Gå til innhold

Saddam dømt til døden ved henging

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg er for dødsstraff i enkelte tilfeller (som denne). Det jeg reagerer på er at for meg så virker henging noe primitivt? Høres ut som vi lever i middelalderen.

Gjest Kaffomann
Skrevet
Jeg må innrømme at jeg er for dødsstraff i enkelte tilfeller (som denne). Det jeg reagerer på er at for meg så virker henging noe primitivt? Høres ut som vi lever i middelalderen.

Er ikke dødsstraff primitivt uansett? Blir ikke mindre primitivt av å bruke moderne teknologi. Henging gjort på den rette måten, går fort.

Skrevet

Jeg er generelt i mot dødsstraff, men i noen ytterst få tilfeller er det kanskje like greit.

Skrevet

Jeg er 100% motstander av dødsstraff. Uansett hvem det er eller hva de har gjort.

Skrevet

jeg er fremdeles imot dødsstraff, også når det gjelder Saddam.

drap er drap, og for min del er drap ikke akseptabelt uansett hvem som dreper og hvem som drepes.

jeg forstår det ja, og jeg kommer nok ikke til å stå på barikadene for at denne dødsdommen ikke skal gjennomføres, men jeg er ikke for den.

Skrevet
Er ikke dødsstraff primitivt uansett? Blir ikke mindre primitivt av å bruke moderne teknologi. Henging gjort på den rette måten, går fort.

Nå har ikke jeg sånn utrolig mye greie på hvor lang tid det tar å dø på forkjellige måter. Men jeg ville tro at å bli hengt tok lenger tid og var mer smertefult enn f.eks å få en kule i hue eller få en giftsprøyte (som ofte dyr får).

Men for å være helt ærlig så hadde det ikke gjort meg det spøtt om han ble steina.

Skrevet

jeg er helt og holdent imot dødsstraff,også i dette tilfellet!

Skrevet
Nå har ikke jeg sånn utrolig mye greie på hvor lang tid det tar å dø på forkjellige måter. Men jeg ville tro at å bli hengt tok lenger tid og var mer smertefult enn f.eks å få en kule i hue eller få en giftsprøyte (som ofte dyr får).

Men for å være helt ærlig så hadde det ikke gjort meg det spøtt om han ble steina.

det KAN ta lenger tid, kommer helt an på hvordan det blir utført har jeg forstått.

henger man noen slik man så i gamle dager, der de sto på en luke eller noe slikt som forsvant under dem, så kan det gå fort og greit fordi man da brekker nakken og dør momentant (sikkert unntakstilfeller der og, men det er vel normal gange tror jeg).

men har jo lest om henging i land der dette fremdeles er normalt, der de ikke brekker nakken på vedkommende men henger vedkommende slik at nakken holder men personen sakte men sikkert blir kvalt av tauet, DET er mer langvarig ja.

uansett, middelaldersk og gammeldags er det uansett, øye for øye- tann for tann-mentalitet er en type hevntanke som er vanskelig å få slutt på når man først begynner.

Skrevet

Jeg er i mot dødsstraff. Også på Saddam. I mine øyne er de som dømmer til dødsstraff ikke noe bedre en Saddam selv. Hvem har rett til å bestemme over liv og død? Hvorfor er det bedre at de rettskyndige bestemmer dette enn en diktator? I hans øyne hadde han sannsynligvis like stor grunn til å drepe som de som vil ha han drept nå. Et drap er et drap, uansett hvem det er begått av. Og av hvilken grunn.

Skrevet
Jeg er 100% motstander av dødsstraff. Uansett hvem det er eller hva de har gjort.

Helt enig. Vold avler vold.

Skrevet (endret)
Hvorfor er det bedre at de rettskyndige bestemmer dette enn en diktator?

Fordi i dette tilfellet så er det snakk om viljen til flertallet av det Irakiske folk. Under regimet til Saddam så var det hans vilje som bestemte hvem som skulle dø.

Endret av talin
Skrevet

drap er drap, og for min del er drap ikke akseptabelt uansett hvem som dreper og hvem som drepes.

Som om jeg skulle sagt det selv.

Gjest Bellatrix
Skrevet

jeg forstår det ja, og jeg kommer nok ikke til å stå på barikadene for at denne dødsdommen ikke skal gjennomføres, men jeg er ikke for den.

Enig. Jeg forstår det, men mener ikke det er riktig.

Skrevet

Jeg ble lei meg da jeg leste at Saddam skulle henges.

Og det er ikke fordi jeg støtter noe av det han har gjort, men fordi jeg blir lei meg når mennesker er så barbariske. Dødsstraff er så lavt man kan komme, og det deprimerer meg at det er en avstraffelsesmetode fortsatt.

Og det hjelper ikke at det er hengning, man behøver slett ikke dø momentant av det. Det finnes tilfeller hvor mennesker har levd lenge etterpå, opp i mot en halv time. Og det er så grusomt for meg å tenke på at jeg ikke finner ord.

Skrevet

Leste at han ble dømt i dag. Er det noe som da skjer i dag, eller blir han hengt om for eksempel 10 år?

Skrevet
Leste at han ble dømt i dag. Er det noe som da skjer i dag, eller blir han hengt om for eksempel 10 år?

En dødstraff i Irak blir automatisk anket, så det er ikke idag han blir hengt. I tilleg så har Irakiske myndigheter flere saker de ønsker å reise imot ham.

Skrevet

Avisene skriver at han skal henges på nyåret.

Skrevet

Enig.

Skrevet

Har en følelse av at om den mannen holdes i live så vil flere mennesker dø totalt sett enn om han blir henrettet. Umulig å sitte i sofaen i Norge å argumentere for/mot noe slikt. Man må bo i landet.

I noen av nabolandene praktiseres steining og halshugging så hegning skiller seg ikke så mye ut på skalaen over primitive metoder synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...