talin Skrevet 8. november 2006 #81 Skrevet 8. november 2006 Jeg er ganske sikker på at man kan leve i et stabilt samfunn uten monopol... Det finnes relativt mange eksempler på det Som Somalia?
Gjest Bodillen Skrevet 8. november 2006 #82 Skrevet 8. november 2006 Som Somalia? ← Nå synes jeg du trekker det bittelitte granne langt, du. Somalia er vel neppe et land det er naturlig å sammenligne Norge med. Forresten - var ikke dette en tråd som handlet om dødsstraff - for/imot...?
talin Skrevet 8. november 2006 #83 Skrevet 8. november 2006 Nå synes jeg du trekker det bittelitte granne langt, du. Somalia er vel neppe et land det er naturlig å sammenligne Norge med. Norge er et stabilt samfunn fordi den Norske stats voldsmonopol fungerer, noe som ikke fungerer i Somalia. Poenget er att alle fungerende stater har et voldsmonopol. Et slik monopol i sin ytterste konsekvens kan bety at staten dreper folk for opprettholde stabilitet. Forresten - var ikke dette en tråd som handlet om dødsstraff - for/imot...? Og dette poenget var trakk jeg inn for å vise at det er en forskjell på at den stat dreper individer og bruken av dødsstraff som "avstraffelse metode".
Gjest Bodillen Skrevet 8. november 2006 #84 Skrevet 8. november 2006 Og dette poenget var trakk jeg inn for å vise at det er en forskjell på at den stat dreper individer og bruken av dødsstraff som "avstraffelse metode". ← Den norske stats voldsmonopol??? I alle dager, menneske - hva er det du babler om??
BMD Skrevet 8. november 2006 #85 Skrevet 8. november 2006 Jeg er ganske sikker på at man kan leve i et stabilt samfunn uten monopol... Det finnes relativt mange eksempler på det ←Nå tror jeg du har misforstått et eller annet. Det at staten har voldsmonopol er en annen måte å si at det er ulovlig for privatpersoner å utøve vold mot andre. Hvis man gjør det likevel, kommer politiet og rydder opp. Ergo har staten monopol på bruk av fysisk makt. Dette er en helt grunnleggende forutsetning for å sikre innbyggernes frihet og hindre mafia- og blodhevntendenser.
talin Skrevet 8. november 2006 #86 Skrevet 8. november 2006 Den norske stats voldsmonopol??? I alle dager, menneske - hva er det du babler om?? ← Voldsmonopol
Gjest Bodillen Skrevet 8. november 2006 #87 Skrevet 8. november 2006 Jeg er ganske sikker på at man kan leve i et stabilt samfunn uten monopol... Det finnes relativt mange eksempler på det ←Nå tror jeg du har misforstått et eller annet. Det at staten har voldsmonopol er en annen måte å si at det er ulovlig for privatpersoner å utøve vold mot andre. Hvis man gjør det likevel, kommer politiet og rydder opp. Ergo har staten monopol på bruk av fysisk makt. Dette er en helt grunnleggende forutsetning for å sikre innbyggernes frihet og hindre mafia- og blodhevntendenser. ←
Gjest Bodillen Skrevet 8. november 2006 #89 Skrevet 8. november 2006 Hvorfor? ← Begrepet lyder feil i mine ører. Enerett på voldsutøvelse?? Jeg er pasifist...
talin Skrevet 8. november 2006 #90 Skrevet 8. november 2006 Begrepet lyder feil i mine ører. Enerett på voldsutøvelse?? Jupp, grunnlaget for denne staten du lever i. Jeg er pasifist... Har du noen sinne tenkt over at pasifisme i sin logikk er selvutslettende?
BMD Skrevet 8. november 2006 #91 Skrevet 8. november 2006 Ja, da har jeg nok misforstått grundig, gitt... Voldsmonopol er et begrep jeg aldri har hørt om. For meg betyr monopol enerett. Da vil begrepet voldsmonopol for meg si at staten har enerett på å utøve vold. Og det lyder veldig feil...←Skjønte det Ordet "voldsmonopol" kan fort vekke dårlige konnotasjoner når man ikke har hørt det før, men konseptet er altså at vi trenger en nøytral part til å holde private voldsmenn og kriminelle i sjakk. Den nøytrale parten er politiet, og de har (i Norge) lov til å utøve akkurat så mye vold som er nødvendig. "Vold" er i denne sammenhengen all bruk av makt, selv det å sette på folk håndjern.
Gjest Kaffomann Skrevet 8. november 2006 #92 Skrevet 8. november 2006 (endret) Begrepet lyder feil i mine ører. Enerett på voldsutøvelse?? Jeg er pasifist... ← Pasifist eller ikke pasifist, jeg tror du er glad for at politiet kan gjøre, og er de eneste, som kan fysisk hindre andre om nødvendig med vold, hvis andre angriper eller truer deg. Endret 8. november 2006 av Kaffomann
Gjest Bodillen Skrevet 8. november 2006 #93 Skrevet 8. november 2006 Har du noen sinne tenkt over at pasifisme i sin logikk er selvutslettende? ← Jeg har en grunnleggende tro på det gode i menneskene. Kall meg gjerne naiv, men jeg mener at vold avler vold.
Gjest Bodillen Skrevet 8. november 2006 #94 Skrevet 8. november 2006 Pasifist eller ikke pasifist, jeg tror du er glad for at politiet kan gjøre, og er de eneste, som kan fysisk hindre andre om nødvendig med vold, hvis andre angriper eller truer deg. ← Selv om jeg er pasifist har jeg ingenting imot at politiet ordner opp i lovbrudd. Ser ingen motsetninger i det. Har bare aldri vært borti begrepet voldsmonopol før.
talin Skrevet 8. november 2006 #95 Skrevet 8. november 2006 Jeg har en grunnleggende tro på det gode i menneskene. Kall meg gjerne naiv, men jeg mener at vold avler vold. Håper at du ikke mister de rosa solbrillen dine. Verden blir en veldig skummel plass etter at en oppdager at den ikke er basert på det gode i mennesker.
talin Skrevet 8. november 2006 #96 Skrevet 8. november 2006 Selv om jeg er pasifist har jeg ingenting imot at politiet ordner opp i lovbrudd. Ser ingen motsetninger i det. Hva om politiet må skyte og drepe en person for å redde, la oss si en masse barnehage barn?
Gjest Valiant Thor Skrevet 12. november 2006 #97 Skrevet 12. november 2006 han burde straffes. Men dødstraff er billig. Det er en straff som er over på et blunk. Mens livstid kan vare i 10-30 år
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2006 #98 Skrevet 13. november 2006 Vi dreper et menneske som har drept et annet når vi dømmer til dødsstraff.Er vi noe bedre enn denne morderen da? Saddam blir mer straffet ved å bli sperret inne på livstid.
Gjest Valiant Thor Skrevet 13. november 2006 #99 Skrevet 13. november 2006 Om et drap er ond kommer an på hvem som dreper. Men for meg er dødstraff en billig straff.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå