet
Ja, det skal jeg, ihvertfall med tanke på kyssesyken, jeg vil jo ikke smitte noen med det.

Vel, hvis jeg ikke husker feil er kyssesyken like smittsom før den bryter ut og den har 5-6 ukers inkubasjonstid (dvs at det går 5-6 uker fra du blir smittet til sykdommen bryter ut). Så det kan godt hende at du allerede har smittet noen.... Den hyggelige nyheten er at 50% av norges befolkning hadde kyssesyke som barn (barn blir ikke så veldig dårlige når de får kyssesyke, så stort sett tror man bare at de er forkjøla...) og er derfor immune.

En tegn på at du har kyssesyke er om lymfekjertlene dine er hovne. Se opp i taket og kjenn på halsen din, rett under kjevebeinet. Hvis du kjenner en hard kul på størrelse med en klinkekule her har du hovne lymfekjertler.

Så stikk til legen i morgen du. Og finner du ikke fastlegen din er det lov å gå på legevakta. God bedring :klem:

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Jeg hadde veldig hovne lymfekjertler for en uke siden, klarte nesten ikke å svelge, men så gikk det over... Men håper det bare er forsjølelse!

Men, ja, så snart jeg har funnet meg en lege skal jeg høre :)

Skrevet

Og et lite appropo: Feber er ikke "over 37 grader" for alle. Hos meg er feber tett oppunder 37 grader, og 38 + så er jeg nærmest dausjuk. (eller jeg FØLER meg iverfall som det).

Skrevet
Og et lite appropo: Feber er ikke "over 37 grader" for alle. Hos meg er feber tett oppunder 37 grader, og 38 + så er jeg nærmest dausjuk. (eller jeg FØLER meg iverfall som det).

jepp, jeg er motsatt, ligger rundt 38 på normaltemperatur, sikkert derfor jeg tåler 40 grader uten å bli helt ødelagt (andre jeg snakket med på den tiden, fortalte meg at nei, det kunne jeg ikke ha, man døde nesten ved 40 grader.. måtte ihvertfalll på sykehus.)

så det er fryktelig forskjellig hvor temp ligger og hva man dertil tåler, virker det som ihvertfall.

Skrevet

"Normal" tempratur er fra 36.1 til 37.8 målt rektalt.

Skrevet

En tegn på at du har kyssesyke er om lymfekjertlene dine er hovne. Se opp i taket og kjenn på halsen din, rett under kjevebeinet. Hvis du kjenner en hard kul på størrelse med en klinkekule her har du hovne lymfekjertler.

Det er de også ved de fleste andre luftveisinfeksjoner

Skrevet
Takk for svar alle sammen! :)

Akkurat sånn jeg har det nå. Betryggende at det ikke bare er meg, du er vel frisk som før nå?

Ja.. litt morsomt faktisk, for jeg er syk akkurat nå :ler: . Men er ikke så ofte syk nå lengre, ikke mer enn andre. Det gav seg etter nøyaktig ett år. Skjønner ikke hva det kan ha vært.. men jeg var ikke så flink til å ta det med ro mens jeg var syk. Er også en av de som går på jobb hvis jeg ikke har feber, og det hadde jeg ikke. Men det var dødstungt å jobbe når jeg var så dårlig form. Men jeg var student med jobb annenhver helg, så jeg kunne jo ikke ringe å si meg syk annenhver jobbehelg ett helt år... I tillegg hadde jeg praksis en periode også, og da har man nesten ikke lov å være borte noenting. Er fortsatt ikke flink til å ta det med ro når jeg har syk, for jeg har fortsatt ikke feber. Dette er min første sykedag fra jobb på flere år! Men nå er jeg gravid også da, med astma,så da er det ikke tilrådelig å presse seg selv sånn....

Gjest Norwegian Blue
Skrevet
Ja.. litt morsomt faktisk, for jeg er syk akkurat nå  . Men er ikke så ofte syk nå lengre, ikke mer enn andre. Det gav seg etter nøyaktig ett år. Skjønner ikke hva det kan ha vært.. men jeg var ikke så flink til å ta det med ro mens jeg var syk. Er også en av de som går på jobb hvis jeg ikke har feber, og det hadde jeg ikke. Men det var dødstungt å jobbe når jeg var så dårlig form. Men jeg var student med jobb annenhver helg, så jeg kunne jo ikke ringe å si meg syk annenhver jobbehelg ett helt år... I tillegg hadde jeg praksis en periode også, og da har man nesten ikke lov å være borte noenting. Er fortsatt ikke flink til å ta det med ro når jeg har syk, for jeg har fortsatt ikke feber. Dette er min første sykedag fra jobb på flere år! Men nå er jeg gravid også da, med astma,så da er det ikke tilrådelig å presse seg selv sånn....

Ja, jeg også tvinger meg på forelesning og jobb så lenge jeg ikke er feber, med mindre jeg er så "ekkel" og smittefarlig at jeg ikke vil gå av hensyn til de andre :ler: (som at jeg sitter å hoster og nesa renner konstant).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...