Gå til innhold

Jernekstrakt

Fremhevede innlegg

Gjest beekeeper
Skrevet

Jeg har kjøpt meg en flaske jernekstrakt, og har tatt det nå når jeg har mensen. Det er jo bare helt fantastisk! :hoppe: Har fremdeles litt smerter i magen osv, men mye mindre hodepine og finnes ikke slapp i det hele tatt.

Nå vet jeg at man ikke bør ta jern hvis man ikke lider av jernmangel, det kan være farlig. Men hva med å bruke jernekstrakt til vanlig, som et slags kosttilskudd? Er det skadelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker at ene pasienten min fikk endel problemer med magen etter å ha brukt jernekstrakt. Det kan være ganske heavy for magen! Så vær litt forsiktig med å få i deg for mye jern.

Skrevet

Det kommer nok an på konsentrasjonen/mengden jern du får i deg. Om man bruker jerngryter og spiser mye matvarer som inneholder jern får man jo også i seg litt ekstra... Så lenge produktet er reseptfritt vil jeg tro det ikke er så konsentrert at det er overhengende fare, dessuten bruker du det vel bare ånr du har mensen. Men hør gjerne med en lege også.

Gjest beekeeper
Skrevet

Det er juice i den også, det står at det er bra for magen siden jern ikke er så bra for magen. Jeg vet ikke jeg altså, det står faktisk på flaska at det kan brukes som kosttilskudd, men jeg vet ikke om jeg tørr å bruke den ellers. Det er nok ikke store mengder nei, men likevel? :sjenert:

Skrevet

Man trenger jo jern uansett, altså. Så jeg vil tro det kommer an på om du ellers får i deg nok jern via kostholdet, og om du egentlig trenger å ta jerntilskudd jamt. Du kan jo be legen ta en blodprøve og måle jernlagrene.

Skrevet

Hææ-tar flora dix hver dag jg.. hm.. er jernekstrakt..men er ikke d bra?:S

Gjest beekeeper
Skrevet
Man trenger jo jern uansett, altså. Så jeg vil tro det kommer an på om du ellers får i deg nok jern via kostholdet, og om du egentlig trenger å ta jerntilskudd jamt. Du kan jo be legen ta en blodprøve og måle jernlagrene.

Blodprøvene mine er helt fine, men jeg har problemer med blodsukkeret og blodtrykket. Kanskje det stabiliseres på noen måte?

Skrevet

Det står at man som kvinne har et daglig jernbehov på 15 mg. Jern utvunnet fra planteriket taes dårligere opp enn fra kjøtt (men det står samtidig at i kombinasjon med c-vitamin/juice bedres opptaket).

Her står det endel: Lommelegen om jern

Hvor kjøper du produktet? Kunne tenkt meg å prøve det selv.

Gjest beekeeper
Skrevet

Jeg skulle på apoteket å kjøpe det, men jeg var på mega'n og der hadde de den gitt! Tror de finnes på en del dagligvarebutikker. Floradix Formula heter den, en rød flaske. betalte vel 91 kroner tror jeg, for en liten flaske!

Skrevet
Det kommer nok an på konsentrasjonen/mengden jern du får i deg. Om man bruker jerngryter og spiser mye matvarer som inneholder jern får man jo også i seg litt ekstra... Så lenge produktet er reseptfritt vil jeg tro det ikke er så konsentrert at det er overhengende fare, dessuten bruker du det vel bare ånr du har mensen. Men hør gjerne med en lege også.

Ja, det kommer an på mengden jern i produktet! Noen preparater (som f.eks. HemoJern, og jeg tror nok kanskje også Floradix) har så liten konsentrasjon av jern slik at man kan ta det som forebyggende. Men; fordi om et preparat er reseptfritt betyr det IKKE at man bare kan bruke det uten videre. Det finnes høykonsentrerte jernpreparater reseptfritt som man absolutt ikke skal bruke om man ikke har vært hos lege og fått bekreftet lave jernlagre!!!

Husk det alle sammen reseptfritt er ikke det samme som at legemiddelet ikke har bivirkninger!!! :) (Og det er IKKE bra å få i seg jern når man ikke trenger det).

Skrevet

JEg kjøper min flordadix på helsekosten i sverige,du får en diger flaske til 298 eller no.. og d er veldig billig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...