Gå til innhold

Sæddrepende krem ut av markedet

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

"Apotekene solgte inntil i vår et sæddrepende produkt, Gynol-plus. Leverandøren, Jansen-Cilag, valgte å fjerne Gynol-plus fra markedet fordi det sæddrepende stoffet (nonoxynol-9) har vist seg å være irriterende for slimhinnene i underlivet, noe som bla. kan gjøre at de blir lettere mottakelige for HIV-viruset.

Jansen-Cilag produserer også pessarer, og jeg vet at de nå leter etter et godt alternativ. Problemet er at veldig mange sæddrepende produkter inneholdt nonoxynol-9, så det er vanskelig å skaffe noe annet. Men når et godt alternativ kommer på markedet vil det garantert bli solgt fra apotek igjen, selv om etterspørselen er relativt liten."

ENDELIG fant jeg et skikkelig svar. Det er tydelig at pessar er tatt ut av markedet pga at sæddrepende krem er tatt ut av markedet. Synes det er tåpelig de ikke kan informere bedre på apotekene. Jeg trodde pessar var ute av syne, men nå er det vel slik at får man tak i et pessar/ har et fra før, så er det jo bare å bestille over nettet.

Ble lettet nå. Trodde det var teite medisin-Norge som var ute og fartet igjen...

Quoten er forresten fra http://www.helsenett.no/index.php?option=c...=330&topic=8649

Edit: Feil i overskriften ;)

Endret av Annikken
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og jeg lurer fortsatt på hvorfor http://www.femprotect.com/ ikke er i salg i Norge. Har selv valgt bort nonoxynol-9 pga at det er mistenkt for å ha hormonforstyrrende virkning, ikke pga smittefaren. Den vil hos de fleste pessarbrukere være lavere enn normalt, pga at det er et prevensjonsmiddel som normalt brukes av kvinner med fast partner.

Det er forøvrig fortsatt mulig å få tilmålt et pessar, og så enten bruke en liten evighet på å få apoteket til å bestille inn, eller handle via nett selv. Det er ikke så vanskelig å få tak i så lenge du vet hvilken størrelse du skal ha. For de som er interessert: Gynol selges ennå via utenlandske nettbutikker, men for alt jeg vet kan det være restlager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...