Gå til innhold

Saddam dømt til døden ved henging

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Er han ikke dømt etter de lovene som gjelder i Irak da?

Er det slik irakerne vil ha det, så må de for all del få det slik.

Ja, han er dømt etter Iraksike lover.

Endret av talin
Videoannonse
Annonse
Gjest Kaffomann
Skrevet
Er han ikke dømt etter de lovene som gjelder i Irak da?

Er det slik irakerne vil ha det, så må de for all del få det slik.

Så vi kan ikke diskutere hva vi synes om lovene i Irak?

Skrevet
Så vi kan ikke diskutere hva vi synes om lovene i Irak?

Joda, det kan vi. Men gjør det noe fra eller til for utfallet?

De vil leve uten innblanding fra vesten. La de nå få gjøre det da.

Dette ligger dypt forankret i kultur, politikk og relegion.

Skrevet
Jeg er 100% motstander av dødsstraff. Uansett hvem det er eller hva de har gjort.

Enig, et prinsip for meg endrer seg ikke selv om personen det gjelder er utrivelig. Når det er sagt, så er det jo slik at han vel ikke er den personen jeg vil savne mest.

Skrevet
Joda, det kan vi. Men gjør det noe fra eller til for utfallet?

De vil leve uten innblanding fra vesten. La de nå få gjøre det da.

Dette ligger dypt forankret i kultur, politikk og relegion.

Det gjør kanskje ikke noe fra eller til men så er vel det kanskje litt for mye å håpe på uansett..

Jeg er imot dødstraff. Jeg synes man heller burde bure inn slike mennesker i mørke rom og aldri la dem få se dagslys mer. Ikke noe form for media (tv,internett,bøker osv) i det hele tatt heller. Da må man jo bare bli tullete til slutt og da snakker vi straff! Muligens tilnærmet tortur men jeg synes det er litt ugreit at mennesker som rett og slett har oppført seg som dyr enkelte ganger bli plassert på ei celle som kan virke som en suite på et hotel (i vesten iallefall..)

Uansett;ang hvilken dødstraff et mennesker får når h*n først får det så må jeg si at steining og henging er ganske "utdatterte" metoder. Iallefall i vesten,er vel derfor vi reagerer på det. Jeg sa jeg er imot dødstraff men hadde nok reagert mindre ang Saddam Husseins dødstraff om det hadde vært giftsprøyte han skulle ha fått..

Skrevet

Uansett dømmes han av sine egene, da får de bestemme straffen.

Skrevet

Vil bare legge til at man kan avlives ved både henginng og skyting i en del stater i USA.

Skrevet

Er prinsippielt motstander av både dødsstraff og livsvarig fengsel.

Her intet unntak.

Skrevet
Det var ingen som bad han om disse detaljene var det vel?

www.kdp.pp.se/old/chemical.html

Personlig mener jeg det er viktig å sette seg inn i hva som faktisk har skjedd før vi stiller oss til doms den ene eller den andre veien. Det er veldig lett for oss sofaslitere langt unna å stille hårreisende urealistiske krav når vi ikke vet hva som skjer "i felten".

Uansett dømmes han av sine egene, da får de bestemme straffen.

100% enig. Alle land bør få styre seg selv. Jeg er mot dødsstraff i Norge, og for at andre land skal få bestemme selv. Vi kan sitte her hjemme og kalle det middelaldersk og barbarisk så mye vil vil, men i områder med så store problemer som Irak, er vestlig fintfølenhet håpløst ute av kontakt med virkeligheten på bakken.
Skrevet

Du kunne godt tatt med seg Buch i samma slengen spør dere meg. Like store idioter er de begge to.

Skrevet

Jeg er motstander til dødsstraff,og mener det er "bedre" å pine ham igjennom fengselsopphold til den dagen han kreperer! Nå blir han jo bare "ferdig med det" og så er det liksom over!

Skrevet
Jeg er i mot dødsstraff. Også på Saddam. I mine øyne er de som dømmer til dødsstraff ikke noe bedre en Saddam selv. Hvem har rett til å bestemme over liv og død?
Saddam legitimerte sin egen henrettelse da han begikk overgrep på egen befolkning.

I hans øyne hadde han sannsynligvis like stor grunn til å drepe som de som vil ha han drept nå. Et drap er et drap, uansett hvem det er begått av. Og av hvilken grunn.
Så et drap i selvforsvar er like ille som et drap i angrep på uskyldig?
Skrevet
Selv er jeg helt imot dødsstraff. Kom igjen, la oss vise verden at dreping er galt, nettopp med å drepe!

Nå vet jeg fint lite om Iraks praksis på dødsstraffronten, men det ville overraske meg om Saddam er den eneste irakeren som har vært dømt til døden i de siste. Likevel er det altså dommen hans vi protesterer på.

Jeg er motstander til dødsstraff,og mener det er "bedre" å pine ham igjennom fengselsopphold til den dagen han kreperer! Nå blir han jo bare "ferdig med det" og så er det liksom over!

Hvorfor betale menneskeliv og penger for å torturere en gammel mann som gjør mer skade som levende enn som død?
Skrevet

Så gode som amerikanerne har vært på å avluse ham offentlig osv., tviler jeg på at Saddam får samme "vakre" død som Che Guevara..

Det er selvfølgelig alltid en fare for martyreffekten, men i dette tilfellet _tror_ jeg den er større med ham levende enn død.

Skrevet
Ikke mye overraskende hva denne blodtørstige jævelen mener om saken.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=137743

Selv er jeg helt imot dødsstraff. Kom igjen, la oss vise verden at dreping er galt, nettopp med å drepe!

Ja, fy faen altså.

Tenk å være en så stor drittsekk at man ønsker Saddam Hussein død.

Jeg mener Saddam er vel innerst inne ganske snill.

Skrevet (endret)

Det er galt å drepe uskyldige, ikke diktatorer. Diktatorer bør henrettes slik at andre diktatorspirer skremmes fra idèen om diktatur. Dessuten er levende diktatorer i fengsel verdt mye for ekstreme tilhengere som kan ty til f.eks kidnapping eller trusler for å få personen ut.

Ikke alle mennesker er like mye verdt.

Endret av Top Gun

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...